Turbón  2492
Turbonet  2344

Un gegant del Prepirineu Aragonès

El Turbòn es una gran obra de l'arquitectura al paisatge pirinenc, una muntanya calcària que ha estat dissolta per l'aigua amb relativa facilitat i que per això mostra les formes peculiars del terreny que són pròpies de les regions càrstiques.

Desnivell: + 1.200 metres aprox.

Punt de partida: Vilas del Turbón.
Des de Campo per la carretera HU-V-9601, prenem la carretera local en direcció a las Vilas del Turbón.
En un revolt tancat, propers al Manantial Virgen de La Peña Vilas del Turbón, estacionem el vehicle uns metres més amunt, al darrere d’una instal•lació.
Veure punt de partida a Google Maps

Vilas de Turbón, Fuente de Canals, Canal de los Pasos , Turbonet, Collada Porroduño, Turbón, Collada Porroduño, Canal de los Pasos, Fuente de Canals, Vilas de Turbón

Sortim, en direcció Sud-est per una pista i ens pocs metres, prenem un corriol que s’enfila per l’esquerra.
Seguim, sense pèrdua, el camí prou marcat i senyalitzat amb uns estaques de fusta amb pintura vermella.
Transitem alternant zones boscoses i plans de pastura em clara direcció Nord.
Xino-xano, arribem a la Fuente de Canals, on abandonem el que seria la ruta normal per continuar per l’esquerra muntanya amunt.
Sense marques ni fites, pel tros, anem a cercar el pla que emboca la Canal de Los Pasos.
Enfilem per la canal citada que remunta decididament obrint-se pas sense contemplacions.
Al capdamunt, deixem a mà esquerra uns esperons mont vistosos, es per on tornarem, i continuem en franca pujada per anar a cercar els lloms que ens permetran arribar al Turbonet.
Per terreny força pedregós, sense marques ni fites evidents, arribem al capdamunt del Turbonet.
Un cim complementari, que des d’aquesta vessant no te cap atractiu, però un cop al Turbón veurem que es tracta d’un cim prou airós i elegant.
Des del Turbonet també podem veure el que ens resta de caminada fins al Turbón.
A continuació, davallem directament fins a la Collada Porroduño.
Sense perdre cota, anem a cercar les rampes que remunten directament fins el Turbón.
Arribem al capdamunt del Turbón, punt geodèsic amb una cota de 2492 metres d’alçada.
Uns metres més endavant, hi ha un esplèndid mirador amb un bon mapa de perfil del gran ventall de cims que podem divisar, espectacular.
Desprès de la contemplació, reprenem la tornada que pasa per desfer el camí fins a la Collada Porroduño.
Seguidament, anem flanquejant seguint les escasses fites, per anar a cercar una davallada que ens duu directament al punt que havíem comentat a la pujada, amb els esperons molt vistosos.
Situats novament a la Canal de Los Pasos, davallem decididament fins al pla de pastura que tenim al davant.
Seguidament, anem derivant cap l’esquerra, amb escasses marques i fites, davallant clarament fins enllaçar amb el camí de pujada.
A continuació, sense pèrdua, desfem tot el camí que ens resta fins arribar a on tenim estacionat el vehicle.

Mitologia:
D'acord amb les tradicions de la zona aquí va embarrancar l'arca de Noè quan es van retirar les aigües després del Diluvi Universal. Es relata que Noè va dir "Ja turba l’arca", que en llengua aragonesa vol dir ´ja embarranca el arca´; d'aquí ve el nom de Turbó. També es diu que els déus pirinencs tenien aquí la seva farga.
Diuen que el Turbó és per excel•lència a la muntanya màgica d'Aragó. Les llegendes expliquen que al cim, al capdamunt, es reunien cada divendres les bruixes per celebrar l'aquelarre, dansar i invocar les forces del mal. I mentre una dita assegura que «al Turbó, tendeixen les bruixes les seves robes al sol», n'hi ha una altra que afirma que «si hi ha boira al Turbó, hi haurà tempesta a tot Aragó».

Un massís calcari de grans dimensions, imponent, que es divisa des de molts indrets del Pirineu i PrePirineu.
El Turbón, un reconegut cim que teníem pendent de feia temps enrere.
Fem la ruta que pasa per la Canal de Los Pasos per fer-la un xic més distreta i atractiva, malgrat que les fites i marques, brillen per la seva absència.
Tot i aquest petit inconvenient, la ruta es prou lògica e intuïtiva.
Al capdavall, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.