el Pedró  1765
Roc del Joc de la Pilota  1615

Rocs destacats de la Serra del Catllaràs

El massís del Catllaràs s'alça fins més enllà dels 1.700 metre d'alçada, en cims com el Pedró (1.765 metres), el cap de la Baga Alta (1.759 metres), el cap de la Baga de Fontanals (1.743 metres) i el roc de la Clusa (1.730 metres).
L'extrem nord està ocupat per la serra de Falgars, a la vora sud d'un jove riu Llobregat.
Es tracta d'un massís situat a cavall del mantell del Pedraforca i el mantell de Vallfogona, a l'alt Berguedà i al sud de la serra del Cadí-Moixeró i està dominat per densos bosco, terreny de joc molt apreciat pels senderistes.
Ofereix un refugi ideal per al cérvol una de les espècies de gran interès de l'espai, conjuntament amb el gall fer i la marta.

Punt de partida: Santuari de Santa Maria de Falgars.
Des de Guardiola de Berguedà ens dirigim per la Carretera BV-4021 a Sant Julià de Cerdanyola.
Un cop a Sant Julià de Cerdanyola, continuem fins al Santuari de Santa Maria de Falgars on estacionem el vehicle.
Veure punt de partida a Google Maps.

Santuari de Santa Maria de Falgars, Collada de Falgars, GR-4, Camp de l’Ermità, Collet del Llobató, Roca del Catllaràs, Pla del Catllaràs, Collada del Pla de l’Orri,el Pedró, baga de la Roca Roja d’Ardericó, Roca del Cortal, Font Assedegosa, Font de Prat Gespador, Collet del Joc de la Pilota, Joc de la Pilota, Roc del Joc de la Pilota, Joc de la Pilota, Collet del Joc de la Pilota, Mina Moreno (1), Mas de Vallfogona, Collada de Falgars, Santuari de Santa Maria de Falgars.

Des del Santuari de Santa Maria de Falgars creuem la carretera per situar-nos a la Collada de Falgars.
Continuem per la dreta, tot seguint el GR-4 i el PR-C 52, en mantinguda pujada pel mig del frondós bosc.
Xino-xano, sense pèrdua, arribem al Camp de l’Ermità i prosseguim fins al Collet del Llobató.
Abandonem el GR-4 i per l’esquerra seguim pel PR-C 52 fins a la Roca del Catllaràs.
ara, abandonem el PR-C 52 i creuem pel Pla del Catllaràs fins a la propera Collada del Pla de l’Orri.
En aquest punt, per l’esquerra, enfilem muntanya amunt fins el vèrtex de el Pedró amb una cota de 1765 metres.
Cim inclòs en el llistat dels 100 cims més emblemàtics de Catalunya segons l'ICGC.
Reptes que ens fa conèixer i transitar per aquests modests cims que segurament d’altre manera, no hi haguéssim pensat de anar-hi.
Gaudim de les esplèndides vistes de l’entorn identificant tants cims com podem, Pedraforca, Serra d’Ensija, la Mola, Montseny i Montserrat entre altres.
A continuació, baixem en sentit Nord per anar regirant en sentit Nord-est pel mig del bosc, sense fites ni marques, per l'obaga de la Roca Roja d’Ardericó.
Intuïtivament i amb una mica d’orientació, sense gaire dificultat, arribem per l’esquera de la Roca del Cortal per sortir novament al PR-C 52 que havíem abandonat abans de pujar a el Pedró.
Més còmodament, caminem pel esmentat PR i passem per la Font Assedegosa i seguidament per la Font de Prat Gespador.
En aquest, cruïlla dels PR-C 52 i PR-C11, punt d’anada i tornada, continuem recte i pel Collet del Joc de la Pilota i sortim a el Joc de la Pilota.
El Joc de la Pilota és un planell de pastura, on els antics enginyers anglesos encarregats de posar en marxa les mines de carbó, practicaven el seu esport preferit.
Continuem fins a la base de l’airós Roc del Joc de la Pilota, també anomenat Roca de la Devesa Jussana.
Pugem per un costerut corriolet que cerca la manera d’enfilar-se pel mig del roc esmentat.
Més endavant, trobem una grapa i una corda que ens ajuden a superar els trams de grimpada més compromesos, amb mes facilitat si cal.
Al capdamunt del Roc del Joc de la Pilota, fruïm novament de les esplèndides vistes que ens ofereix.
Cim inclòs en el llistat “100 cims un repte d’altura” de la FEEC. Un repte que ens ofereix l’ascensió a un munt de cims que d’altre manera no hi pujaríem, sovint per desconeixement.
Després de la contemplació, baixem pausadament i desfem el camí fins el PR-C 52 fins el punt d’anada i tornada que havíem abandonat.
A continuació, abandonem el PR-C 52 per continuar pel PR-C11 que davalla per la Pleta de les Vaques en sentit Nord-est.
Xau-xau, caminem gaudint de l’entorn fins que arribem a l’entrada de la Mina Moreno (1).
A l'exterior de la mina també podem observar diferents construccions, bàsicament uns pilars fets de formigó encofrat, i al davant una construcció de planta quadrangular que servia per emmagatzemar el carbó abans de ser transportat.
Seguim, sense pèrdua, pel PR-C 11 fins una cruïlla de camins i continuem en pujada fins al malmès Mas de Vallfogona.
Ja per acabar la caminada, continuem fins a la Collada de Falgars per creuar la carretera novament i anar a trobar el vehicle estacionat a l’àrea d’esbarjo del Santuari de Santa Maria de Falgars.

Nota:
(1)  La mina del Moreno forma part del conjunt de mines del Catllaràs que foren explotades per Asland S.A., en concret aquesta s'hi va extreure mineral des del 1908 fins al 1920.
El carbó que sortia d'aquestes explotacions era transportat amb telefèric fins a l'estació de l'empalme, des d'on amb el tren era portat fins a la fàbrica de ciment del Clot del Moro, propietat de Asland (Compañía General de Asfaltos y Portland, S.A.).
El carbó era un material bàsic per fer funcionar la fàbrica, ja que es necessitava un material d'alt poder calòric pels forns on es feia la cuita de la pedra calcària per acabar sent transformada en ciment.
De fet l'existència d'aquest mineral al Catllaràs, junt amb el riu Llobregat, i l'existència de pedra calcària, van ser els factors que varen determinar la construcció de la fàbrica en d’indret escollit.

Agradable caminada pel Catllaràs que ronda per pistes, boscos, corriols, rocs, planells de pastura i un seguit d’ingredients que ens ajudem a conèixer i gaudir d’aquesta agraciada i atractiva zona.
La caminada la complimentem amb la pujada al Roc del Joc de la Pilota, per afegir-li una mica més de pebre amb la seva curta grimpada.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.