XXI Marxeta

Camins històrics de l’entorn de Mataró

Una bona caminada relativament propera a casa. Una caminada pel voltant de Mataró on descobrirem unes vistes de la població força estètiques. El dia tapadot i grisot no va acabar d’ engrescar-hi, però tot i això hem gaudit d’una gratificant jornada on hem descobert indrets i pinedes de molta bella estampa. Al final de la marxeta l’organització ens rep amb un merescut vermut i apa cap a casa a fer l’arrosset.

Recorregut = 20.300 metres - Ascenció acumulada = + 690 metres

Primer de tot travessem el Parc Central, després pujarem pel Passeig Carles Padrós i Riera de la Figuera Major cap al pas existent per sota de l’autopista. S’ha acabat el tram urbà... i ja deixem enrere la ciutat. Som al Pla dels Capellans, i les antigues vinyes abandonades s’han convertit en erms però la vista privilegiada que tindrem valdrà la pena. Planejarem fins travessar l’antic Camí dels Contrabandistes, molt modificat per cert i prendrem direcció a l’urbanització de Sta. Maria de Cirera, però abans d’arribar-hi ens desviarem per un petit corriol que ens portarà a la part alta de la riera de can Gener. En el camí podrem contemplar la coneguda masia de can Gener i la casa vermella, des d’un angle ben diferent. Després de passar pel costat del Centre Recreatiu Laru, arribarem a la “Font dels tres raigs” restaurada l’any 1999 i ara possiblement seca (la mina d’aigua va passar a titularitat d’Aigües de Mataró i des de llavors funciona amb aigua de la xarxa i només quan l’empresa ho decideix). Aquí comença un itinerari molt bonic que fa un recorregut per dins dels Parc Forestal del Turó d’en Dori. En poca estona estarem a l’esplanada de la Roca del Bon dia. Seguirem cap al primer mirador a la ciutat; Mataró i el mar. Ara ja ens trobem a pocs metres de l‘aparcament del parc forestal i aquí precisament s’hi troba el control A d’esmorzar. Desprès del àgil àpat ens enfilarem fins a la part més elevada del Parc Forestal, passant pel costat del segon mirador a la ciutat i arribarem dalt del Turó d’en Dori (359 m.). Aquest tram ens permet gaudir de vistes sobre la vila d’Argentona, Montferrer i Burrac. El camí es bifurca a la dreta per fer el poc conegut “Camí de les Fites”, anomenat així perquè durant el seu recorregut podrem contemplar algunes de les grans fites, de més de 180 cm. i del segle XIX, que delimiten el terme entre Mataró i Argentona. Més endavant anirem a confluir a la pista del “Pont de la Vila” i girarem uns pocs metres a la dreta fins a l’encreuament i allà, de cop, ens llançarem en baixada pel mig del bosc, seguint un corriol molt bonic, que no surt als mapes, fins a confluir al camí que ve de Ca l’Espar (mal anomenat Can Gaspar) i tot flanquejant per la dreta anirem fent un llarg recorregut, molt ferm, fins a Can Nogueres. Després, a poca estona, en una cruïlla, en un moment determinat, hi trobareu el Control de Pas (som gairebé a Dosrius). Farem una petita volta, de baixada, per anar a conèixer la Casa Viva de Can Salvi (altrament dita Can Borràs) un territori molt especial, regentat per la Berta i l’Ernest, una parella d’artistes que des de fa més de vint anys ha anat escampant per dins del seus boscos un seguit d’escultures i petites obres (segons el meu criteri, de bastant mal gust). Comença un recorregut molt elaborat que puja cap al Turó de la Gola per entremig del bosc, però finalment es deixa la part més elevada del turó per retallar per les planes de la Gola i baixar per la Costa de Can Noms fins arribar a la masia de Can Noms de Manyans, que la veurem però no hi passarem, ja que ens desviarem a l’esquerra per remuntar l’ample camí fins una cruïlla de quatre camins. Seguirem per la dreta on, després de passar pel costat d’una petita caseta amb un superb xiprer, el camí es va tornant corriol i entrarem en un dels trams més bonics de l’itinerari d’avui. En el seu recorregut encara descobrirem un parell de les antigues barraques de vinya, ara perdudes enmig del bosc. Un bonic i entretingut recorregut, ens portarà fins al darrere de la deixada masia de Can Castells i baixarem a la Font de les basses de Can Castells, on s’ha instal·lat el control B d’avituallament, enmig de quatre plataners monumentals. Caldrà cercar el camí més curt que ens porti fins a la magnífica masia fortificada de Can Cabanyes i per aquest motiu baixarem pel torrent tot passant pel costat dels distingits roures africans (arbres monumentals i singulars). El camí, una mica inventat per evitar fer una volta innecessària, retalla les distàncies per entrar a Can Cabanyes, que es mereix un comentari a part. Marxem per la porta lateral i continuar la caminada torrent amunt per anar a trobar el camí de les aigües, però abans encara ens trobarem amb una relíquia del passat, la Font Bona, que no raja, però. Una amplia pista ens durà cap al veïnat de Sant Jaume de Traià, un territori que havia estat format part del terme municipal de Mataró fins a finals del segle XIX es posaren d’acord els dos ajuntaments per fer un intercanvi; Mataróes quedava la part marítima del rengle i a canvi Argentona es quedava els boscos de Sant Jaume de Traià. El turonet on s’assenten les restes de l’ermita de Sant Jaume de Traià, és un indret bell i interessant on destaquen uns xiprers atrotinats però amb molts anys de supervivència. Baixarem cap a Can Gasarapa per anar a buscar el pas per dessota l’autopista i remuntar el camí que puja paral·lel a l'autopista, amb la intenció d’enfilar-nos fins dalt del Turó de Cerdanyola (179 m.), mal anomenada “Montaña de la Cruz” per la gent del barri. Seran les darreres esbufegades; des del cim, podrem gaudir d’una àmplia vista de Mataró i els seus voltants. Estem ja a la part final i el recorregut es torna més urbà però no del tot, ja que passarem per la zona verda de Roques Albes i de l’antic Saltant d’aigua de can Boada. Per la Via Europa, deixarem enrere la restaurada casa de Can Boada i entrarem al Nou Parc Central fins el control d’Arribada i punt final.