GR 83 - Camí del Nord
1a etapa / Canet de Mar - Riells i Viabrea

Fitxa tècnica de l'etapa:
Distància: 26km.
Desnivell positiu: 904 metres.
Desnivell negatiu: 893 metres.
Dificultat dels trams de corriol: mitja-fàcil.

Presentació de l'etapa:
Iniciem el camí a Canet de mar, deixant enrere la Mediterrània, endinsar-nos terra endins. Ens espera creuar el Maresme just per el cor del Montnegre per entrar en terres Vallesanes acabant a la Selva, a peus del Montseny al terme municipal de Riells i Viabrea.
En aquesta etapa passarem d'un àmbit mediterrani envoltat de pinedes, alzines i suredes farcides d'un sotabosc generós a unes obagues humides de la vessat nord del Montnegre amb fagedes i castanyers inundant el nostre camí d'un espès fullaran. El descens ens retornarà a la Mediterrània per finalitzar a una zona humida de ribera poc coneguda com és la Tordera.

Descripció de l'etapa:
Prop del camp de futbol de Canet de Mar, s'inicia el GR5, tot d'una passem per sota l'autopista. Un cop superat Can Batlle prenem un corriol a mà esquerra que ens du fins la pista de La Creu de Canet. Seguim la pista alternant trams de sender fins coronar el primer alt de la jornada: Coll Safiguera (287m). Iniciem el descens per un seguit de pistes secundàries fins arribar a petar a Sant Iscle de Vallalta en poc més d'una hora.
Travessem el petit poble tot seguint les marques del GR. Després de passar unes cases de colònies la pista fa un gir de 180º i comença a enlairar-se decididament oferir-nos vistes panoràmiques sobre el Maresme. Posteriorment planeja, tot salvant profunds sots fins que dóna un gir de fort pendent, transformant-se en un camí pedregós i empinat que ens posarà a prova. Al final de l'ascens s'acaben els rocs i el desnivell de vertigen, transformant-se el camí novament en pista ben fresada per fer-nos arribar còmodament al punt culminat de la jornada: el Coll de Basses (691m). El descens és molt directe al seu primer tram, per un corriol on les fulles de castanyer pel terra poden provocar més d'una lliscada. En pocs minuts sortim a una pista principal, punt de trobada de tres GRs el 5, el 83 i el 92. A partir d'aquest moment seguirem el GR83 que ens porta a Sant Martí de Montnegre de seguida, després de més de tres hores de camí. L'ermita romànica de Sant Martí de Montnegre té una extraordinària vista sobre el massís del Montseny si la habitual boirina no ho impedeix. Després de l'obligada parada seguim el descens per un corriol entre boscos de suredes fins a Can Riera. Si seguíssim el GR ens deixaríem caure per la pista principal a mà esquerra fins a Viabrea, però com nosaltres no volem avorrir-nos travessarem el pont de Can Riera per pujar el Collet de Can Brodon (334m) i d'aquí anar planejant per sots, fins baixar al pont Blanc on retrobarem el GR que ens durà a la Tordera i Viabrea passant de nou per sota d'una autopista.

Desprès de les intenses nevades arreu de Catalunya vam trobar el Montnegre innivat fora de l’habitual amb un pam i mig de neu, fent més atractiva l’etapa. El sol ens va acompanyar tot lo dia fent més suportables les baixes temperatures. Un bon tast per la primera etapa que ens durà fins el Canigó.