Gran Facha  3005

Una gran muntanya

El Gran Facha o Cúspide de Bachimaña (Grande Facha en francès) és una muntanya fronterera de 3.005 metres que es troba entre la província d'Osca (Aragó) i França.
Aquest pic és el centre orogràfic dels circs de Marcadau, Piedrafita i Bachimanya, rodejat per nombrosos ibons.

Desnivell: +1.750 metres aprox.

Punt de partida: Embalse de la Sarra.
Des de la carretera A-136 ens apropem fins a Sallent de Gállego.
Dintre de la població ens dirigim cap al Embalse de la Sarra.
Arribats a l'embassament, hem de passar pel costat de la central elèctrica i continuar fins al final de l’embasament on estacionem el vehicle al costat del Puente de las Fajas.

Embalse de la Sarra - Puente de Las Fajas - Rio de Aguas Limpias - Tornadizas - Paso del Onso - Paso del Pino - Embalse de Respomuso - Refugi de Respomuso - Ibón de Campoplano - Barranc de Campoplano - Ibones de La Facha - Collado de La Facha - Aresta Nord - Gran Facha - Aresta Nord - Collado de La Facha - Ibones de La Facha - Barranc de Campoplano - Ibón de Campoplano - Refugi de Respomuso - Embalse de Respomuso - Paso del Pino - Paso del Onso - Tornadizas - Rio de Aguas Limpias - Puente de Las Fajas - Embalse de la Sarra

Dissabte = Aproximació al refugi de Respomuso
Sortim de l’embassament pel Puente de Las Fajas en direcció al refugi de Respomuso.
El camí ronda en tot moment el riu de Aguas Limpias i ens ofereix diversitat de vistes, com salts d’aigua, congostos, cims esquerps, fauna i tolls d’aigua entre d’altres.
La pujada cap al refugi , encara que mantinguda és de bon caminar.
Arribant a la capçalera de l’embassament de Respomuso, les vistes s’eixamplen oferint-nos una visió esplèndida del Petit Facha i de l’imponent Gran Facha amb la seva silueta piramidal.
Ens apropem fins al refugi de Respomuso on farem nit i reposarem amb l’idea d’atacar el cim al dia següent.
El part meteorològic a principis de setmana oferia una sortida decebedora però de moment sembla que farem feina.

Diumenge = Cim i retorn a la civilització
De bon matí traiem el nas per veure la situació meteorològica i el cel resta serè, bones sensacions.
La companya de ruta (Mercè) no es troba be i prefereix restar al refugi per no complicar la situació, així doncs avui hem toca fer el cim en singular.
Surto en direcció Est cercant l’ibón de Campoplano (2.150 metres) que es voreja pel marge dret.
Des d’aquest punt es divisa amb claredat l’airós objectiu del dia.
Continuo en costeruda pujada per un camí força marcat que circula clarament pel Barranc de Campoplano.
En clara direcció al visible Collado de La Facha, xino-xano arribo als Ibones de La Facha (2.515 metres) que es voregen per la dreta.
A continuació enfilo amunt, sense defallir, fent ziga-zagues per una mena de tartera fins al Collado de La Facha (2.664 metres).
Un coll fronterer i cruïlla de camins, al que s’accedeix per la vessant francesa des del refugi Marcadau-Wallon.
Des d’aquest punt s’observa l’imponent Aresta Nord que traça una llarga línea vertical fins al capdamunt.
Sense dilació, giro cap a la dreta i començo l’últim i decisiu tram que puja tot dret sense descans.
El camí al principi és evident, però ben aviat es converteix en un caos de fites que apunten per diferents direccions.
Sense excessiva dificultat, amb una mica de sentit comú, es troba el camí més adient.
Una Aresta Nord llarga, esvelta i aèria que presenta algun que altre pas aïllat de II màxim III.
Grimpant a estones i gaudint de les vistes, arribo a una mena de collet i/o avant cim on davalla un xic..
Una micona més de grimpada i en un tres i no res hem planto al cim del Gran Facha (3.005 metres).
Les vistes són magnifiques o fantàstiques, com prefereixis, i em permeten veure = Picos del Infierno - Picos de Frondella - Pequeña Facha - Garmo Negro - Balaitous i un munt de cims de renom.
Al cim, a banda de les vistes, es troba la Virgen de la Nieves (1) amb la seva peculiar historia.
Aprofito per fer unes poques fotos i reposar un xic, fruint amb aquestes esplèndides vistes.
Ara toca davallar per la mateixa ruta o camí de pujada.
Amb cautela vaig baixant mentre procuro no despendre pedres, doncs el terreny és una mica descompost i encara hi ha gent que puja.
Amb paciència, després d’una estona, torno al Collado de La Facha.
Des d’aquí la resta, pasa per anar desfent el camí de pujada sense més complicacions fins al refugi de Respomuso.
Recollim els trastos i continuem la llarga baixada dins a l’Embalse de la Sarra.

Curiositats:
(1) El Pirineu està ple d'històries, llegendes, mites i miracles.
L'ascens anual cada cinc d'agost, a la Gran Facha, rememora la increïble aventura de Maite Chevalier un 14 d'octubre de 1941.
El cim la presideix una fornícula amb la Virgen de las Nieves, la patrona de Sallent de Gállego. Chevalier era una jove de Tarbes que va pujar a la Gran Facha.
Sota la mirada del seu marit va tenir un dramàtic descens.
En fallar un esglaó tallat a la neu, va lliscar cap avall. El seu piolet es va trencar i va quedar la part superior subjecta al seu canell.
En el seu descens, aquest tros va encertar a clavar-se en l'únic forat que hi havia a la neu fresca i va aconseguir aturar així la caiguda cap al buit.
Els seus companys van atribuir la seva increïble salvació a la intervenció sobrenatural de la Verge.
Per aquest motiu van decidir erigir al cim una imatge de la Virgen de las Nieves.
A l'agost de 1956 la capella va ser beneïda i es va celebrar la primera missa, des de llavors cada any pugen pelegrins.

Una cim imponent al que s’accedeix per una feréstega Aresta Nord, que li dóna un toc més elegant i alpí a l’ascensió.
Pic força concorregut i conegut al que s’arriba per diferents vessants.
Tot plegat, hem gaudit d’una bona jornada de muntanya per aquestes contrades en tots els sentits.