17a etapa  |  Komárom - Visegrad
El Danubi en BTT






Una etapa internacional 

Fitxa de l’etapa: 
Distància: 82 km.
Senyalització: molt deficient
Ruta: Komáron-Komarno-Patince-Radvan-Moca-Kravany-Cenkov-Muzla-Esztergom-Búbánatvölgy-Pilismarót-Dömos-Visegrad

Presentació de l'etapa: 
Una etapa on anirem alternant Eslovàquia i Hongria. Triem el trajecte per Eslovàquia perquè és més directe, presenta menys rampes costerudes i una circulació menys transitada i còmode al mateix temps. Una etapa llarga i molt completa, que ens torna a oferir bons paisatges i vistes panoràmiques del Danubi. També hi ha un component afegit amb les visites turístiques a les runes de Kelemantia (1), Esztergom, amb la seva basílica (2)(3), i Visegrad (4) en segon terme. Penúltima etapa abans d’arribar a l’internacional ciutat de Budapest.

Descripció de l'etapa:
Abandonem Komáron pels dos ponts que l’uneixen amb Komarno. Un cartell ens anuncia l’entrada a Eslovàquia un altre cop. Guardem els florins hongaresos i treiem un altre cop els euros. Donem un petit tomb per aquesta ciutat i comencem a ciclar doncs l’etapa d’avui és llarga. Uns quilòmetres més endavant, ciclant pel damunt del mur de contenció (mur defensiu per les crescudes de caudal del Danubi), passem per les runes de Kelemantia (1). Dediquem una estona a visitar aquestes interessants runes. Seguim superant les poblacions de Patince, Radvan i Mocca. Passat aquesta última població circulem per un carril de serveis, a tocar del Danubi, fins a Kravany. Ara circulem, un altre cop, pel damunt del mur de contenció fins a Cenkov. Superada aquesta població ens dirigim, per carretera, cap a Muzla i després fins a Storovo. Un altre cop guardem els euros i canviem de marge i de país pel gran pont de Mária Valéria i que ens du decididament a la preuada ciutat de Esztergom (1). En aquesta ciutat es troba la Basílica de Esztergom (2), d’obligada visita. Per accedir a la mateixa, s’ha de remuntar per unes costerudes rampes fins l’entrada principal. Després de donar un cop d’ull per la basílica, darrera de la mateixa, es troba una terrassa que ens ofereix unes magnifiques vistes panoràmiques del Danubi. Tornem a muntar les bicicletes i baixem decididament pels carrers de la ciutat per anar a retrobar un carril bici proper al Danubi. Seguim pel marge dret del Danubi i per terres hongareses. Després d’uns 6 quilometres aproximadament empalmarem amb la carretera 11. Una carretera molt transitada i amb una vorera molt estreta o inexistent. Això farà que la resta d’aquesta etapa sigui molt incòmoda, per no dir perillosa, doncs els vehicles que hi transiten no tenen cap mena de miraments amb els ciclistes. Desitjosos de sortir d’aquesta mena de ralli popular arribem a Visegrad on farem nit.

Comentaris: 
(1) Kelemantia (o Celemantia, i actualment Leányvár) és un antic campament militar romà emplaçat en el territori de l'actual municipi de Iža a Eslovàquia, a uns 4 km a l'Est de Komárno. La construcció d'aquest campament fortificat (o castellum) es va iniciar a la segona meitat del segle primer i posteriorment va ser conquerit durant la Guerra dels Marcòmanes (166-180 dC) i cremat per les tribus germàniques. Va deixar d'existir al voltant de l'any 400 dC, coincidint amb l'inici de la invasions bàrbares. Les ruïnes es van trobar a finals del segle XVIII, però des de llavors la gent ha utilitzat les pedres per construir els edificis i la fortalesa de Komárno. Segons una llegenda local, un soldat romà, Valentí, va mantenir les seves amants a la fortalesa. La història fictícia explica l'origen del nom Leányvár, que significa Castell de noies en hongarès. No obstant això, el nom probablement es refereix al fet que les ruïnes del castellum van ser donades pel rei Béla IV d'Hongria a les monges dominiques de Margitsziget que més tard hi van construir una petita fortalesa.
(2) Esztergom o Estrigonia (com es coneguda també en castellà), en alemany: Gran, en eslovac: Osrihon; és una ciutat del comtat de Komárom-Esztergom. Des de la fundació del Regne d’Hongria es va convertir en la residencia de l’arquebisbe de Esztergom, el més alt dignatari de l’església del país.
(3) La Basílica de Esztergom és l’església més gran d’Hongria i la cinquena del món. Té 118 metres de longitud, 40 metres d’amplada i 100 metros d’alçada. L’església fou construïda en el mateix lloc on fa anys es trobava el temple medieval. Les obres van començar a la meitat del segle XIX sota el mandat de Pál Kühenland i János Packh, van finalitzar l’any 1869. Admirant l’interior de l’església, cal posar atenció a l’altar de marbre vermell, que té més de 500 anys i segurament guarnia encara l’antic temple medieval. Si ens queden forces podem pujar a la cúpula de l’església per admirar la vista panoràmica de la ciutat de Esztergom.
(4) Visegrad, del eslau "ciutat o castell alt", en xec i y eslovac Vyšehrad. Nom de la seu reial que es va construir a l’època feudal, situat al marge dret del Danubi. Té una població de 1,654 habitants (2001). Visegrad és famosa por las runes del palau d’estiu del rei Matías Corvino (renaixentista) i per la seva ciutadella medieval.

Allotjament: 
A Visegrad, proper al centre, es troba un càmping que ofereix tres o quatres mobil-homes. Uns habitacles de fa 30 o 40 anys, molt precaris i amb un aire retro, però que tenen aquell encant que trobem en les coses antigues. Vam estar força còmodes.

Breu:
Hem tornat a retrobar el plaer de ciclar pel Danubi. Altre cop carrils bici, a estones, ens ha permès rodar amb més rapidesa. Uns quilometres, abans d’arribar a Visegrad, hem tornat a trobar una circulació poc agradable per carreteres de segon ordre estretes i molt transitades. Els conductors hongaresos mostren poc respecte pels ciclistes. Ja portem més de 1.200 quilometres a les nostres cames i ensumen la fi de la nostra aventura.

  Print Friendly and PDF