Via Verda del Carrilet II






La Via Verda també anomenada de la Costa Brava

El tren de via estreta o carrilet que unia Girona amb Sant Feliu de Guíxols, conegut popularment com el Feliuet, es va inaugurar l'any 1892 i va funcionar com a línia de passatgers i de mercaderies fins al 1969. La seva construcció va respondre a la tossuderia dels habitants del Baix Empordà, especialment dels empresaris, que necessitaven un mitjà modern i ràpid per al transport de mercaderies, per al desplaçament de la gent i, també, per respondre a les necessitats de l'incipient turisme que generava l'existència de fonts d'aigua medicinal i les platges d’aleshores desconeguda, i fins i tot no batejada, actual Costa Brava. Durant dècades molts gironins van utilitzar aquest tren per a les estades a la Font Picant i a les platges de Sant Pol, i els productes manufacturats, especialment els derivats del suro de Cassà i de Llagostera, i el comerç entre el mar i l'interior, van moure's al ritme sincopat del petit tren. A poc a poc el Feliuet, el primer ferrocarril de l'estat que utilitzava un ample de via estreta de 75 cm, va viure els seus moments daurats, especialment gloriosos durant la postguerra de 1936-39, quan es va convertir en un transport popular i molt utilitzat. Els anys, però, no van passar en va: la manca de modernització i l'aparició de l'automòbil van fer-li perdre passatgers progressivament fins al punt que, a causa de les penúries econòmiques, l'any 1963 la concessió passava a mans de l'estat. Malgrat que es va eixamplar la via fins als 100 cm per fer-la compatible amb la del tren d'Olot, diverses dificultats puntuals sumades a una manca de visió de futur van impedir la seva continuïtat. Tant fou així que el 1969 realitzava el seu darrer viatge.

Distancia: 39,30 Km. aprox.

Desnivell: 160 metres aprox.

Ruta:
Girona - Quart - Llambrilles - Cassà de la Selva - Llagostera - Santa Cristina d’Aro - Castell Platja d'Aro - Sant Feliu de Guíxols

Recorregut:
Per iniciar el recorregut cal situar-se a Girona, a la plaça dels Països Catalans. A la plaça cal cercar la senyalització de la Via Verda al costat del riu Onyar.
El recorregut va girant al sud, voreja el barri de la Pólvora, el de la Creueta i, al cap de 2,73 km, creua l'autovia A-2 per sota tot descrivint una ziga-zaga. Es continua recte, cap al sud.
Al km 4,72 s'arriba als afores de Quart, vorejant-la i deixant-la a mà esquerra.
Al km 5,95 es passa la carretera de Girona a Llagostera(C-65); durant uns quilòmetres la pista discorre pel seu costat.
Es creuen les boniques rieres del Corb i de Bugantó a través de sengles ponts. A l'ombra de les arbredes, bancs, fonts i papereres ofereixen agradables punts de repòs. El petit poble de Llambilles treu el cap a l'esquerra de l'itinerari.
Es passa la riera de Campllong i, a can Canyet (km 10,32), es gira a l'esquerra, cap a l'est, es creua la carretera i es torça de nou al sud.
Es creua la carretera C-25 (km 11,95) i s'entra a l'àrea industrial de Cassà de la Selva. Durant una mica més de 3 km s'haurà de parar compte amb la circulació, ja que en aquest tram es comparteix vial amb els vehicles a motor.
Al km 13,65 km s'entra al casc urbà de Cassà, i se'n surt al km 14,20. L'itinerari discorre, ara, per pistes més tranquil•les i, enfilant-se en direcció sud, travessa poc després la C-65 per sobre i es dirigeix a Llagostera.
Seguint la direcció sud l'itinerari discorre entre conreus, rodals de bosc, rieres i masies, tot creuant el pla fins que s'arriba als afores de Llagostera.
Al km 21,75, després de creuar les carreteres GI-674 (a Caldes de Malavella) i la C-253, s'arriba a Llagostera
La ruta fa un tomb de 90 graus a l'est vorejant algunes magnífiques masies, com la de can Rauric, i apunta la costa endinsant-se per la vall del Ridaura, suaument encaixada entre els massissos de les Gavarres, al nord, i de les Cadiretes, al sud, acompanyada per la carretera de Sant Feliu i Palamós.
Al km 32,80 del recorregut s'arriba a la bonica població de Santa Cristina d'Aro, que es creua pel nord, i, al 35,50, a Castell d'Aro.
Aquí el recorregut gira clarament al sud, creua el Ridaura i la carretera C-31, que se'n va cap a Palamós, i supera els suaus pendents dels puigs del Molí de Vent i de les Bateries per baixar, finalment, cap a Sant Feliu de Guíxols.
S'entra a la població pel nord-est i, al km 40,1, s'arriba al final de l'itinerari. El nucli antic de la vila queda sota el punt d'arribada. Si encara hi ha temps i ganes cal veure el conjunt monumental de la vila, especialment el monestir benedictí i la seva espectacular porta ferrada, passejar pel barri vell i visitar les platges de les badies de Sant Pol o de Sant Feliu.

Breu:
Vies Verdes del Carrilet I i del Carrilet II que tenia pendents de fer. A les 09:00 hi pres la sortida a Girona amb un fred rigorós i de mica en mica el sol ha anat escalfant la jornada. Avui és diumenge i per tant hi ha mercat a Sant Feliu. Una pedalada tranqui-la per anar gaudint dels paisatges de les terres del Baix Empordà. Avui hi fet la meitat del carrilet, la resta la deixem pel més endavant.

Print Friendly and PDF

1 comentari:

Anònim ha dit...

Esta via sigue siendo un clasico de las vias verdes para pasar un dia agradable. Lo mejor...hacerlo en primavera o verano para echarse un chapuzon cuando se llega a St feliu de Guixols.
Pensaste en hacer firmar tu paseporte de vias verdes ???

Christine