Mesa de los Tres Reyes  2446

El cim més alt de Euskal Herria

Hiru Erregen Mahaia (el seu nom en euskera) Mesa d'Os Tres Reis (el seu nom en alto-aragonés) o Table des Trois Rois (el seu nom en bearnes). Deu els seus noms a la confluència dalt del cim dels antics regnes de Navarra, Aragón y Francia (bearn).
La cota més elevada de Euskal Herria, cim molt simbòlic i apreciat pels Navarresos, sobre la que es troba la figura de San Francisco Javier (patró de Navarra) i una reproducció del Castillo de Javier.

Desnivell: +1.300 metres aprox.

Punt de partida: Refugio de Linza.
Des de la carretera N-240 fins ens desviem per la carretera A-1602 en direcció a Ansó. Seguidament prenem la carretera local HUV-2024 que remunta la vall d'Ansó fins la zona d'acampada de Zuriza. Des de Zuriza, prenem una pista de terra que recorre el barranc de Petrechema fins al refugi de Linza on estacionem el vehicle.

Refugi de Linza – Loma de Sobrante – Collado de Linza – Hoya de la Solana – crüilla de Hoya Portillo de Larra - collet - Mesa de los Tres Reyes (1) - collet - crüilla de Hoya Portillo de Larra - Hoya de la Solana - Collado de Linza - loma de Sobrante - Refugi de Linza

Sortim per la dreta del refugi de Linza, seguint el GR i/o camí de Linza a Petrechema, sense marques pròpies del GR però amb abundants fites. Passem per un petit rierol on veiem una cabana metàl·lica per la dreta, a la que no ens hem de dirigir, i continuem per l'esquerra guanyant cota fins al Collado de Linza. Davant nostre s'obre una gran planura envoltada per grans pics amb la Mesa de los Tres Reyes, al fons a l'esquerra i el Petrechema a la dreta. Punt perdedor, hem d'estar atents, doncs el camí de la dreta ens duria directament al Petrecherma. Naltros hem d’anar a l’esquerra, en direcció la Mesa i en lleugera baixada i volta semicircular per la Hoya de la Solana. Arribem a una crüilla, propera a una cabana metàl·lica, que disposa d'un pal indicador. Continuem recte i anem pujant per una herbosa que dóna pas a una gran zona cásrtica, seguint les fites atentament. Més endavant, enllacem amb el sender que per la dreta ve de la Hoya Portillo de Larra i continuem en sentit Nord-est. Ja enfilats ens trobem de sobte una preciosa marmota gaudint del seu àpat i, ignorant la nostra presencia, ens va permetre observar-lo una bona estona. A mitja pujada ens afegim a un pamplonès que també es dirigia a la Mesa i que ens va anar explicant historietes muntanyenques (1) de la zona. Seguim endavant per un parell de collets abans d'arribar a la grimpada. Iniciem aquesta grimpada que circula per la cresta, seguint les fites i sense gaire dificultat, fins al cim de la popular Mesa de los Tres Reyes. Un cop arribats al capdamunt de la Mesa de los Tres Reyes ens trobem la figura de San Francisco de Javier (patró de Navarra) tombat degut a suposadament per un despreniment de roca. Igualment trobem una curiosa replica d'alumini del Castillo de Javier (2). Tot just davant del cim es projecta la Mesa en forma d’una gran proa de vaixell. Les vistes son espectaculars, podem distingir els cims de: Anie – Petrechema – Bisaurín – Aspe – Balaitús - Agujas de Ansabere - Midi d'Ossau entre molts altres. Més abaix en direcció Est, està ubicada la proa o Pic de la Table (1), a la que podem ascendir opcionalment. Fem unes fotos per al record i reposem un sic gaudint de tot l'entorn. Iniciem la tornada que passa per desfer tot el camí de pujada fins al refugi de Linza. Baixada bastant fatigosa per l’intensa calor i la manca d’aigua que disposa aquesta ruta. Arribem al vehicle i ens canvien de sabates, ja hi comentat altres cops  aquest immens plaer, per anar a prendre una merescuda cervesa.

Curiositats:
(1) Una petita rivalitat (segons ens van comentar el company de ruta) produeix que, habitualment, els Navarresos no trepitgen mai la part plana (en forma de proa que li dona aquesta forma de mesa) perquè diuen que a més de no ser la part més alta, pertany limítrofament a França. Així mateix diuen que els francesos tampoc pugen al cim i resten a la proa esmentada. Curiosa rivalitat (això si, sempre de bon rotllo).
(2) El Castillo de Javier (real o sigui de veritat) està situat prop de l'embassament de Yesa i a pocs quilometres de Pamplona. Castell d’adoració de San Javier patró de Navarra.

Petit període de vacances amb 3 rutes programades:
Castillo de Acher, Aguas Tuertas i Mesa de los Tres Reyes.
Ja feia temps que teníem la Mesa de los Tres Reyes com objectiu preferent per tot el seu carisme i significat. Vam gaudir d'una bona jornada de muntanya en tots els sentits.