Collserola [5 Turons + Sant Medir i Font Groga]

Cercant turons, camins i corriols

Parc Natural de la Serra de Collserola és la denominació oficial del parc de Collserola, un parc de 8.259 hectàrees situat a la serra de Collserola que gaudeix de protecció oficial des de 1953 i l'any 2010 va ser declarat parc natural per la Generalitat de Catalunya.
El parc es troba repartit en nou termes municipals (Barcelona, Cerdanyola del Vallès, Esplugues de Llobregat, Molins de Rei, Montcada i Reixac, el Papiol, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat i Sant Just Desvern) i és gestionat pel Consorci del Parc de Collserola que inclou la Diputació de Barcelona i els municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona.

Punt de partida: Velòdrom Municipal d’Horta Miquel Poblet.
Podem anar amb transport públic i sinó al costat del mateix velòdrom hi ha un ampli aparcament.
Veure punt de partida a Google Maps

Velòdrom Municipal d’Horta Miquel Poblet, GR-6, Font de la Marquesa de Can Gras, PR C-35, Turó de Valldaura, Pas del Rei, Serra de Sant Medir, Coll de la Torreferrera, B02, Can Borrell, Pantà de Can Borrell (1), Forn Ibèric (2), Sant Adjutori, GR-6, Can Gener, Font de Can Gener, Sant Medir (3), Font de Sant Medir, PR C-38, Font Groga (4), Vista Rica, Coll de l’Erola, PR C-35, Turó de la Font Groga, Turó de Santa Maria, Turó de Sant Cebrià, PR C-35, Turó de Margarola, Pas del Rei, Passeig de les Aigües, GR-6, Castell Fortí (5), GR-6, Velòdrom Municipal d’Horta Miquel Poblet

Sortim del velòdrom Municipal d’Horta pel GR-6 que s’enfila muntanya amunt.
En breu, deixem el GR-6 a mà esquerra, que es per on baixarem, i continuem pel camí que ens duu fins la Font de la Marquesa de Can Gras.
Seguim , sense pèrdua, fins sortir al Passeig de les Aigües.
Tot just davant, prenem el PR C-35 que remunta decididament fins el Turó de Valldaura.
Seguim pel mateix PR C-35 fins el Pas del Rei on abandonem el PR citat per davallar per la llarga Serra de Sant Medir que carena en mig de frondosos boscos.
Xino-xano, arribem al Coll de la Torreferrera on girem a mà esquerra pel camí anomenat B02.
Seguim fins a Can Borrell i seguidament fem una petita marrada per apropar-nos fins al Pantà de Can Borrell (1).
Retornem als voltants de Can Borrell i anem a visitar el Forn Ibèric (2) i Sant Adjutori ubicat al seu costat.
Tornem al GR-6 i continuem fins a Can Gener, on podem observar un parell de Emús que tenen engabiats.
Abandonem la pista i prenem un corriol que en poca estona ens duu a la Font de Sant Medir.
Seguim pel mateix corriol que ens condueix fins Sant Medir (3).
Al seu costat podem observar una representació totes les colles que hi participen per la Festa de Sant Medir on escampen quilos de caramels pel barri de Gràcia.
Continuem pel PR C-38 muntanya amunt per una vegetació exuberant.
Més endavant, atents, prenem un corriol a mà esquerra que remunta amb determinació fins a la Font Groga (4).
Continuem amunt fins que sortim a la Vista Rica o Coll de l’Erola.
Prenem el camí que s’enfila amb resolució per la Serra d’Agudells i més endavant, ens desviem per la dreta fins al Turó de la Font Groga.
Tornem al camí i pugem al proper Turó de Santa Maria.
Continuem pel PR C-35 i l’abandonem per l’esquerra per apropar-nos al Turó de Sant Cebrià.
Tornem al PR C-35 i seguim pel mateix fins al Turó de Margarola on aprofitem per fer un mos mentre gaudim de les bones vistes a dues bandes.
Cim, vèrtex geodèsic, inclòs en el llistat “100 cims un repte d’altura” de la FEEC, proposta que ens fa conèixer i transitar per aquests cims de referència.
Seguim fins el Pas del Rei i baixem s trobar el Passeig de les Aigües.
Més endavant, abandonem el Passeig i baixem pel GR-6 que ens mena fins a les runes del Castell del Fortí (5).
Continuem, sense més complicacions, pel GR-6 fins Velòdrom Municipal d’Horta Miquel Poblet.

Notes:
(1)  El Pantà de Can Borrell és una antiga presa situada a la serra de Collserola, dins el terme municipal de Sant Cugat del Vallès, a la comarca del Vallès Occidental. L'embassament ocupa una superfície de 0,2 hectàrees. Disposa d'una presa en desús que recull les aigües d'un torrent que flueix per la serra de Collserola.
(2)  El forn ibèric de Sant Cugat del Vallès és una construcció ben conservada situada a la serra de Collserola, al costat de l'ermita de Sant Adjutori, per on passava la via romana de Barcino a Sant Cugat. Data del període baix republicà romà (segles II i I aC), i va ser reformat íntegrament l'any 2003. És de tipologia romana i conserva la cambra de foc quadrada i restes de la cambra de cocció. El forn es destinava per coure-hi peces d'obra i teules.
(3)  L'Ermita de Sant Medir és una església de la serra de Collserola, al municipi de Sant Cugat del Vallès (Vallès Occidental). És a prop de l'antic camí romà d'Ègara (Terrassa) a Barcino (Barcelona) que —passant per Castrum Octavianum (Sant Cugat)— entrava a la serra de Collserola per la vall de Gausac (o vall de Sant Medir). Cada 3 de març s'hi celebra el tradicional aplec de Sant Medir. L'edifici forma part de l'Inventari del Patrimoni Arquitectònic de Catalunya.
(4)  La Font Groga raja per un broc al centre d’una paret d’estructura simètrica i línia semicircular. La paret alterna cincs remats de forma arrodonida i quatre capçals de forma rectangular. L’espai interior compta amb un banc de totxo perimetral. Possiblement és de la segona meitat del segle XIX. El nom li ve del contingut ferruginós de l’aigua que en brolla.
 (5)  El Castell del Fortí va ser una fortalesa militar construïda per la defensa de la ciutat durant la primera guerra carlina (1833-1840) quan el capità general de Catalunya, Manuel de Llauder, va fer construir fortificacions.

Caminada pel Parc Natural de la Serra de Collserola per diferents turons, fonts, camins i corriols.
Dues parts ben diferenciades de la Serra de Collserola, una vessant Est molt més assoleiada i una vessant Oest força obaga i humida.
Un parc natural, annex a la gran vila de Barcelona, esplèndid pulmó de la ciutat que ofereix un munt de caminades de muntanya en temps de confinament municipal.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.