Aizkorri  1523
Aketegi [vértice] 1548
Aketegi  1551

Trescant pels cims més alts d’Euskadi

La serra d'Aizkorri, d'Aitzkorri o Aitzgorri, és un massís muntanyós situada al sud de la província de Guipúscoa al País Basc a Espanya.
Pertany al conjunt de les Muntanyes Basques i s'hi troben els tres cims de major altura del País Basc.
Forma part del Parc natural d'Aizkorri-Aratz ia la part sud, a 1.000 mers d'altitud s'obren les anomenades campes d'Urbia, una extensió de prats utilitzats històricament per pasturar els ramats d'ovelles a l'estiu.

Punt de partida: Santuari d’Arantzazu.
Des de Oñati, per la carretera GI-2630, ens apropem fins al Santuari d’Arantzazu.
Veure punt de partida a Google Maps.

Santuari d’Arantzazu, pas canadenc, tanca de ferro, ermita de Urbia, fonda de Urbia, prats de Urbia, cabanes de pastors, arbre monumental, pal, Aizkorri, punts grogs, Aketegi (vértice), Aketegi, arbre monumental, cabanes de pastors, prats de Urbia, fonde de Urbia, ermita de Urbia, tanca de ferro, pas canadenc, Santuari d’Arantzazu

Creuem el complex del Santuari d’Arantzazu en direcció Sud-est.
Avancem per l’ample pista i creuem un pas canadenc.
Més endavant, abandonem la pista, per l’esquerra creuem una tanca de ferro.
Avancem pel mig de frondosos boscos, tot fruint de la seva formidable bellesa.
Xino-xano, sense pèrdua, caminem fins sortir a l’ermita de Urbia que dona pas als esplèndids prats de Urbia. Un grapat de cavalls pasturen plàcidament, espectacular.
Passem pel costat de la fonda de Urbia i caminem pel mig dels prats, bocabadats pel seu encant, ple de ramats arreu escampats per aquesta agraciada zona de pasturatge.
En la mateixa direcció, ens anem apropant a la serralada d’Aizkorri.
Passem pel mig d’un grup de cabanes de pastors i comencem remuntar clarament, sempre per un camí força fresat fins un arbre monumental. Arbre monumental que ens servirà de referència a la baixada de la cresta.
Continuem pel camí fresat i més endavant arribem a un pal.
Seguim avançant per la vessant Oest de la serra una bona estona, fruint del paisatge.
Pròxims al cim, girem cap a l’esquerra i guanyem els últims metres fins el rocós cim d’Aizkorri.
Encara que no és el cim més elevat, és el cim més popular i tot el massís porta el seu nom.
La fama li ve de l'ermita situada a la seva rocosa talaia sobre la qual s'estenen les campes d'Urbia i Oltza, que aglutinen diverses piques on pastura el bestiar. També hi ha al costat de l'ermita un refugi muntanyenc.
Mentre fruïm del paisatge i fem les fotos oportunes, una agosarada cabra ronda pel cim, llepant tot el que troba per davant, buscant la sal.
Reprenem la tornada i desfem el camí fins situar-nos sota el cim de l’Aitxurri.
En aquest punt, abandonem el camí d’anada i seguim per un corriol que s’enfila en clara direcció a la cresta, tot seguint els punts grogs.
Anem remuntant mentre les vistes de la cresta es van tornant realment espectaculars.
Mentre guanyem cota, podem constatar que el vessant nord de la muntanya és vertiginós.
Sense pèrdua i sense gran dificultat, arribem al Aketegi (vértice) punt geodèsic i segona muntanya més alta d’Euskadi. No cal dir que les vistes son impressionants.
Continuem seguint els punts grogs que ens duen perfectament al Aketegi, la muntanya més alta d’Euskadi.
Un tamborí i una placa son testimonis de la muntanya del Aketegi amb una cota de 1551 metres.
Gaudint de les vistes, podem veure tota la esvelta cresta de la serralada d’Aizkorri i podem identificar fàcilment el cim del Amboto, una de les muntanyes més rellevants del País Basc.
Reprenem la caminada i continuem seguint els punts grogs, que continua amb fidelitat la cresta.
A l’alçada, aproximadament de l’arbre monumental que havíem citat a la pujada, abandonem els punts grogs i comencem a davallar clarament.
Arribats al arbre monumental, enllacem amb el camí de pujada i desfem tot el camí fins arribar novament al Santuari d’Arantzazu.

Nota:
En els darrers anys, el cim d’Aketegi, s'ha identificat com a Aitxuri, però aquesta cimera és la que està abans de l'Aizkorri (cim més popular).
Situat a la Serra d'Aitzkorri, l’Aketegi és la cota més alta i de tot el territori Guipuscoà
A la cresta de l'Aizkorri hi ha set cims que superen els 1.500 metres, aquestes són Arbelaitz (1506 m), Iraule (1507 m), Aketegi (1551 m), Aketegi erpina (1548 m) vèrtex geodèsic, Illarrabeltxeko gaina (1533 m), Aitxuri (1508 m) i Aizkorri (1523 m).
Veure font d’informació al respecte a Wikipedia.

Esplèndida caminada per aquestes contrades que gosen d’un paisatge espectacular.
La ruta, igualment, ronda per punts d’interès molt atractius.
Feia temps que volíem fer cim a la muntanya més alta d’Euskadi.
La caminada ha superat amb escreix les expectatives.
Al capdavall, hem estirat les cames i hem gaudit d’una fantàstica jornada de muntanya.