Volta pel Montseny [sostres del Massís]
Les Agudes  1705 - Turó de l’Home  1705 - Turó Gros  1640
la Forca del Montseny i l’Abraçada eterna

Estirant les cames pels sostres del Massís del Montseny

El Montseny és un massís muntanyós que forma part de la Serralada Prelitoral. Aquest massís ha gaudit d'una gran estima popular, des de fa més d'un segle, per raó de les seves riqueses paisatgístiques, naturals i històriques. Està situat en el límit entre les comarques del Vallès Oriental, la Selva i Osona, com una barrera entre la Depressió Prelitoral Catalana i la Plana de Vic. Està separat de les Guilleries per una fractura.
El Montseny està constituït per tres conjunts muntanyosos ben diferenciats: el Pla de la Calma; el turó de l'Home i les Agudes, i, finalment, el turó de Matagalls. Aquests tres conjunts estan units entre si per colls. El Pla de la Calma és un dels contraforts del massís i està situat a la part més occidental; s'uneix amb el turó de Matagalls (1.697,2 m) pel coll de Collformic. El turó de Matagalls està unit a la carena del turó de l'Home (1.705,8 m) i de les Agudes (1.705,4 m) pel coll de Sant Marçal, que constitueix la capçalera de la conca del riu Tordera.

Punt de partida: Santa Fe del Montseny.
Des de Sant Celoni prenem la carretera BV-5114 que ens duu sense pèrdua fins a Santa Fe del Montseny on estacionem el vehicle. Cal consultar i tenir en compte que en dates assenyalades, la circulació de vehicles queda restringida per evitar aglomeracions, hi s’ha de prendre un bus que surt des de la població de Campins.

Santa Fe - riera de Santa Fe - Torre d’en Leonard - Casa Partida - la Forca del Montseny (1) - Cal Trompo - Pla dels Ginebrons - el Convent - Font de Briançó - Collada Sesagudes - Les Agudes -Collada Sesagudes - Coll Sacarbassa - Coll Sesbasses - Turó de l’Home - Coll Pregon - Coll de Pla Amagat - Turó Gros - Pla dels Pous - l’Aveteda - l’Abraçada (2) - Font de Passavets - Santa Fe

Al costat mateix de l’estacionament podem observar les enormes sequoies de Can Casades. Comencem a caminar en sentit Nord-est, passem pel costat de Santa Fe i creuem un pont que en situa a l’altre marge de la riera de Santa Fe. Deixem per la dreta la casa Torre d’en Leonard i un xic més endavant l’enigmàtica Casa Partida. Seguidament ens dirigim cap a Cal Trompo i abans d’arribar, prenem un corriol que per la dreta, en poca estona, ens duu fins a la Forca del Montseny (1). Una de les diverses curiositats que amaga el Massís del Montseny. Tornem al camí i passem pel costat de Cal Trompo fins al primer trencall que prenem per la dreta. Continuem pel mig de fantàstiques fagedes pel Pla dels Ginebrons mentre un petit grup de porcs senglars fuig davant la nostra presencia. Xino-xano arribem fins el Convent ubicat al Pla de l’Espinal. Seguim pel costat esquerra del Convent i creuem, amb atenció, la carretera BV-5114. De l’altre costat surt un corriol senyalitzat amb marques vermelles, que s’enfila muntanya amunt pel mig de frondoses fagedes. Xino-xano, sense pèrdua,anem seguint els indicadors i les marques vermelles mentre anem guanyant cota. Al nostre pas, trobem un Cercavores que ens observa amb cautela, bonic ocell resident al nostre país i relacionat en àmbits de muntanya.  Més endavant, arribem a la Font de Briancó on fem una petita aturada aprofitant la fresca aigua que raja. Continuem en sentit Nord-est fins al Collada Sesagudes i seguidament pel seu cordal fins al cim de Les Agudes, primer cim del dia. Cim inclòs en el llistat “100 cims, un repte d’altura” de la FEEC. Avui les vistes son esplèndides, doncs ahir va bufar el vent amb intensitat. Podem distingir el Matagalls, Serra d’Ensija, Pedraforca, Serra del Cadí, Serralada del Montnegre, el Maresme, la Mola i l’omnipresent Montserrat entre d’altres. Fem les fotos pel record i reprenem la caminada desfent el camí fins al Collada Sesagudes. A continuació, en sentit Sud-oest, anem seguint per la carena obviant els cims secundaris. Xau-xau, deixem enrere el Coll Sacarbassa i Coll Sesbasses. Enfilem l’últim repetjó fins al capdamunt del Turó de l’Home, segon cim del dia i sostre del Massís del Montseny. Novament les vistes que s’estenen son excepcionals, fins i tot podem veure la ciutat de Barcelona. Reprenem la marxa i en sentit Sud-est fins al Coll Pregon i continuem per una pista que ronda per la esquerra del poc interessant Puig Sesolles. Continuem en sentit Est fins al Coll de Pla Amagat i a continuació enfilem els darrers metres fins al capdamunt del Turó Gros, tercer cim del dia. Altre cop les vistes que disposem som magnifiques, podem veure la silueta de tota la carena que hem trescat. A continuació, en sentit Nord, anem baixant per un corriol perdedor i poc definit, que circula fent ziga-zagues pel Pla dels Pous. Més endavant, pel mig del bosc, arribem a una pista que prenem i seguim per la dreta. Ara còmodament, anem seguint la pista atents a una desviació que hem de prendre per anar a veure la segona curiositat amagada de l’excursió. En el tercera desviació que ofereix la pista, l`hem d’abandonar i prendre un corriol que s’endinsa al bosc per l’esquerra. Un corriol amb els primers metres poc definits i que davalla decididament pel mig d’una impressionant Aveteda. Més endavant el corriol gira cap a la dreta i hem d’estar atents per trobar l’Abraçada (2), una petita fita ens indica la seva ubicació. Un altre de les diverses curiositats que amaga el Massís del Montseny. Seguim pel mateix corriol fins a sortir novament a la pista que havíem abandonat. Sense pèrdua, anem seguint les indicacions fins a la Font de Passavets, amb un minso rajolí d’aigua i embrossada per milions de fulles. Continuem i creuem, amb atenció, la carretera BV-5114 per seguir avançant per l’altre vessant. Novament caminem per un camí que circula sota una espectacular fageda. Gaudint l’aquest esplèndid camí, sense pèrdua, arribem a Can Casades amb les seves sequoies com a punt de referència. Arribem a l’estacionament on donem per finalitzada aquesta interessant jornada de muntanya.

Curiositats:
(1) diu la llegenda de la Forca del Montseny que algú va deixar fa més de mig segle una forca oblidada al capdamunt d’un faig quan era estret i jove. Amb el pas dels anys el faig va créixer i va anar engolint la forca que resta com clavada.
(2) l’Abraçada te enllaçats eternament un avet i un faig. Diu la llegenda que fa molt i molt temps hi havia un noi i una noia que no es coneixien de res. Un dia els joves anaven passejant pel bosc i es van trobar. Ell va pensar que ella era molt maca i es van enamorar. Ella era filla del castell de Montsoriu i ell fill del castell de Montclús i les dues famílies estaven enfrontades. Durant un temps els dos enamorats es veien d’amagat al bosc però arribà el moment en què les seves famílies ho van descobrir i els van prohibir veure’s mai més. A la noia la van tancar a la torre més alta del castell de Montsoriu i al noi el van enviar a la guerra, amb la mala fortuna que el van ferir de mort i ella en saber-ho, tenia tanta pena que no volia ni menjar. Ella també va morir. La història va acabar molt tràgicament i les famílies es van adonar del que havien fet i que no havien volgut parlar amb els seus fills, però van decidir com a penitència portar els cossos dels seus fills al bosc del Montseny on s’havien conegut i enterrar-los en aquell indret. I com a símbol del seu amor etern van néixer dos arbres: el faig que simbolitza la noia i l’avet que simbolitza el noi i van créixer abraçats.

No hi ha millor manera de finalitzar l’any que fent muntanya. Interessant caminada que recull diferents ingredients per fer més complerta la caminada. El Massís del Montseny disposa d’una gran diversitat de sorprenents paisatges, fauna i flora que no deceben en cap moment. Tot plegat, hem gaudit d’una perfecte jornada de muntanya en tots els sentits.