GR 92 / Etapa 5 / El Cortalet - L'Escala

GR92 / Etapa 5 / 20,785 Km

Presentació:
Aquesta etapa bàsica del GR 92 comença tot seguint l'itinerari principal de visita del Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà, que és una joia ecològica i de paisatge (tel 972-454222). En el moment de començar aquest itinerari de natura, convé corretgir una mica la mentalitat excursionista y fer-la "naturalista". Cal oblidar-se dels rellotges, tot guardant-los a la motxilla, així com aquesta informació del GR92, i prendre les guies que faciliten al centre d'informació. L'aventura del GR92 té un dels seus moments més amables en la companyia del paisatge, la flora i sobretot la fauna del parc. Un cop fora del parc, el GR92 voreja de prop el riu Fluvià fins a l'Armentera per terreny d'alt valor ecològic. Després d'una estona de paisatge rural venen els "plats forts" de Sant Martí d'Empúries i el port i les runes d'Empúries. Un passeig marítim molt concorregut i atractiu fins a l'Escala completa una excursió que satisfarà a tothom.

Recorregut:   Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

00,000km  0:00h
És el centre administratiu, tècnic i d'informació del Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà. Convé fer-hi una visita detinguda abans de començar l'itinerari. El GR continua per l'itinerari de la Massona, un dels itineraris pedestres que hi ha a la Reserva Natural Integral de Les Llaunes. Es passa per diferents punts d'observació entre els quals cal destacar l'espectacular observatori Senillosa, a uns 20 metres d'alçada. Tal com es deia més amunt, cal no anar amb presses, i dedicar el temps necessari a cada un d'aquests punts. També, evidentment, cal seguir escrupulosament les normes del Parc i no fer soroll, embrutar, o qualsevol altra activitat que pugui perjudicar aquest entorn privilegiat.

03,185km  0:50h
Porta de sortida de la Reserva Natural Integral.- Hi ha una bifurcació davant d'un càmping. Des de la porta de la reserva cal seguir cap a l'esquerra per completar l'itinerari de natura. Cap a la dreta no hi ha sortida. Es passa per una comporta, que controla el nivell d'aigua de la reserva.

03,385km  0:53h
AGUAIT DE MATÀ.- L'itinerari segueix vorejant el càmping fins a la platja.

03,885km  1:00h
Platja.- Hi ha una torre d'observació a la qual val la pena de pujar-hi per tenir una perspectiva de l'extensa zona de llacunes salobres, que havia perillat de ser destruïda per sempre en forma d'immensa urbanització. El GR segueix per la platja cap el sud, tot deixant l'itinerari del parc.

04,285km  1:06h
Pont llevadís.- Es a la dreta. Es travessa i uns metres després es troba una pista que se segueix a la dreta, nord, tot donant la volta a la urbanització aturada de Fluvià Marina.

04,745km  1:12h
Trencall.- Es gira cap a l'esquerra, sud-est.

05,045km  1:16h
Restes d'edificis de la urbanització.- Es continua fins a tocar el riu Fluvià on es pren a la dreta l'accés asfaltat a la urbanització. Si es tenen ganes d'una mica d'aventura aquàtica i de trepitjar platja una bona estona, hi ha l'opció de creuar el Fluvià per dins i seguir per la platja fins a Sant Martí d'Empúries; immediatament després es retroba el GR 92. Amb aquesta opció s'escurça una bona estona l'horari del sender.

05,795km  1:28h
Trencall.- Es deixa l'asfalt per agafar un camí carreter cap a l'esquerra.

06,045km  1:32h
Edificació garatge-magatzem.- Atenció! Aquí s'ha de girar a la dreta per un petit corriol, al final dels arbres, que va pel mig del canyissar.

06,245km  1:35h
RIU FLUVIÀ.- Es ressegueix el seu marge esquerre pel mig del canyissar, que s'anirà aclarint més endavant.

06,955km  1:45h
Trencall.- Es va a l'esquerra, enmig dels pollancres, per un camí menys fressat que el que es portava.

07,275km  1:50h
Bifurcació.- S'arriba a una pista ampla de terra que se segueix cap a l'esquerra.

08,135km  2:02h
Bifurcació.- La pista surt al camí asfaltat de Sant Pere Pescador a la urbanització. Es va a l'esquerra.

08,335km  2:05h
Trencall.- Es deixa l'asfalt i es torna a agafar un camí de terra a l'esquerra que torna al costat del riu. També es pot seguir endavant tot entrant a Sant Pere Pescador.

08,785km  2:10h
RIU FLUVIÀ (10 m).- Es passa per sota del pont de Sant Pere i s'hi puja per un corriol.
SANT PERE PESCADOR (15 m).- Se surt de la població per l'esmentat pont sobre el riu Fluvià i s'arriba a una "rotonda" on comença la carretera en direcció a l'Armentera.

08,885km  2:11h
Trencall.- Es deixa la "rotonda" i es baixa a la dreta per una petita drecera per a accedir a la urbanització del Club Nàutic Sant Pere, per la qual el GR s'acosta al riu Fluvià, que des d'aquest punt fins al mar és navegable.

09,405km  2:18h
RIU FLUVIÀ.- Es deixa l'asfalt i es continua a l'esquerra per la pista de terra que segueix el marge dret del riu. Bonica vegetació i fauna de ribera.

09,705km  2:22h
Parc forestal El Riu.- Pilars que delimiten l'entrada al parc. Bella i acollidora zona condicionada per a passar el dia.

10,335km  2:31h
Sortida al parc. També queda delimitada per uns pilars.

10,455km  2:33h
Bifurcació.- El GR se separa del riu Fluvià i va a l'esquerra, sud, cap a l'Armentera.

10,935km  2:39h
L'ARMENTERA.- Es travessa la carretera que ve de Sant Pere i se la segueix cap a l'esquerra uns 50 metres per anar a trobar el carrer del Mar, en el primer creuament, el qual se segueix fins a la sortida del poble.

11,535km  2:47h
Rec del molí.- A la sortida d'Armentera, es travessa i es continua per la pista de terra que va a prop del rec, a la dreta es deixa una altra pista que va cap al sud.

12,305km  2:57h
Bifurcació.- A l'esquerra del camí, a uns metres, queda el molí d'Armentera, recentment restaurat. Es va a la dreta, sud, tot seguint el curs del riu Vell.

13,435km  3:14h
Bifurcació.- Entre l'arbreda i una tanca de xiprers es deixa la pista ampla per a agafar la pista de la dreta, sud, que portarà fins a Cinclaus. El camí discorre entre camps de blat, gira-sols i pomers, entre els quals destaquen les fileres de xiprers que els protegeixen del vent. Es van trobant diferents entrades als camps, però el GR segueix per la mateixa pista en direcció sud-sud-est fins a Cinclaus.

16,085km  3:54h
CINCLAUS (20 m).- Petit nucli agrícola de masos agrupats, d'origen a l'època feudal, en el qual sembla que no ha passat el temps. Punt de confluència amb el GR 1, que es separa del GR92 pel costat de l'ermita de Santa Reparada. Des d'aquest punt els dos senders continuen junts fins al port d'Empúries. Es passa per sota del que queda de l'arcada de l'antiga porta de la muralla.

16,285km  3:57h
Carretera a Cinclaus.- A la sortida del poble es troba la carretera, la qual se segueix uns metres.

16,435km  3:59h
Trencall.- Es deixa la carretera i s'agafa una pista a l'esquerra que gira cap a l'est.

16,745km  4:03h
Bifurcació.- Es deixa a la dreta l'entrada a unes granges.

17,195km  4:09h
Entroncament.- Poc després de deixar una pista a l'esquerra, es desemboca en la carretera GEP-6304 davant d'un forn de calç. Es segueix cap a l'esquerra per la vorera.

17,955km  4:18h
Cruïlla de Sant Martí d'Empúries.- Vorejant l'aparcament per l'esquerra, es va a la dreta, per un camí vorejat amb petits murs de pedra. Sant Martí d'Empúries és a tocar.

18,225km  4:22h
Passeig d'Empúries.- Es segueix el passeig cap a la dreta en direcció sud. A partir d'aquest punt es segueix a ran de mar força temps, A prop es té el moll grec, punt d'inici/final del GR 1. A la dreta les ruïnes d'Empúries.

18,615km  4:27h
MUSCLERES GROSSES.- A l'esquerra, en aquest indret arribà la flama olímpica l'any 1992. A la dreta hi ha el museu d'Empúries. Es passa per la platja del Convent i les Muscleres Petites.

18,785km  4:29h
EMPÚRIES (5 m).- Hi ha una entrada per a visitar les ruïnes; es passa per les platges del Portixol i del Rec.

19,815km  4:43h
PONT D'EMPÚRIES.- Al final del passeig d'Empúries. Passat el pont hi ha el monument a la Flama del 92; se segueix a l'esquerra pel passeig en direcció a l'Escala que és a tocar.

20,175km  4:47h

PLATJA DE LA CREU.- El passeig està enlairat sobre la platja, per a baixar-hi es prenen unes escales que hi ha a l'esquerra. Es segueix tot vorejant la costa i es passa per la Mar d'en Manassa i pel carrer Vista Alegre. Es baixen unes escales de pedra al costat de la casa del Gavià.

20,575km  4:52h
Passeig.- A la platja de la població de l'Escala.

20,785km  4:55h
L'ESCALA (10 m).- Cap de la Punta. Val la pena aturar-se per tal de contemplar la meravellosa panoràmica que es divisa; a l'esquerra la platja de l'Escala i el nucli antic amb el campanar de l'església al fons; la casa del Gavià, per la qual s'ha passat, actual escola de música, que a modus de baluard tanca aquesta cala. Al davant hi ha les ruïnes d'Empúries, per sobre de les quals sobresurt el Pirineu, en el qual destaca el massís del Canigó; a la dreta, el golf de Roses amb les muntanyes que des del coll del Portús arriben fins al mar al cap de Norfeu.

Dues etapes, 4a i 5a, que trepitgen els Aiguamolls de l’Empordà de ple, afegint-li un complement de gran interès paisatgístic i ecològic. Etapa molt més interessant que l’anterior, ja que primerament travessa integrament els Aiguamolls de l’Empordà oferint als amants de l’ornitologia la possibilitat de practicar l’observació d’aus als diferents aguaits que disposa el Parc. Es recomanable dur uns prismàtics per gaudir de l’etapa amb més plenitud. Naltros aficionats a l’ornitologia vam poder observar un bon grapat d’espècies, tot i les curtes aturades als aguaits esmentats. Igualment la part final d’etapa ronda les runes i cales d’Empúries d’una bellesa exquisida. Com hem comentat a l’etapa anterior cal arranjar-la amb l’etapa que la precedeix per la seva difícil combinació del transport públic, donada la seva situació amb el final i l’inici de l’etapa següent en mig del Parc Natural. Naltros vam anar fins a Sant Pere Pescador per fer nit, donada l’escassetat d’allotjament proper a El Cortalet.