30 turons del Maresme
Turó de Can Vidal  158
Turó de la Gràcia  75

Maresme en estat pur

El repte dels 30 turons del Maresme neix amb la finalitat de conèixer el nostre entorn més proper, la comarca del Maresme, a través dels diversos turons que la configuren.
És una activitat que consisteix en assolir 30 turons, d’un llistat de 40 que han estat seleccionats i assolits pel Comitè dels “30 Turons del Maresme”, d’un total de 248.
Amb aquest llistat es pretén donar una àmplia visió de la comarca.

El Maresme, una comarca abocada a la mar Mediterrània, que comprèn part de les comarques naturals de les serres de Marina, Montnegre i Corredor.
Aquesta riquesa geomorfològica fa que el Maresme sigui una comarca litorenca amb forts contrasts i una gran diversitat de paisatges, fauna i vegetació.

Punt de partida: Institut Joan Coromines de Pineda de Mar.
Des de la carretera C-32, arribats a Pineda de Mar, per la carretera N-II ens apropem a l’ Institut Joan Coromines.
Estacionem el vehicle pel voltant. Veure punt de partida a Google Maps

Institut Joan Coromines, carrer d’Extremadura, carretera de Sant Jaume, Ermita de Sant Jaume, C-32, Camí del Coll dels Altars, Ermita de Sant Rafael, Camí del Coll dels Altars, Coll dels Altars, Turó de Montpalau [1], Castell de Montpalau, Forn de calç de Can Marqués, Molí fariner de Can Marqués, Font del Ferro i Aqüeducte romà, Camí de Sant Pere de Riu, Sant Pere de Riu, Mare de Déu del Roser, base d'enlairament de parapent,Turó de Can Vidal, Turó de la Gràcia, carretera N-II, Institut Joan Coromines

Deixem enrere la població de Pineda de Mar, en direcció Nord, pel carrer d’Extremadura i per la carretera de Sant Jaume.
Ens anem allunyant de Pineda de Mar fins arribar a la petita Ermita de Sant Jaume.
Continuem per la dreta per sortir a una carretera que ens permetrà passar per sota de la carretera C-32.
De l’altre costat, continuem pel Camí del Coll dels Altars que ens duu fins a la malmesa Ermita de Sant Rafel.
Xino-xano, anem fent per la costeruda pujada i pel mateix Camí del Coll dels Altars fins el propi Coll dels Altars.
Ara, continuem per la dreta més planerament, fins que prenem un corriol que per la dreta ens mena cap al Turó de Montpalau [1].
Cim que està inclòs en el llistat “100 cims un repte d’altura” de la FEEC. Un altre repte que ens ofereix l’ascensió a un munt de cims que d’altre manera no hi pujaríem, sovint per desconeixement.
Gaudim de les vistes del Maresme i visitem les atrotinades runes del Castell de Montpalau [1].
Desfem el camí fins el punt del camí que havíem abandonat i continuem per la dreta.
Un corriol que davalla decididament per anar a buscar el Forn de calç de Can Marqués i el proper Molí fariner de Can Marqués.
Fem una ullada en aquets elements i continuem de l’altre costat del Passeig d’Hortasavinyà fins a la bonica Font del Ferro.
Font del Ferro i Aqüeducte romà, elements del patrimoni, que podem observar mentre fem un glop.
Continuem pel Camí de Sant Pere de Riu, pista cimentada, fins a Sant Pere de Riu que gestiona una casa de colònies.
Abandonem la pista cimentada i continuem per un corriol que en poca estona ens duu fins a la Mare de Déu del Roser.
Seguim pel Camí de Sant Pere de Riu, que pasa pel damunt de la carretera C-32 sense adornar-nos, i comencen a remuntar en direcció Sud.
Camí que remunta amb decisió, però que es va suavitzant més endavant.
Anem gaudint de les vistes per un corriol que pasa per una base d’enlairament de parapent on hi ha una mena de plano d’ubicació.
En poca estona, prenem un corriol per l'esquerra, que davalla amb decisió fins sortir a una pista de terra.
De l’altre costat, prenem un corriol que ens duu, sense pèrdua fins al Turó de Can Vidal.
Tornem a la pista per la que caminem còmodament i quan estem propers al Turó de Can Batlle, continuem per la dreta.
Pel mig del bosc, avancem fins que abandonem la pista, novament, per anar a visitar el Turó de la Gràcia.
Gaudim de les vistes de Pineda de Mar i del litoral abans de desfer el camí per tornar a la pista que havíem abandonat.
Prosseguim davallant fins que sortim a la carretera N-II per la que continuem en sentit Oest.
Avancem per aquest tram urbà, no tant agraït, fins a l’Institut Joan Coromines on tenim estacionat el vehicle.

Nota:
[1] El Montpalau, o turó de Montpalau, és una muntanya de 265 metres que es troba al municipi de Pineda de Mar, a la comarca del Maresme. Es troba al vessant pinedenc del massís del Montnegre i es caracteritza pel seu sòl calcàri i poc profund que no permet el desenvolupament del bosc, quedant un espai obert que permet la presència d'una flora de gran interès.
La vista panoràmica de l'Alt Maresme és immillorable. Al seu cim s'hi poden veure les restes de l'antic castell de Montpalau.
Molts segles abans de la construcció del castell, el lloc havia estat ocupat per un assentament ibèric que ha deixat nombrosos vestigis, datables a partir del segle IV aC. i de poblament que van tenir continuïtat en època romana.
Probablement, la major part de la pedra d'aquest antic assentament degué ser utilitzada per a l'edificació del castell medieval.

Caminada per la Serralada Litoral Catalana, un immillorable balcó de la Mar Mediterrània.
Caminem endinsant-nos per camins, turons, corriols, pistes i miradors que disposen aquestes muntanyes. Tot un pulmó, ple de natura, fauna i vegetació.
Continuem sumant turons d’aquest repte “30 turons del Maresme” que ens permet coneixer i descobrir aquesta comarca tant Mediterrània.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.