Camins de Montserrat
Marganell - Santa Cecília - Marganell

Trescant per Montserrat des del Portal de Marganell

Montserrat és un massís muntanyós de Catalunya força prominent que ha destacat en la tradició catalana, entre altres motius, gràcies a una geologia i una topografia pròpies molt característiques, que han estat valorades estèticament de forma positiva. Situada a cavall de les comarques del Bages, l'Anoia i el Baix Llobregat, s'hi aixeca el monestir de Montserrat, una abadia benedictina consagrada a la Mare de Déu de Montserrat, una marededéu trobada. El nom prové de la paraula mont, muntanya, i serrat, cadena muntanyosa. Tant serrat com serralada provenen de serra (un seguit de muntanyes), i, precisament, aquesta paraula deriva del llatí serra, que és el nom de l'instrument per serrar (o xerrac), per la forma que tenen les muntanyes encadenades una al costat de l'altra, que fan pensar en dents de serra.

Punt de partida: Marganell.
Per la carretera BPV-1123 procedent de la carretera C-55 arribem a Marganell. Deixem el vehicle a l’estacionament que disposa la Agrobotiga.

Marganell - Pont de Cal Janet - Camí vell de Marganell a Cal Viladiu - Ca l’Oliver - Camí vell de Marganell a Ca l'Oliver - Carretera BP 1103 - Plaça de Catalunya - Font de Sant Josep - GR 172 - Canal del Miracle - Canal de la Font de la Llum - Canal de Sant Jeroni - Carretera BP 1103 - Santa Cecìlia - Miranda de Santa Cecìlia - Camí de Can Martorell - Font del Moro - Camí de Can Martorell a Sant Cristòfol - GR 4 - Can Prat - Camí de Cal Macari - Sant Esteve de Marganell - Camí vell de Sant Esteve - Carretera BV 1123 - Marganell

Sortim de Marganell i creuem la Riera de Marganell pel Pont de Cal Janet. De l’altre costat continuem en direcció Sud, fent cas de les indicacions que menen a Montserrat i Ca l’Oliver. Xino-xano continuem per pista mentre les esplèndides vistes de Montserrat s’eixamplen. Deixem enrere Ca l’Oliver i seguim fins la carretera BP-1103. Amb atenció continuem pel marge esquerra de la carretera esmentada fins el mirador de Ca l’Oliver que disposa de bones vistes del trajecte que hem dut fins ara.
Seguim per la carretera fins veure un trencall, de l’altre costat de la carretera, que ens mena per un corriol cap a l’anomenada Plaça de Catalunya. Obtenim unes esplèndides vistes de La Cadireta i de La Foradada. Avancem fins la Font de Sant Josep, totalment eixuta en aquestes dates. Més endavant enllacem amb el GR 172 i continuem pel mateix en direcció al Monestir de Montserrat mentre gaudim de les impressionants vistes de l’arrogant cara Nord amb les seves seccions d’Agulles, Frares Encantats i Ecos. Arribats a la Canal del Miracle, baixem decididament per unes escales equipades amb baranes i alguna cadena. Xau-xau, passem per la Canal de la Font de la Llum i la Canal de Sant Jeroni. Observem la paret per on s’enfilava la via ferrada Teresina, tancada per motius de seguretat a data d’avui.
Arribem a la cruïlla que ens mena cap a Santa Cecìlia i creuem la carretera BP 1103 amb atenció. Santa Cecília de Montserrat és una antiga abadia benedictina al municipi de Marganell, al Bages, situada a llevant de la muntanya de Montserrat, sota Sant Jeroni, a mig camí de Can Maçana i el monestir de Montserrat. És un edifici catalogat a l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya. De l’altre costat, deixem Santa Cecìlia i ens apropem fins la Miranda de Santa Cecìlia que ens brinda unes airoses i amples vistes. Tornem enrere i continuem per la pista que davalla, en sentit Sud. Passem pel costat de la Font del Moro, igualment d’eixuta en aquestes dates. Continuem en sentit Nord pel GR 4 que coincideix en aquest tram amb el PR C-19 i la ruta Ignasiana. Seguint les marques, continuem pel GR esmentat i creuem l’urbanització de Can Prat fins el seu extrem que disposa d’un pal indicador. Girem a l’esquerra en direcció Nord (si anéssim en direcció Oest podríem escurçar la caminada en direcció a Sant Esteve de Marganell) per un corriol fins arribar a la cruïlla de Sant Cristòfol.
Continuem per camins i camps de conreu, passem per davant de la formatgeria de Can Pujolet (conegut mató venut a la fireta de Montserrat) i arribem a Sant Esteve de Marganell. Prenem el camí que continua per la dreta que davalla fins creuar la Riera de Marganell i deixar-nos a la carretera BV 1123. Continuem pel marge esquerra de la carretera fins a Marganell.

Curiositats:
Abans era molt corrent, en anomenar la muntanya de Montserrat, com a: “Montserrat de Marganell”. On ara hi ha la muntanya hi havia una gran plana i una nit, no se sap quan, sorgí la serralada.
Tots el veïns dels pobles del voltants volien que Montserrat quedés dins del seu terme. Varen fer una reunió de les forces vives de cada poble per tal de fer valer els suposats drets que tenien sobre la muntanya. Tothom cridava defensant les propostes d'annexió, llevat del representant de Marganell, que restava arraulit en un racó. Quan la cridòria era més forta, se sentí un veu profunda que deia: “Marganell, Montserrat d'ell!!”. Tots varen convenir que aquella veu venia del cel i quedà acordat que Montserrat havia de pertànyer a Marganell.
Això explica, segons la llegenda, per què el poble més petit dels que envolten la muntanya, en té dins el seu terme la major part.

Caminada molt interessant per un dels portals de Montserrat, prou desconegut i menys transitat que les altres rutes que neixen dels altres portals com Collbató, Monistrol, El Bruc i Monestir. Igualment les vistes de Montserrat paguen prou la pena per conèixer aquesta ruta. Hem caminat i trepitjat el camí que ronda sota les colpidores parets Nord d’Agulles, Frares Encantats i Ecos. Tot plegat, hem gaudit d’una bona caminada i de les esplèndides vistes que disposa.