Monte Cinto  2706

El sostre de Còrsega

El mont Cinto (Monte Cintu en cors), amb una alçada de 2.706 m, és el cim més alt de l'illa de Còrsega i el més conegut de l'accidentada ruta del GR20 per les grans muntanyes de l'illa. Còrsega té vora 120 pics que superen els 2.000 m d'altitud, d'entre els quals, el mont Cinto, la Paglia Orba (2.525 m) el mont Rotondo (2.622 m), el mont d'Oro (2.389 m), el mont Renoso (2.352 m) i el mont Incudine (2.134 m) són els de més anomenada.

Desnivell: + 1.550 metres aprox.

Punt de partida: Estació d’esquí d’Haut Asco.
Des de Ponte Leccia prenem la carretera D-147 que s’endinsa per la Vall d’Asco fins l’estació d’esquí d’Haut Asco. Estacionem el vehicle en l’ampli aparcament.

Estació d’esquí d’Haut Asco - GR 20 - pont de fusta - GR 20 - coll de Pointe des Éboulis - Monte Cinto - coll de Pointe des Éboulis - GR 20 - pont de fusta - GR 20 - Estació d’esquí d’Haut Asco

Al costat mateix de l’estacionament hi ha un rètol de fusta que ens mena el camí a prendre. Bàsicament hem de seguir el GR 20 fins al coll de Pointe des Éboulis, on l’abandonarem per girar cap a l’esquerra fins al cim. Iniciem la caminada pel mig d’un espectacular bosc alpí, més o menys planerament, fins creuar el torrent de Tighiettu per un pont de fusta.
A continuació el camí s’enfila, fent marrades, decididament entre blocs i passos equipats amb cadenes. Instal•lacions de cadena que, segons el nostre parer, son més útils per caminants que estan duent a terme el GR 20 força carregats i en cas de pluja. El camí no defalleix i continua amunt pel marge esquerra del barranc, flanquejant per sota les impressionants parets de Capu Borba i Bocca Borba que resten a la nostre esquerra. Xino-xano, arribem a una mena de plana on fem una aturada tècnica, mentre contemplem per on s’enarbra el camí sota les airoses agulles. Paisatge i terreny d’alta muntanya garantit.
Reprenem el camí i deixem a l’esquerra l’estany d‘Argentu per continuar, fent marrades, amunt i cercant d’esquivar el cingle que es desprèn per l’esquerra. Xau-xau, arribem al coll de Pointe des Éboulis. Coll i punt de trobada pels que continuen el GR 20, pels que accedeixen a la Pointe des Éboulis i pels que fan el trajecte d’anada i tornada fins al Monte Cinto.
Sense més demora, abandonem el GR i girem per l’esquerra cap al nostre objectiu. Inicialment hem de seguir les marques blanques que en poca estona desapareixen per continuar seguint les marques vermelles i fites que ens encaminaran sense pèrdua. Un seguit d’extenuants tobogans, en sentit Nord-est, per terreny d’alta muntanya ens apropen poc a poc al nostre destí. Més endavant, girem, per terreny més fàcil i en sentit Oest, cap al cim visiblement coronat per una senzilla creu de fusta. En poca estona ens plantem al capdamunt del Monte Cinto, sostre de Còrsega amb una cota de 2706 metres. Aprofitem les vistes que ens ofereix una finestra entre la boira que es va instal•lant pel voltant. Satisfets pel cim, fem unes fotos pel record mentre gaudim de la seva airosa perspectiva.
Reprenem la tornada i desfem el camí fins al coll de Pointe des Éboulis on fem una altre aturada tècnica. Un grapat de gralles de bec groc ronden pel voltant descaradament. Igualment un bonic Cercavores resta a l’aguait d’alguna petita almoina alimentaria.
Continuem la tornada que consisteix en desfer tot el camí de pujada. Lentament anem baixant sense presa però sense pausa, mentre fruïm d’aquest paisatge d’alta muntanya. Finalment arribem a l’estacionament on ens desfem dels estris de muntanya i anem a prendre una merescuda cervesa a la terrassa del davant.

Espectacular i sorprenent cim en un terreny d’alta muntanya. Còrsega ens ha sorprès pel seu sistema muntanyós, potser l'illa s’associa més amb les seves paradisíaques platges.
L’ascensió al Monte Cinto no regala res i cal transitar per terreny de grimpada i passos equipats amb un desnivell acumulat considerable.
Hem gaudit de valent d’una bona jornada de muntanya per aquestes contrades.

Dintre de la nostra visita a Còrsega, hem dut les següents activitats: