Planoles - Ribes de Freser [per Ventolà]

Un itinerari que ens apropa al patrimoni geològic i miner de la vall de Ribes.

Punt de partida: Església de Sant Vicenç de Planoles.

Església de Sant Vicenç de Planoles, Font de la Serra, carretera N-260, el Solà, Camí de la Solà, Ventolà, Can Paloca, mines de Can Paloca, Camí Miner, Collet de segura, Sant Cristòfol, Ribes de Freser

Iniciem la passejada des de l'església de Sant Vicenç de Planoles, del segle XII, que val la pena visitar.
Anem a cercar la refrescant Font de la Serra per continuar avançant pel mateix camí.
El camí surt a una pista cimentada amb un rètols que ens menen cap al veïnat de Les Casetes o cap a Ventolà.
Continuem per l’esquerra, amunt, fins sortir a la carretera N-260.
Creuem amb atenció la carretera esmentada i seguim de l’altre banda en direcció a Ventolà.
Xino-xano, en suau pujada, deixem a mà esquerra la pista que ens duria al complex Rural de El Serrat i seguim caminant fins al petit nucli de quatre cases del Solà.
Prosseguim fins que entrem a Ventolà per carrer de Planoles.
Aquest petit poble, va néixer arrel de l'activitat minera. Interessant la visita de l'església romànica de Sant Cristòfol.
Abandonem Ventolà per la carretera i al primer revolt de la carretera, agafem el camí miner que ens conduirà fins a Can Paloca, antiga casa de miners avui enrunada.
Xau-xau caminem pel corriol ben fresat i pasem pel costat de la Font de Can Paloca.
Pel voltant, es troba un conjunt de mines a cel obert i en galeria conegudes com les Ferreres de Ventolà.
Aquestes mines de ferro, coure, níquel i arsènic van ser explotades des dels temps dels romans fins als anys 60.
Continuem pel Camí Miner, mentre les vistes es van eixamplant, oferint-nos unes esplèndides vistes de la Vall de Ribes i de la Vall de Núria.
Arribem al Collet de Segura i regirem per la dreta per anar davallant decididament cap a Ribes de Freser.
El corriol va rodejant el granòfir, una gran massa granítica, reducte d'una antiga xemeneia volcànica.
Arribem a la vila de Ribes per l'oratori de Sant Cristòfol i seguim pel carrer de la Cerdanya.
El mateix carrer desemboca al centre neuràlgic de Ribes de Freser.

Còmode i senzilla caminada que ronda per antics camins de la vall que uneixen Planoles amb el centre neuràlgic de la Vall de Ribes.
La tornada la podem fer amb tren, línia R3 de Rodalies, fins a Planoles o be pel camí de Planoles-Ribes de Freser, a l’inversa, que pasa proper al Riu Rigart.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona passejada per la vall.