el Castellot  465

Trescant per torres i restes enrunades del Penedès

Al nord-oest del terme municipal de Castellví de la Marca, al peu d’un impressionant penya-segat sobre la riera de Marmellar, que feia de defensa natural, es troben les ruïnes més conegudes del municipi i unes de les més simbòliques del Penedès.
Es tracta de les restes de l’antic castell alt medieval a l’extrem de la Marca del Penedès.
El seu passat va estretament lligat a la història de Castellví de la Marca.
Aquesta fortalesa va tenir com a missió principal servir de guaita i defensa del territori en cas de perill, en l’alta edat medieval i era el lloc de comandament del rosari defensiu existent a la zona extrema de la Marca o frontera amb les terres sota control sarraí.

Punt de partida: Església de Sant Sadurní de la Marca.
Des de la AP-7 sortim a Vilafranca del Penedès i continuem per la carretera N-340.
Més endavant prenem la carretera B-212 fins a la població de La Munia.
Després, prenem la carretera BV-2176 que ens duu fins a l’ Església de Sant Sadurní de la Marca .
Veure punt de partida a Google Maps.

Església de Sant Sadurní de la Marca, Camí del Castellot, pedrera, grafit, Camí de les Pedreres, tartera, pas del Clau, Cova del Castellot, el Castellot, Capella de Sant Miquel, Plana del Castellot, Collet del Castellot, Puig de la Cogulla, camí carener, Camí de la Talaia, petit bosc, Camí de la Plana Romera, Can Pascol, Camí de Cas Pascol, Camí de la Riera, Riera de Marmellar, Camí de les Pedreres, grafit, pedrera, Camí del Castellot, Església de Sant Sadurní de la Marca

Sortim de l’església de Sant Sadurní de la Marca pel fressat Camí del Castellot fins arribar una antiga pedrera.
Més endavant, trobem un gran roc que disposa d’un original grafit que diu “estimar-te no és fàcil. Però he triat aquest camí”
Seguim pel Camí de les Pedreres fins un trencall per continuar per l’esquerra, a la tornada vindrem pel camí de la dreta.
Arribats a la segona tartera, girem a mà esquerra i enfilem per la mateixa que remunta decididament.
De seguida trobem un seguit de cordes que ens ajuden, si cal, a progressar més còmodament fins arribar a la base d’un petit mur d’uns 8 o 10 metres aproximadament, anomenat pas del Clau.
Un parell de cadenes ens ajuden a superar aquest pas de roca amb més o menys cintura.
Per sortir també disposa d’una corda llaçada per agafar-nos i sortir amb més comoditat.
Continuem pel damunt i ens apropem a un petit mirador amb bones vistes del Penedès.
Seguim amunt i en poca estona arribem a la grandiosa i espectacular Cova del Castellot.
Grimpem uns metres i ens endinsem un xic dintre de la cova per fer el tafaner.
Sortim de la cova i continuem la remuntada fins sortir a les runes del Castellot.
Espectacular torre, restaurada i preparada amb unes escales metàl•liques interiors que ens permeten pujar al capdamunt de la mateixa.
Cim inclòs en el llistat “100 cims un repte d’altura” de la FEEC, proposta que ens fa conèixer i transitar per aquests modests cims que segurament d’altre manera no hi haguéssim pensat de anar-hi.
Des de dalt de la torre, gaudirem d’unes formidables vistes de 360º del Penedès entre d’altres.
Baixem les escales i donem una ullada a l’annexa Capella de Sant Miquel, restaurada en part.
A continuació, caminem en sentit Sud-oest travessant la Plana del Castellot fins arribar al Collet del Castellot.
Més endavant, prenem per la dreta, una pista que puja clarament en sentit Nord fins el Puig de la Cogulla.
Cim modest, coronat per un munt de pedres, sense altres pretensions que gosar de bones vistes del Castellot.
Sense pèrdua i en mantinguda pujada avancem pel camí carener fins la proximitat del Puig Rodó, on agafem per la dreta, el Camí de la Talaia.
En sentit Est, anem davallant per endinsar-nos per un petit bosc amb una agraïda ombra.
Continuem pel Camí de la Plana Romera i més endavant, prenem un corriol a mà dreta que ens duu sense pèrdua a les runes de Can Pascol i la malmesa Torre de Can Pascol.
Gaudim de les bones vistes de tota la ruta circular que em dut fins aquest indret.
Seguim pel Camí de Can Pascol i més endavant pel Camí de la Riera, que davalla suaument.
Arribats a la llera de la Riera de Marmellar, girem a mà dreta per anar a cercar novament el Camí de les Pedreres.
Seguidament, desfem el camí d’anada fins a l’església de Sant Sadurní de la Marca, on tenim estacionat el vehicle.

Bona caminada amb uns quants i diversos ingredients, que la fan molt més interessant.
Camins, cordes, corriols, coves, cadenes, boscos, pistes, escales, miradors, torres, runes i bones vistes entre d’altres elements.
Una més de tantes rutes i camins que ens ajuden a transitar i conèixer més les entranyes d’aquesta comarca del Penedès, terra preuada de vins.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.