Ribes de Freser - Pardines - Ribes de Freser
pel camí Antic

Trescant per la Vall del Segadell

Camí que tradicionalment unia el poble de Pardines, situat a 1.200 m d’alçada sobre el riu Segadell, amb Ribes de Freser, centre comercial i administratiu de la Vall de Ribes.
Pardines conserva els carrers empedrats i l’encant dels pobles d’alta muntanya.
Cal respectar els passos de bestiar i, per tant, recordar-nos de tancar els vailets.

Punt de partida: Ribes de Freser.
Situats a Ribes de Freser, per l’altre costat del riu Freser, anem fins el final del carrer Fontalba.
Veure punt de partida a Google Maps.

Ribes de Freser, Font de Santa Caterina, Font de la Margarideta, Bosc del Rei, el Segadell, les Vinyes, Mas Ventós, Pardines, Mas Ventós, Pont de l’Orri, Can Perpinyà, Mas Conill, Collada del Manter, els 7 Fortins (1), Font de Santa Caterina, Ribes de Freser

Iniciem la caminada a la font de Santa Caterina, en direcció a la roca del Socut i pocs metres més endavant trobem la bonica font de la Margarideta.
Caminem atents a les escases marques grogues, entre corriols, camins i pastures.
Creuem una passarel•la (cimentada) i de l’altre costat continuem per la dreta en direcció a les Vinyes.
Anem pujant suaument entre boscos i pastures, atents a les marques, passem pel costat de les Vinyes i seguim fins el pont de Can Perpinyà.
Creuem còmodament pel pont i avancem fins creuar un altre passarel•la (cimentada i amb barana) per continuar fins un creuament de camins, per la dreta continuarem a la tornada.
Seguim per l’esquerra, en mantinguda pujada, passant pel costat del Mas Ventós fins arribar al centre de Pardines.
Fem una aturada tècnica i aprofitem per prendre un refresc.
Reprenem la caminada i desfem el camí, gaudint de les esplèndides vistes de la vall del Rigart, fins el creuament abans esmentat.
Prosseguim, ara, per l’esquerra fins el pont de l’Orri on podem prendre informació del riu Segadell i de la seva fauna autòctona.
A continuació, ens anem allunyant del riu Segadell per camins i pistes fins arribar a Can Perpinyà.
Xino-xano, continuem amb bones vistes i sense perdua, fins al Mas Conill.
Més endavant, arribem còmodament a la collada del Manter.
Al seu costat hi ha un dels 7 Fortins (1) que podem anar trobant.
Continuem per corriol que davalla amb decisió fins sortir novament a la Font de Santa Caterina.

Nota:
(1)  Els fortins de Franco, tot i la seva finalitat bèl•lica, també tenen un valor arqueològic i històric.
A més, ofereixen les millors panoràmiques paisatgístiques, atès que els enginyers triaven els emplaçaments segons l’orografia i el major angle de visió.
Són obres de gran simplicitat i funcionalitat, ja que l’exèrcit tenia prioritat a l’hora de disposar de ciment i ferro, per sobre de les construccions civils i religioses, i seguien diferents estratègies per camuflar-los en el paisatge.

Ruta circular que ressegueix i serpenteja el riu Segadell, per un seguit de ponts i camins.
Les marques grogues per l’anada son més aviat escasses i en algun punt, fins i tot, confoses.
Les mateixes marques grogues, a la tornada, son més evidents i habituals.
Interessant i còmode caminada que transita per la Vall del Segadell, unint dos pobles de gran bellesa.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.