Canvi de país i de registres
Fitxa de l’etapa:
Distància: 78 km.
Senyalització: perfecta
Ruta: Klosterneuburg-Viena-Nussdorf-Schönau-Hainburg-Wolfsthal-Bratislava
Presentació de l'etapa:
Una etapa completa i interessant que ens durà pel mig dels amplíssims prats de Lobau (1) fins a l’encisadora ciutat de Bratislava (2) i que en els últims anys s’ha convertit en una destinació turística de primer ordre. Notarem a l’entrada a Eslovàquia, que la senyalització de la ruta del Danubi disminueix estrepitosament, passant a ser deficient i escassa al mateix temps. L’entrada a Bratislava (2) ens apropa molt més al nostre objectiu, és a dir, a Budapest. Una gran ciutat amb un magnífic nucli històric i cosmopolita, ple a vessar d’activitats i amb una infinitat de terrasses i atractius turístics.
Descripció de l'etapa:
Ja portem 13 etapes a les nostres cames i un parell de dies fent el turista s’agraeixen. L’objectiu d’arribar a Budapest cada cop sembla més real. Després del descans, reprenem la marxa amb les piles ben carregades. Sortim de Klosterneuburg pel marge dret del Danubi i després de travessar Viena, amb dificultat, pedalegem amb decisió fins a Nussdorf. Arribats a Nussdorf veurem el pont del Nord, on haurem de canviar de marge per una passarel•la pròxima al pont. Cal anar atents pel que fa a la navegació, doncs en aquest tram el Danubi se’ns presenta amb un grapat de illes, brancals, llacs i tota mena d’indrets aqüífers. Un cop travessat el pont ens troben en una franja intermèdia del riu. Com deia abans, hem d’estar atents a la navegació, doncs també la senyalització és més escassa. Uns enormes dipòsits per la industria química ens han de servir com a referència per trobar una passarel•la, última oportunitat per abandonar aquesta illa i canviar de vessant, que ens permetrà anar a trobar els prats de Lobau (1). Un cop situats al marge esquerra circularem per un carril asfaltat provinent d’un rail de ferrocarril desmantellat. Les dimensions del parc son extraordinàries i ens permeten ciclar dins d’un entorn molt natural. Arribem a Hainburg, última ciutat austríaca, travessant un gran pont, doncs les dimensions del Danubi son enormes. Aprofitem per fer un mos i donar un tomb per aquesta bonica ciutat. Situats al marge dret del Danubi, després del repòs, reprenem la marxa. Abandonarem Àustria per endinsar-nos per terres eslovaques. Anirem trobant restes d’instal•lacions de vigilància duanera, ara en total desús, que foren molt significatives en temps del “teló d’acer”. Ja dintre d’Eslovàquia passem pel gran pont nou, que travessa el Danubi ara anomenat Dunaj i que ens dona accés a Bratislava (2). Una ciutat presidida, dalt d’un turó, per l’enorme castell de Bratislava (3). Ens dirigim cap al nucli històric a trobar l’oficina d’informació per cercar allotjament.
Comentaris:
(1) El Lobau és una plana fluvial vienesa que es troba al Nord-est del Danubi. La zona compte aproximadament amb 2.300 hectàrees. Passà a forma part del Parc nacional Danubio-Auen des de 1996 i ha sigut un àrea protegida des de 1978. També és una font d’aigua subterrània, molt necessària en les hores punta (especialment a l’estiu) per proveir a Viena d’aigua potable. Aquest terreny fou el camp de la Batalla de Aspern Essling en 1809, la primera gran derrota soferta per Napoleó.
(2) Bratislava (en hongarès Pózsony, en alemany Pressburg) és la capital d'Eslovàquia, i amb 430.000 habitants, és la ciutat més gran del país. La ciutat té la major densitat de població d'Europa Central. A les ribes del Danubi, està situada a l'Oest del país, molt a prop de les fronteres amb Àustria i Hongria, països que n'havien dirigit els afers polítics durant molt de temps. Bratislava és la seu del parlament i govern eslovacs i compta amb una gran oferta artística, cultural i educativa. En els últims anys està patint una gran transformació, tant a nivell de recuperació d'edificis emblemàtics, com en la millora de les deteriorades infraestructures heretades de l'antic règim comunista. La zona més interessant des del punt de vista monumental i artístic és el nucli històric, colorista i acollidor, on es pot gaudir d'una gran varietat de comerços i serveis, encara que els preus són sensiblement superiors als d'altres zones de la ciutat, i per descomptat dupliquen o tripliquen als de l'interior del país. Menció especial mereix també el port fluvial, on es poden veure vaixells mercants i una gran activitat.
(3) El Castell de Bratislava va ser erigit en el segle XV durant el regnat de Segimon de Luxemburg (Zigmund Luxenbourg). El 1811, un incendi va destruir el castell, així com gran part del caseriu del voltant, i, posteriorment, es va dur a terme una reconstrucció del conjunt. Actualment, el castell disposa del Museu Nacional Eslovac, que abasta exhibicions arqueològiques, històriques i artístiques. El Castell de Bratislava es situa al centre històric de la ciutat del mateix nom, la capital d'Eslovàquia. A la part alta d'un turó rocós, en una posició dominant sobre el riu Danubi i es va començar a construir al segle X. Des d'ell s'ofereix un magnífic panorama de Bratislava. Actualment el Castell alberga el Museu Nacional Eslovac. Dins dels límits del castell es troba també l'edifici que acull actualment la residència oficial del president de la República Eslovaca. Les seves quatre torres laterals estan considerades com el símbol de la ciutat.
Allotjament:
A Bratislava (2) hi ha 5 albergs i un càmping. Al centre de la ciutat hi ha també un centre d’informació, on després de comparar les diferents opcions i preus, vam acomodar-nos en un mòdic i acollidor apartament ubicat al nucli històric de la ciutat. Aquesta opció ens va permetre, còmodament, donar un tomb per aquesta atractiva i cosmopolita ciutat.
Breu:
Una etapa molt interessat. Els dolors inicials que es presentaven durant les primeres etapes, mal de cul, esquena, braços, cames i altres articulacions, quasi bé ja no existeixen a base d’anar ciclant dia rere dia. Bratislava (2) ens ha sorprès molt amb el seu encantador nucli històric. Cal destacar que a Eslovàquia, el valor adquisitiu dels productes de consum és potser un 30% més barat comparat amb les terres germanes i austríaques.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada