Puig de Gavarres 537
Puig d'Arques 527

Un tomb per Les Gavarres

El massís de les Gavarres constitueix, juntament amb el massís de Begur, l'extrem més septentrional de la Serralada Litoral i marca així mateix els límits geogràfics meridionals de la plana de l'Empordà.
Té forma d'arc, que s'estén per les comarques del Baix Empordà i el Gironès. És un massís antic, de formes arrodonides, que Josep Pla va definir una vegada com a elefantíaques.
El bosc més important és l'alzinar, però també es dóna, en àrees de solana, la sureda, que és explotada per l'home per a la indústria del suro.
El 1998 es fundà el Consorci de les Gavarres, amb representació de diferents ajuntaments de la zona, per a protegir i gestionar aquest espai d'interès natural, declarat com a tal en el marc del PEIN des de 1992.

Hem de anar a trobar la carretera GI-660 que va de Calonge a la Bisbal de l’Empordà. El cotxe l’hem de deixar entre els quilometres 6 i 7 aproximadament, on veurem un cartell indicador que marca el GR92.1, variant del mateix GR92 i camí de ronda. Avui toca una passejada pel massís de les Gavarres. Farem una ruta circular. Prenem la pista amunt on passat set minuts, aproximadament, deixem el GR92.1 que s’endinsa cap el bosc. Naltros seguim recte per la pista en direcció al Coll de Bregó. Sense pèrdua, sempre per la pista, anirem trobant cartells que ens indicaran el camí a seguir. Ja veiem més enllà l’inconfusible Puig d’Arques. Xino-xano arribem al Puig de les Gavarres, punt geodèsic i sostre del Baix Empordà. Per gaudir de les vistes haurem de posar-nos dalt del poc estètic piló de ciment. Dalt d’aquest punt ja veiem tot just davant nostre el Puig d’Arques amb la seva super-bola que no és altra cosa que un radar meteorològic situat a 19 metres d’alçada. Al seu costat també es va construir la torre de vigilància contra incendis. Dalt d’aquesta torre de vigilància hi ha un seguit de plànols amb perfils de les muntanyes que es divisen per anar identificant-los. Gaudim de les amplies vistes del Baix Empordà i del Gironès. Fa una mica d’aire, unes poques fotos i baixem a veure el Dolmen del Puig d’Arques situat pocs metres més abaix. Ara la tornada la reprenem pel GR92.1 que ens durà per camins i corriols de muntanya. Passem en primera instancia pel conjunt de Sant Cebrià dels Alls, actualment en estat de reconstrucció, sembla que encara hi queden alguns diners per conservar el nostre patrimoni desprès de tantes estafes provinents de la nostre benvolguda burgesia així com de l’àmbit polític. Seguim camí avall tot passant pel Saplà de Can Sàbat enmig de preciosos boscos d’alzinar pel GR92.1 fins a trobar el cotxe. Marxem del massís per anar a la sempre acollidora Tossa de Mar per acabar d’arrodonir el dia. Una excursió còmoda, suau, tranqui-la, quatre hores aproximadament hem invertit per estirar una mica les cames. Ens vem.