Olla de Núria [versió reduïda]

Trescant per la mítica Olla de Núria

La vall de Núria és una vall pirinenca al terme municipal de Queralbs, a la comarca del Ripollès, a les Comarques Gironines. A una altitud de 1.964 metres sobre el nivell del mar, envoltada per cims de gairebé tres mil metres, on hi neixen multitud de fonts i torrents. Per raó de la seva situació geogràfica i el clima, presenta una flora i una fauna característiques de la muntanya medioeuropea i de l'alta muntanya alpina. A més, hi viuen espècies vegetals i animals endèmiques dels Pirineus.
Des d'alguns dels cims ocasionalment es poden arribar a veure els Alps, a 440 km. Des del puig del Coll de Finestrelles en concret s'ha aconseguit un rècord mundial en aquest sentit, el qual no tenen altres muntanyes d'altres continents. Tanmateix el cim més alt de tots els qui conformen l'Olla de Núria, és el Puigmal ( 2.910 m) al qual solen accedir milers de persones al llarg de l'any, tant des del Santuari com des del Coll de Fontalba i és una de les fites més populars del muntanyisme català.

Desnivell: + 1.600 metres aprox.

Punt de partida: Santuari de Núria.
Des de Queralbs s’accedeix amb el cremallera de la Vall de Núria o a peu pel Camí Vell de Queralbs a Núria.

Aclariment:
Ressenya o ruta anomenada Olla de Núria [versió reduïda] no arribant al Pic de Nou Creus i baixant per la seva corresponent carena. Per motius d’horari no disposàvem del temps material necessari per no perdre l’últim tren cremallera que surt de l’estació de la Vall de Núria.

Santuari de Núria - Camí de Núria al Puigmal - Ras de l’Ortigar - Coma de l’Embut - el Pluviòmetre - Puigmal - Pic Petit de Segre - Pic de Segre - Coll de Finestrelles - Pic de Finestrelles - Pic de Núria - Pic de Coll d’Eina - Coll de Núria - Pic d’Eina - Pic de Nou Fonts - Coll de Nou Fonts - GR 11 - Coma de Nou Fonts - Jaça de Nou Fonts - Camí de Núria a Ulldeter - Santuari de Núria

Sortim en direcció Oest pel Camí de Núria al Puigmal que s’enfila decididament. Es passa pel Ras de l’Ortigar i continuem amunt per la Coma de l’Embut. Sense presa, però sense pausa, en mantinguda pujada ens plantem al capdamunt del Puigmal, també anomenat Puigmal d’Er. Cim característic amb un munt de muntanyencs que gosen de les seves vistes. Fem un petit mos mentre gaudim de la contemplació del paisatge.
Reprenem la marxa i en sentit Nord continuem en lleugera baixada, pel fil de la carena que ja no abandonarem fins molt endavant. En poca estona ens plantem al capdamunt del Pic Petit de Segre, també anomenat Puigmal Petit de Segre.
Seguim endavant fins al capdamunt del Pic de Segre, també anomenat Puigmal de Segre. Continuem endavant, mentre el camí va regirant en sentit Est, fins el Coll de Finestrelles per enfilar la costeruda pujada fins al Pic de Finestrelles, tot passant per sota del Puig del Coll de Finestrelles. Es torna a baixar fins al Coll d’Eina, tot passant pel Puig del Coll d’Eina, mentre gaudim de les vistes arreu.
A continuació, enfilem fins al capdamunt del Pic d’Eina, cim que es pot evitar per un corriol que ronda per la vessant Sud. Esplèndid cim que disposa tantmateix d’esplèndides vistes arreu.
Davallem novament i tornem a enfilar muntanya amunt fins al capdamunt del Pic de Nou Fonts, també amb esplèndides vistes, des d’on es divisa el pròxim objectiu de rellevància anomenat Pic de Nou Creus. A continuació davallem decididament fins al Coll de Nou Fonts.
Anem malament de temps per no perdre l’últim cremallera que baixa de la Vall de Núria. Estudiem la jugada i valorem la situació per decidir tirar avall pel GR 11 fins al santuari.
Prenem el GR 11 que davalla decididament per la Coma de Nou Fonts. Seguidament, xino-xano, anem perdent cota fins a Núria, gaudint de les vistes i de la companyia d’un munt d’isards que ronden per la Collada Fonda.

Excel•lent caminada que disposa en tot moment d’unes magnifiques vistes arreu. Durant la caminada vam poder recrear-nos amb l’observació de la fauna de la zona com: isards, voltors, cotolius, cotxa fumada, pinsà, corb, gralles de bec vermell, orenetes cuablanca i trencalòs entre d’altres.
Hem caminat bona estona, però les circumstancies requerides ens han manat no completar l’olla com estava previst. En aquest sentit ens permetem anomenar el nostre recorregut com: Olla de Núria [versió reduïda].
Com deia el poeta grec Constantí Cavafis, nascut a Alexandria : l’important no es el destí, sinó el camí.
Tot plegat, hem gaudit d’una bona jornada de muntanya en tots els sentits.