Puigdon  1207
Puig Cornador  1229

Trescant entre les comarques del Lluçanès i del Ripollès

El Puigdon s’ha convertit en el cim més alt de la nova comarca del Lluçanès.
El Puig Cornador és una muntanya de 1.229 metres que es troba al municipi de Les Llosses, a la comarca catalana del Ripollès.

Punt de partida: Mas la Ferreria (Les Llosses)
Des de la carretera C-17 prenem la carretera C-26, en direcció a Borredà, fins el petit nucli de cases de Les Lloses.
Passem pel costat de l’ajuntament i en breu, prenem una pista cimentada a mà esquerra que en pocs metres ens duu al Mas la Ferreria.
Estacionem el vehicle en un petit espai per a dos o tres cotxes, al costat del primer cobert que hi trobem.
Veure punt de partida a Google Maps

Mas la Ferreria, Sant Bernabé, Coll d’en Soler, Collet de les Bruixes, torre de comunicacions, Puigdon, Pla del Puigdon, Collet de les Bruixes, Puig Cornador, Coll Tallat, Coll Manegat, Santa Margarida de Vinyoles, pista, Collet de les Oracions, Sant Bernabé, Mas la Ferreria

Continuem per la mateixa pista, deixant a mà esquerra el Mas la Ferreria i en poca estona arribem a la petita ermita de Sant Bernabé.
En aquest punt, obviem la pista de l’esquerra que es per on tornarem i continuem per la pista de la dreta.
Xino-xano, en mantinguda i suau pujada, caminem sense pèrdua fins el Coll d’en Soler per continuar fins el Collet de les Bruixes.
Punt d’anada i tornada al Puigdon, primer cim del dia.
Seguim, doncs, per la dreta còmodament fins a una torre de comunicacions.
En aquest punt tenim dos opcions, una seguir per un corriol poc traçat i desdibuixat o seguir per la pista que tot i donar més volta no s’embolica tant.
Naltros, optem per tirar pel tros i en poca estona ens plantem al capdamunt del Puigdon.
Sostre comarcal del Lluçanès, nova comarca aprovada el 21 de març de 2023 quan el Govern de la Generalitat aprovà el Projecte de llei pel qual es creava la comarca del Lluçanès.
Seguidament, davallem, en sentis Est, per un corriol que més endavant regira per anar a cercar el Pla del Puigdon.
Continuem pel llom de la carena, amb bones vistes d’Alpens i de la nova comarca del Lluçanès.
Sense pèrdua, seguim pel mateix llom de la carena fins el segon cim del dia.
En poca estona ens plantem al capdamunt de l’airós Puig Cornador.
Cim inclòs en el llistat “100 cims un repte d’altura” de la FEEC, proposta que ens fa conèixer i transitar per aquests cims de referència.
Gaudim de les vistes de la comarca del Lluçanès, Pedraforca, Serra del Cadí, Puigsacalm i un munt de cims de la Vall de Núria, entre mols altres.
Des d’aquet puig, ja es divisa Santa Margarida de Vinyoles, el nostre pròxim objectiu.
Seguim en la mateixa direcció, ara en davallada, fins al Coll Tallat.
Continuem en el mateix sentit Est, en suau i mantinguda pujada fins el Coll Manegat.
En poca estona ens plantem al santuari de Santa Margarida de Vinyoles.
Inclòs en l'inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. L’edifici actual data del 1854 i es va aixecar amb motiu d'un vot popular fet durant una epidèmia de còlera.
Podem veure una llosa gravada sobre el portal de l’església que diu “la por de la pesta me ha edificat 1854”.
Després de la contemplació i del repòs, reprenem la caminada i uns metres més endavant, regirem a mà esquerra per continuar per una ample i còmode pista.
Sense pèrdua, en sentit Oest, caminem en suau i mantinguda davallada fins al Collet de les Oracions.
Seguidament, la pista va fent ziga-zagues fins arribar a la pista que havíem obviat al inici de la caminada.
Situats novament a Sant Bernabé, desfem el camí fins al Mas la Ferreria, on tenim estacionat el vehicle.

Caminada molt ben trobada que ronda per un paisatge i boscos de gran bellesa.
Igualment caminarem força estona pel llom de la carena oferint-nos unes esplèndides vistes a totes bandes.
Una més de tantes rutes i camins que ens ajuden a transitar i conèixer més les comarques (en cas de nova creació).
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.