Ribes de Freser - Campelles - Planoles

Trescant per antics camins tradicionals

Al nord de la província de Girona, entre grans formacions muntanyoses i a la vessant sud dels Pirineus es troba la Vall de Ribes, un conjunt singular.
Singular pels seus paisatges, singular per l’exuberància de la naturalesa del seu entorn; singular per l’aire pur que respira la seva gent, i singular pels poblets que la composen: Campelles, Pardines, Planoles, Queralbs, Vall de Núria, Toses i Ribes de Freser.
Fer senderisme entre els pobles de la Vall de Ribes, sortint-ne d’un i arribant-ne a un altre, és una forma magnífica de deixar-te seduir pels encants d’aquesta zona del Ripollès.

Punt de partida: Estació de Ribes de Freser.

Estació de Ribes de Freser, Ribes de Freser, Camí de Sant Antoni, els Coforns, Mirador Roca del Duc, Pista de Sant Antoni, Coll de la Casassa, Camí de Sant Antoni, Campelles, Collet de Cal Climent, les Tallades, Camí de la Sois, Pont de Cal Peixó, Estació de Planoles

Sortim de l’estació de Ribes de Freser en direcció al centre del poble pel marge esquerra del riu Rigart.
Propers al Carrer Major i abans de creuar el riu Rigart, prenem a mà esquerra el Camí de Sant Antoni.
El camí ronda per un bonic bosc, fent ziga-zagues, en franca remuntada mentre les vistes de Ribes de Freser s’eixamplen generosament.
Podem observar la Vila de Ribes de Freser així com el granòfir més extens i conegut de Catalunya, amb al seu peculiar color rogenc ataronjat, pel que circula la via ferrada de la Roca de la Creu.
Xino-xano, arribem a una cruïlla on abandonem el Camí de Sant Antoni, i continuem a mà dreta per apropar-nos als Coforns i al mirador del Roc del Duc.
Un mirador excel•lent en tots els sentits que disposa d’un cartell que ens ajudarà a reconèixer un munt de cims de referència.
Podem observar el Taga, Puig Cerverís, Planoles, Ventolà, Nevà i un munt de cims de la Vall de Núria entre d’altres.
Igualment, al mirador trobarem un dels fortins de Franco (línia defensiva del Pirineu) que tot i la seva finalitat bèl•lica, també tenen un valor arqueològic i històric.
Són obres de gran simplicitat i funcionalitat, ja que l’exèrcit tenia prioritat a l’hora de disposar de ciment i ferro, per sobre de les construccions civils i religioses, i seguien diferents estratègies per camuflar-los en el paisatge.
Tot seguit, desfem el camí fins la cruïlla per on havíem abandonat el Camí de Sant Antoni.
Continuem pel camí esmentat i en poca estona arribem a l’ermita de Sant Antoni.
Seguidament, avancem per la pista de Sant Antoni fins al Coll de la Cassasa.
A continuació, seguim pel Camí de Sant Antoni fins l’agradable població de Campelles, situada en una ubicació privilegiada que li ofereixen unes vistes de espectaculars.
Passem pel costat de l’ermita i sortim de la població pel Carrer de l’Església i Carrer del Puigmal fins al Collet de Cal Climent.
Abandonem el ciment i continuem pel camí que s’endinsa per un camí que remunta suaument.
Xau-xau, arribem al punt més alt de la caminada i comencem a davallar pel mig de boscos de gran bellesa.
Més endavant, un rètol ens ens anuncia el Camí de la Sois pel que transitarem en endavant.
Caminem còmodament per aquest esplèndid camí que ronda per un bosc de primera qualitat.
Finalment sortim novament al riu Rigart, el travessem pel Pont de Cal Peixó i continuem a mà esquerra fins a l’estació de Planoles.

Caminada per antics camins tradicionals, que connecten els nuclis habitats de Ribes de Freser, Campelles i Planoles.
Una més de tantes rutes i camins que ens ajuden a transitar i conèixer més les entranyes d’aquesta Vall tan espectacular.
L’excursió ens permet tornar amb el tren (línia R3) fins a Ribes de Freser.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una agradable caminada de muntanya.