Le sentier des douaniers

El sender mariner que volta el Cap de Còrsega

El Cap de Còrsega (Cap Corse) s'estén al Nord de l’illa amb uns 40 km de llarg de Nord a Sud, i de 10 a 15 km de llarg. El litoral, força accidentat, comprèn poques platges però de gran bellesa. El relleu és descendent i força abrupte fins al mar. Un terç de les torres destinades a protegir l'illa dels atacs navals, eren construïdes al voltant del Cap.

Punt de partida: Macinaggio.
Des de Bastia per la carretera B 80 arribem a la població costera de Macinaggio on estacionem el vehicle.

Macinaggio - Punta Corsica - Platja de Tamarone - Torre de Santa Maria della Chappella - Platja des Illes - Cala Genovese - Cala Francese - Punta de l’Allegno - Torre de l’Agnello - Barcaggio - Tollare - Far de Cap Corse - Port Centuri

Sortim de Macinaggio, en sentit Nord, pel sender que tot just comença a ran de mar. En breu arribem a la Punta Corsica amb vistes de Macinaggio i continuem fins a la Platja de Tamarone. Seguidament deixem l’ermita de Santa Maria della Chappella a mà esquerra i arribem a la Torre de Santa Maria della Chappella. Preciosa torre de guaita a ran de mar, en runes, amb un aire místic que fa imaginar les defenses i lluites dels genovesos.
Xino-xano anem fem ruta pel sender, sense pèrdua, mentre passem per les idíl•liques cales Genovese i Francese. Més endavant, el sender es separa un xic del litoral i s’enfila decididament fins a la Punta de l’Allegno. Seguidament el sender davalla fins la Torre de l’Agnello, que permet entrar al seu interior i donar-se una idea de les condiciones que disposava.
Continuem davallant fins arribar a peu de platja per on caminem a ran de mar fins al nucli de Barcaggio. Barcaggio, petita població que disposa de pocs bars i terrasses que brinden l’oportunitat de prendre un refresc abans d’emprendre la segona part de la caminada. Seguim caminant fins al proper nucli de Tollare, encara més petit i sense cap tipus de servei de restauració. El sender s’enfila costerudament deixant avall el nucli de Tollare.
A continuació, el sender davalla decididament a una esplèndida cala per tornar a pujar fins a la carretera que arriba fins al Far de Cap Corse. Des d’aquest punt, el sender va regirant per enfilar-se per una petita vall, sense contemplacions i en sentit Sud-oest, allunyant-se de la costa.
Quan el sender es torna a apropar a la costa, el sender torna a davallar, fent marrades, fins a tocar de mar. Ja amb vistes de Port Centuri, el sender esdevé més planer, facilitant l’arribada en els últims quilometres. Entrem al nucli de Port Centuri, preciosa població marinera, encara que molt turística. Prenem un merescuda cervesa, ben fresca, mentre esperem el taxi que hem acordat per tornar a Macinaggio.

Nota:
El sentier des douaniers forma part integrant del programa de protecció de la fauna i de la flora de l’espai protegit i ha de promoure el seu desenvolupament. La primera part es va obrir el 1993 i la totalitat del trajecte el 1998. Segons les estimacions del patronat, el camí es utilitzat per 40.000 persones cada any, sobre els 7 mesos més turístics de l'any, entre abril i octubre, això representa una mitjana de 190 persones al dia, molt a prop de les mateixes dades del GR 20 en temporada.

Una ruta que ronda el litoral del Cap de Corse oferint-nos unes vistes esplèndides en tot el trajecte. La ruta no te pèrdua i resta perfectament senyalada en tot moment, de principi a fi.
La caminada es pot dividir en dos trams, si es desitja: Macinaggio-Barcaggio i Barcaggio-Port Centuri, amb distancies i desnivells similars. Naltros vam preferir fer-ho tot en una sola jornada, sortint a trenc d’alba, per tornar a Macinaggio al vespre. Les combinacions de transport son dolentes o inexistents, naltros vam acordar un taxi per tornar des de Port Centuri fins a Macinaggio. A l’oficina de turisme de Macinaggio, ofereixen els telèfons de les companyies de taxi que operen per la zona.
Una caminada molt interessant per estirar les cames per aquest paisatge feréstec i 100% mediterrani.
Hem gaudit en tots els sentits d’aquesta caminada ben trobada que permet conèixer el Cap de Corse en profunditat.

Dintre de la nostra visita a Còrsega, hem dut les següents activitats: