Congost de Fraguerau, els Ventadors i
Punta dels Pins Carrassers  1061

Trescant per ventadors i graus del Priorat

El Congost de Fraguerau el podem trobar a la banda nord del Parc Natural de la Serra de Montsant.
Està ubicat dintre del terme municipal d’Ulldemolins (Priorat).
El riu Montsant s’hi obre pas en el seu recorregut. Sens dubte es tracta d’un paratge natural de gran bellesa.
L’origen del nom del congost cal buscar-lo al segle XII quan fra Guerau Miquel, un dels personatges més emblemàtics de Montsant

Punt de partida: Punt d’informació de les Ermites.
Situats a Ulldemolins, des del Carrer del Montsant, prenem la Carretera asfaltada o Camí de l’Ermita de Sant Antoni que ens duu directament al punt d’informació de les Ermites.
Punt d’informació proper a l’àrea de lleure de Santa Magdalena.
Veure punt de partida a Google Maps

Ermita de Santa Magdalena, Ermita de Sant Antoni, Plana dels Pins Pinyers, GR 65-5-1, Codolles fondes, los Tres Jurats Petits, Sant Bartomeu (1), el Bisbe. El Formatge, els Ventadors, Punta dels Pins Carrassers (2), Grau del Llop, Plana dels Pins Pinyers, Ermita de Sant Antoni, Ermita de Santa Magdalena

Comencem a caminar per la carretera fins a la propera ermita de Sant Antoni.
Continuem per pista, a trams fent drecera, fins al Pla dels Pins Pinyers, punt per on arribarem a la tornada.
Seguim el GR 65-5-1 que ens duu, sense pèrdua fins al Mirador de les Codolles fondes,
Prosseguim pel GR i més endavant, prenem un corriol a mà esquerra que es dirigeix a los Tres Jurats Petits.
Pugem a donar una ullada a los Jurats i al mateix temps gaudir de les vistes panoràmiques que ens ofereixen.
Tornem al GR i continuem fins el trencall que ens mena a Sant Bartomeu.
Tot seguint el mateix GR, davallem un xic, creuem el riu de Montsant i seguim caminant fins a Sant Bartomeu.
Guaitem la zona, la bauma obrada i la pròpia ermita romànica de Sant Bartomeu (1).
Desfem el camí per tornar al trencall, per abandonar el GR i seguir pel camí que ens mena cap a els Ventadors.
Xino-xano, anem caminant, passem per sota del Bisbe i del Formatge i comencem a pujar suau però de forma mantinguda.
Amb bones vistes del Congost, anem fent camí i més endavant seguim les marques vermelles que ens guien per l’esperó rocós de els Ventadors.
Tram molt interessant, airós i estètic, amb bon estimball per la dreta. Desaconsellable en cas de pluja o roca molla.
Sense gaire dificultat ni necessitat de grimpada, anem fent sense més complicacions.
Desprès de l’esperóo rocós, continuem per camí marcat, amb bones vistes de la Llibreria i de la Serra Major del Montsant.
Gaudint de l’entorn i de les vistes, caminem fins arribar a l’esvelta Punta dels Pins Carrassers (2).
Cim inclòs en el llistat “100 cims un repte d’altura” de la FEEC, proposta que ens fa conèixer i transitar per aquests cims de referència.
Aprofitem per fer el mos del dia mentre fruïm de les esplèndides vistes que ens brinda.
Desprès del repòs, baixem fins el inici del Grau del Llop, però ens enfilem abans a la punta de la dreta del grau esmentat per obtenir altres i millors vistes de la Punta dels Pins Carrassers, entre d’altres.
Tornem al punt que havíem deixat i comencem a davallar pel Grau del Llop.
Inicialment davalla amb decisió, però pas a pas es va fent més manso.
Xau-xau, anem davallant sense pèrdua fins al Pla dels Pins Pinyers.
Seguidament, desfem el camí fins al punt de informació on tenim estacionat el vehicle.

Nota:
(1)   Sant Bartomeu de Fraguerau és una ermita romànica al municipi d'Ulldemolins (el Priorat), i protegida com a bé cultural d'interès local Aquesta ermita va ser fundada per Fra Guerau Miquel, que el 28 de juliol de 1192 va obtenir la possessió d'aquesta zona, on habitava des dels volts del 1160. L'ermità va fundar dues capelles, una dedicada a santa Maria i una altra, a sant Bartomeu; però tan sols perdura la segona.
(2)  El Pi Carrasser o Pinassa (Pinus nigra subsp. Salzmannii) rep diversos noms comuns en català, alguns compartits per altres espècies de pins: pinassa, gargalla, pi gargallà, pi gargalla, pi carrasser, pi escarrassó, escarrassó, lora, lores, melis, pi melis, pi, pi bord, pi larici, pi mascle, pi negral, pi negre, pi cerrut, pi serrut, pi sorrut, pina.

Una excursió, que ronda per un terreny de gran bellesa, molt recomanable en tots els sentits.
Congostos, graus, formacions, boscos, vistes, ermites, esperons, camins i tot un seguit d’ingredients que fan una caminada molt interessant.
Una més de tantes rutes i camins que ens ajuden a transitar i conèixer més les entranyes del Montsant.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.