Puig d'Arques  527
Puig de les Gavarres  537

Un tomb per Les Gavarres

El massís de les Gavarres constitueix, juntament amb el massís de Begur, l'extrem més septentrional de la Serralada Litoral i marca així mateix els límits geogràfics meridionals de la plana de l'Empordà. Té forma d'arc, que s'estén per les comarques del Baix Empordà i el Gironès. És un massís antic, de formes arrodonides, que Josep Pla va definir una vegada com a elefantíaques.
El bosc més important és l'alzinar, però també es dóna, en àrees de solana, la sureda, que és explotada per l'home per a la indústria del suro.
El 1998 es fundà el Consorci de les Gavarres, amb representació de diferents ajuntaments de la zona, per a protegir i gestionar aquest espai d'interès natural, declarat com a tal en el marc del PEIN des de 1992.

Desnivell: +550 metres aprox.

Punt de partida:
Hem de anar a trobar la carretera GI-660 que va de Calonge a la Bisbal de l’Empordà. Entre els quilometres 6 i 7 veurem un cartell indicador que ens indica el GR92.1 (variant del GR92).
Estacionem el vehicle pel voltant.

Aparcament - Torrent del Forn del Vidre - Coll de Bregó - Dolmen del Puig d'Arques - Puig d'Arques - Puig de Gavarres - Camí de Can Sitges - Plans de Can Sabater - Camí de Sant Cebrià dels Alls - Sant Cebrià dels Alls - GR 92.1 - Saplà de Can Sàbat - GR92.1 - Torrent del Forn de Vidre - Aparcament

Avui toca una passejada pel massís de les Gavarres (sostre comarcal) i pel Puig d'Arques (100 cims). Prenem la pista amunt que ronda pel Torrent del Forn del Vidre. Més endavant, abandonem el GR92.1 i seguim per la pista en direcció al Coll de Bergó. Ben indicat, sense pèrdua, anem seguint els cartells indicadors. Ja veiem més enllà l’inconfusible Puig d’Arques coronat per l'enorme bola, que no és un altre cosa que un radar meteorològic. Primerament ens apropem Puig de les Gavarres, punt geodèsic i sostre comarcal del Baix Empordà. Per gaudir de les vistes haurem de posar-nos dalt de la gran pilona de ciment. Ens enfilem i ja veiem tot just davant nostre el Puig d’Arques, cim inclòs en el llistat del "repte d'altura" 100 cims de la FEEC. Xau-xau, ens apropem al segón objectiu de la jornada en un tres i no res. Primer visitem el Dolmen del Puig d'Arques i seguidament ens enfilem al capdamunt del Puig d'Arques. Un cim on hi ha una torre de vigilància contra incendis que disposa d'un seguit de plànols amb perfils de les muntanyes que es divisen i que ens ajudarà a identificar-los degudament. Gaudim de les amplies vistes del Baix Empordà i de part del Gironès. A continuació prenem el Camí de Can Sitges fins als Plans de Can Sabater, per continuar pel Camí de Sant Cebrià dels Alls fins a Sant Cebrià dels Alls, parròquia documentada des de l'any 1064. Reprenem la caminada, abandonem el Camí de Sant Cebrià dels Alls i seguim pel GR92.1 que s'endinsa per frondosos boscos i passa proper al Puig del Migdia fins al Saplà de Can Sàbat. Continuem pel mateix GR92.1 que ara passa proper al Puig Miquel fins a enllaçar de nou amb el Torrent del Forn del Vidre. En poca estona arribem a on tenim estacionat el vehicle.

Una excursió còmoda, suau, tranqui-la, quatre hores aproximadament hem invertit per estirar una mica les cames. Marxem del massís per anar a la sempre acollidora Tossa de Mar per acabar d'arrodonir la jornada.

Els caminants: Josep i Mercè.