Roc de Frausa  1421
Roc de la Campana  1438
Pic del Moixer  1443

Camins de llibertat

El massís de les Salines (4.199,5 ha) s'estén des de la conca de la Muga-Riumajor fins al Llobregat d'Empordà, per sobre de la cota dels 400 m. L'Espai de les Salines és una bona representació de la diversitat de paisatges de la terra baixa i muntanya mitjana silícia de les últimes digitacions pirinenques. El seu interès és principalment mostrar el contrast entre els paisatges de la plana litoral empordanesa i la muntanya pirinenca oriental. Conserva, juntament amb l'Albera una de les millors mostres de formacions vegetals com la sureda, rouredes acidòfiles i landes de bruguerola.
El nom de "Les Salines", prové de la sal que es repartia al bestiar, tal com succeïa als plans del mateix nom, situats al massís del Puigmal. En aquest petit pla, hi havia "les saleres" "salines" que eren lloses damunt de les quals, els pastors hi posaven la sal que consumien les vaques i ovelles quan hi pujaven al pasturatge.

Desnivell: +/- 1.100 metres aprox.

Punt de partida: Santuari de la Mare de Déu de les Salines.
Des de l’AP-7 accedim al poble de Maçanet de Cabrenys, prenent la carretera GI-503 que passa per Darnius. Situats a Maçanet de Cabrenys, prenem la llarga pista (12 km.) que puja fins al Santuari de Salines. En aquest indret estacionem el vehicle.

Santuari de les Salines – Coll dels Pous – Cruïlla d’Amelie-les-bains - Coll de Sant Martí – Roc de la Campana – Coll de Sant Martí – Roc de Frausa – Roc del Comptador - El Moixer – Coll dels Pous – Santuari de les Salines

Anem a buscar el rierol, on per la dreta de la cova, surt un corriol (marques de GR) que s’enfila amunt en direcció al coll dels Pous. Anem pujant pel mig de preciosos boscos, on podem veure boixos grèvols, espècie degudament protegida. Arribem al coll dels Pous on una placa testimonia la història d’aquests camins. El dia no pinta gaire bo, mentre esmorzem al coll, un suau plugim ens ho fa notar. Ara entrem a la Catalunya Nord, en direcció Nord-oest pel GR-10 que s’endinsa pel frondós bosc. Anem guanyant alçada entre un espectacular bosc de fagedes, que amb totes les fulles caigudes, donen forma a una preciosa catifa de tardor. Seguim pel sender i deixem a l’esquerra dos camins amb marques vermelles, fins arribar a una cruïlla que a mà dreta ens portaria al poble de Amelie-les-bains. Més endavant un camí a l’esquerra ens indica el camí del Roc de Frausa. Seguim per la dreta i en poca estona sortim del bosc i ens plantem al coll de Sant Martí. Continuem endavant, mentre ens endinsem un altre cop pel bosc, i al cap d’una estona sortim a la carena on podem gaudir de les vistes a les dues vessants. Per un costat observen Maçanet de Cabrenys i per l’altre poden gaudir de les precioses vistes de l’imponent massís del Canigó. Un massís innivat que es deixa veure a estones entre els núvols que predominen el dia. Continuem carenant fins assolir el Roc de la Campana. Després de la contemplació, retornem pel mateix camí fins al coll de Sant Martí. En aquest punt abandonem el GR i prenem un corriol, amb marques grogues i blaves, que s’enfila cap al Roc de Frausa. Una pintada a la roca, ens fa saber que hi som a l’esmentat cim. Després d’assolir aquest simbòlic cim, seguim atents a les marques, que per una zona més rocosa ens porta pel fil de la carena fins al Pic de Moixer. Un cim llexot, ple d’antenes, sostre comarcal de l’Alt Empordà i punt geodèsic. Bones vistes de la Catalunya Nord i del massís del Canigó. Ara prenem la pista cimentada que ens du fins al coll dels Pous. En aquest indret fem un mos mentre el cel, definitivament, s’omple de negres núvols amenaçadors de tempesta. Ara prenem, altre cop, el corriol de pujada i desfem el camí per arribar sense més complicacions fins al santuari. Punt final de l’excursió del dia.

Un caminada senzilla que ens ha sorprès per la bellesa de l’entorn. Impressionats fagedes i magnifiques vistes. Muntanyes de l’Alt Empordà, modestes però molt interessants en tots els aspectes.

Els caminants: Josep i Mercè.