GR 131 / Lanzarote / Etapa 4 / San Bartolomé-Yaiza

Trescant per la faldilla de la Caldera Honda i pel paisatge protegit de La Geria

La quarta etapa és la de major longitud del Camí Natural de Órzola a Playa Blanca. S'inicia la caminada a la localitat de Sant Bartlomé, gaudint de gran part del seu patrimoni arquitectònic, destacant la casa Mayor Guerra, abans d'abandonar el seu nucli urbà. S'envolta la Caldera Honda i el Monte Guatisea arribant al poble de Montaña Blanca, per després deixar a l'esquerra el seu pic homònim. El nucli urbà de Conil indica el punt mitjà d'etapa, que després de passar pel poble de la Asomada s'endinsa en el Paisatge Protegit de La Geria. La localitat d'Uga dóna la benvinguda al caminant amb les seves cordades de dromedaris transitant entre Uga i Yaiza, punt final d'aquesta quarta etapa del Camí Natural de Órzola a Playa Blanca.

Ruta: San Bartolomé (1) - La Geria - Caldera Honda - Montaña Blanca - La Geria (2) - Conil - La Asomada - La Geria - Uga (3) - Parc Natural de Los Volcanes - Yaiza (4)

Després de gaudir del ric patrimoni arquitectònic de Sant Bartolomé (1) s'abandona el nucli urbà en el punt quilomètric 35, per vial de terra que ascendeix deixant a l'esquerra la Caldera Honda, endinsant-nos en el Paisatge Protegit de La Geria (2). Poc després s'inicia una suau baixada que finalitza a les últimes cases del carrer Timanfaya, de nou al nucli urbà de Sant Bartolomé (1). En aquest punt es gira a l'esquerra per una pista asfaltada que després d'un tram de puja i baixa el camí gira de nou a l'esquerra per una pista ampla de terra, envoltant gairebé completament la Caldera Honda, deixant en aquest tram a l'esquerra del camí del Monte Guatisea. Pocs metres després de passar a tocar de la carretera LZ-35, s’arriba al punt quilomètric 39 i a continuació ens endinsem en la localitat de Montaña Blanca pel carrer Sant Bartolomé, al mateix temps que s’abandona el Paisatge Protegit de La Geria (2). Després de creuar la carretera LZ-301, que travessa la localitat, es continua de front en baixada superant el punt quilomètric 40, prenent després el carrer El Especiero. S’abandona la localitat per aquest carrer i l'asfalt dóna pas a un camí de terra que continua amb l'ascens, endinsant-se de nou en el Paisatge Protegit de La Geria (2). Des del punt quilomètric 41 el camí es torna estret i pocs metres després torna a ser camí un ample de terra, posant punt final a la pujada pel pas entre les vessants de Los Morretes (439 metres) i Montaña Blanca (596 metres). Ara s’inicia la baixada gaudint de belles panoràmiques que permeten albirar la veïna illa de Fuerteventura, per girar a la dreta pocs metres abans del punt quilomètric 43, abandonant el Paisatge Protegit de La Geria (2). A continuació es creua la pista asfaltada coneguda com camí de Los Fajardos. En pujada es supera el punt quilomètric 44. El camí de terra passa a ser asfaltat en el moment que comença el descens cap a la localitat de Conil pel camí Peña del Asiento, per creuar la LZ-501 i continuar pel camí del Callao, prosseguint el descens al mateix temps que s’abandona el nucli urbà. La baixada finalitza en el punt quilomètric 46 iniciant la pujada que transcorre per la població de La Asomada, finalitzant l'ascensió i deixant a la dreta del camí el Cerro Tegoyo. Es gira a l'esquerra transitant per la carretera LZ-503, per poc després girar a la dreta pel camí de la Caldereta, sempre dins de la població de La Asomada. En l'última habitatge de La Asomada finalitza l’asfalt, i l'itinerari prossegueix per un camí ample de terra que ja en pujada ascendeix pel vessant Nord de la Muntanya Tinasoria, entrant de ple en el Paisatge Protegit de La Geria (2). Poc després de començar els cultius tradicionals de vinyes finalitza la pujada i ja en baixada es gaudeix del meravellós paisatge que formen aquests cultius al llarg de grans extensions. Després del punt quilomètric 51 finalitza la baixada, continuant la caminada entre vinyes fins poc abans de girar a l'esquerra per la carretera LZ-30, transitant per aquesta durant escassos 150 metres, prenent el camí de baixada de la dreta, que ens introdueix a la població de Uga (3) pel carrer La Agachadilla. Es transita per la localitat deixant a la dreta l'església de San Isidro. A poc a poc van disminuint els habitatges, abandonant l'asfalt pel camí de Los Camellos que surt a la dreta. Després de superar el punt quilomètric 54, coincidint amb un panell interpretatiu sobre les erupcions volcàniques, el camí ample es transforma en una mena de corriol que discorre entre el malpaís introduint-nos al Parc Natural de Los Volcanes. Un cop superat el punt quilomètric 55 es torna a transitar per un camí ample, sent probable en aquest tram creuar-se amb una de les típiques cordades de dromedaris d'Uga (3). Més endavant s’arriba a la rotonda de la carretera LZ-67 que la comunica amb la LZ-2, començant un tram compartit de 745 metres per la LZ-67 que s'endinsa a Yaiza (4) pel carrer Muyay, abandonant el Parc Natural de Los Volcanes. En el punt quilomètric 56 finalitza el carrer Muyay i comença el carrer La Cuesta, girant a la dreta pel carrer Vista de Yaiza, deixant a la dreta l'església de Nuestra Señora de los Remedios, on es pot gaudir d'una extensa col•lecció de pintures amb motius religiosos realitzades sobre roca volcànica. L'etapa de major longitud del Camí Natural de Órzola a Playa Blanca finalitza pocs metres després a la zona est de la localitat de Yaiza (4). Naltros aturem el track a la plaça Nuestra Señora de los Remedios on donem per finalitzada aquesta quarta etapa. Anem a un típic bar enfront de la mateixa plaça on prenem l’àpat del dia acompanyat d’una cervesa ben fresqueta.

Curiositats:
(1) Municipi de l'illa de Lanzarote localitzat a la part central de l'illa, amb jaciments arqueològics que constaten la seva existència pre-hispànica. Després de la conquesta el municipi va ser creixent, amb una activitat agrícola de certa intensitat, destacant les batatas del Jable i el vi de la Geria. El patrimoni arquitectònic és ric i divers, concentrant-se en la plaça León y Castillo, l'església de Sant Bartolomé, el teatre i l’ajuntament. Destaquen a més la casa i molina de Don Juan Armas Perdomo, la casa Don Sebastián Martín Perdomo i la casa del Mayor Guerra al Sud-oest del nucli urbà.
(2) Espai Natural Protegit declarat com a Parc Natural per la Llei 12/1987, de 19 de juny i reclassificat com a Paisatge Protegit per la Llei 12/1994, de 19 de desembre. A més, és zona d'Especial Protecció per a les Aus (ZEPA). En el seu interior es troba el Monument Natural de la Cueva de Los Naturalistas. Presenta una superfície de més de 5.000 ha, incloent 7 nuclis urbans en el seu interior amb escàs impacte sobre el espai, a causa del reduït nombre d'habitants. Destaquen en el seu interior llacs de lava, cons volcànics i altres elements geomorfològics d'interès, però sens dubte el gran protagonista d'aquest espai és el cultiu tradicional de vinya que representa un clar exemple de coexistència harmònica de l'home amb el medi, creant a més un espai d'una riquesa paisatgística única.
(3) Petita localitat pertanyent al municipi de Yaiza que va ser sepultada per les colades de lava de la gran erupció volcànica ocorreguda a l'illa de Lanzarote entre els anys 1730 i 1736. La localitat es va tornar a aixecar com au fènix. El nom de UGA, segons explica la llegenda, es deu a una dona aborigen. Aquest poble destaca per ser el lloc on dormen les cordades de dromedaris que pel dia passegen als turistes pel proper Parc Nacional de Timanfaya. També és excel•lent la gran afició des d'antic a la lluita canària, sent un habitant de la localitat tota una llegenda en aquest esport, Joaquín Rodriguez, conegut com El Pollastre d'Uga.
(4) És el municipi més al Sud de l'illa de Lanzarote. Va ser en un paratge conegut com el Rubicón on va començar la conquesta europea de l'arxipèlag, erigint-se la catedral de Sant Marcial de Limoges, instal•lant-se el primer assentament europeu l’any 1402. El municipi presenta 11 nuclis urbans. El nucli urbà homònim de Yaiza es localitza en els límits de la zona coberta per les erupcions volcàniques de 1730-1736. Les cròniques de major detall d'aquestes erupcions van ser realitzades pel rector de Yaiza de l'època, Don Andrés Lorenzo. En aquest nucli urbà es localitza l'ajuntament municipal davant de l'església de Nuestra Señora de los Remedios, sent la patrona del municipi, celebrant la festivitat en el seu honor el 8 de setembre. La seva activitat econòmica està basada en el turisme i l'agricultura.

Quarta etapa del GR 131 i/o Camí Natural de Órzola a Playa Blanca. Etapa més llarga i segurament la més interessant en contingut  com l’espectacular tram que transita per La Geria i el ferestec corriol que transita pel Parc Natural de los Volcanes.  Ens hem allotjat a una habitacio amb terrassa inclosa dintre d’una casa compartida, molt cèntrica permetent-nos donar un tom turístic per aquesta bonica població.