Camins de Montserrat
Camí del Pont - Sant Jeroni - Camí Nou de Sant Jeroni - Canó del Bassal dels Corbs - Camí del Clot de la Mònica

A la recerca de nous camins per Montserrat

Montserrat és un massís muntanyós de Catalunya força prominent que ha destacat en la tradició catalana, entre altres motius, gràcies a una geologia i una topografia pròpies molt característiques, que han estat valorades estèticament de forma positiva. Situada a cavall de les comarques del Bages, l'Anoia i el Baix Llobregat, s'hi aixeca el monestir de Montserrat, una abadia benedictina consagrada a la Mare de Déu de Montserrat, una marededéu trobada. El nom prové de la paraula mont, muntanya, i serrat, cadena muntanyosa. Tant serrat com serralada provenen de serra (un seguit de muntanyes), i, precisament, aquesta paraula deriva del llatí serra, que és el nom de l'instrument per serrar (o xerrac), per la forma que tenen les muntanyes encadenades una al costat de l'altra, que fan pensar en dents de serra.

Punt de partida: Vinya Nova.
Des del Bruc ens dirigim cap al Bruc Residencial. Creuem fins al darrera d’aquest complex residencial i seguidament per pista arribem fins a la Vinya Nova. Deixem el vehicle a l’estacionament inferior.

Vinya Nova - Camí del Pont - Camí Nou de Sant Jeroni - Capella de Sant Jeroni - Sant Jeroni - Capella de Sant Jeroni - Camí Nou de Sant Jeroni - Escales de Jacob - Sant Onofre - Camí del Bassal dels Corbs - Camí del Clot de la Mònica - Camí de la Vinya Nova - Vinya Nova

Sortim en direcció Nord pel Camí del Pont seguint les marques blanques. Unes marques blanques que ens duran fins al Camí Nou de Sant Jeroni. Avancem en suau pujada mentre passem a tocar de l’Espero Oest i més endavant de la Roca Gris, grans esperons amb magnifiques vies d’escalada. Continuem en mantinguda pujada i anem deixant enrere la Vinya Nova. Més endavant les vistes s’eixamplen oferint-nos una esplèndida visió de l’airós Puntal de l’Albarda i de la majestuosa Albarda Castellana, entre d’altres. Deixem a mà dreta el Camí de la Cova i més endavant a mà esquerra el Camí del Clot de la Sajolida. Sense pèrdua seguim les esmentades marques blanques del Camí del Pont. Xino-xano anem a petar al Camí Nou de Sant Jeroni. Des d’aquest punt obtenim una privilegiada vista del Cavall Bernat, icona d’aquest massís de Montserrat. Regirem a mà esquerra i avancem pel camí esmentat. Un camí molt més transitat, ruta habitual de turistes i caminaires de tota mena. Seguim endavant mentre gaudim de les vistes de les curioses agulles i/o formacions com la del Cap de Mort. Passem pel costat de la Capella de Sant Jeroni i seguidament per les escales que ens porten al Cim de Sant Jeroni. Fem unes fotos i abandonem el cim ràpidament, donada l’aglomeració, apropant-nos al Mirador de Mossèn Jacint Verdaguer. Bon mirador per guaitar les magnifiques vistes , des d’on podem reconèixer el Camell de Sant Jeroni, el Montgròs, la Salamandra, la Roca Plana dels Llamps, els Plecs del Llibre i la Cajoleta entre d’altres. Reprenem la marxa, altre cop, pel Camí Nou de Sant Jeroni. Més endavant deixem a mà esquerra el Camí Antic de Sant Jeroni. Anem planejant en direcció als Gorros mentre observem com una cordada es va enlairant per la via Normal del Cavall Bernat, ja molt polida pel nombrós transit d’escaladors. Mentre ens aproximen al Gorro Frigi anem fruint de les amplies vistes de la zona dels Flautats i Sant Benet. Reconegudes agulles com l’Elefant, la Panxa del Bisbe, la Mòmia, la Momieta i la Prenyada entre moltes altres. Passem a tocar del Gorros i Magdalenes per on s’enfilen unes quantes cordades, avui fa un dia esplèndid que convida a enlairar-se per aquestes conegudes parets. Des d’aquesta zona també s’observa l’esvelt Trencabarrals i el Monestir al fons. Un rètol ens marca per on hem d’abandonar el camí que seguim per girar a mà dreta per un corriol que va a cercar les Escales de Jacob. Unes escales que passen entre la Gorra Marinera i la Magdalena Inferior fregant ambdues parets. Pugem per les escales i més endavant baixem per les mateixes fins a Sant Onofre. Seguim en direcció Oest i descartem a mà esquerra un camí que ens duria a Collbató. Més endavant trobem també a mà esquerra unes marques blaves que ens marquen l’inici del Camí del Bassal dels Corbs. Unes marques blaves que ens duran sense pèrdua fins a enllaçar amb el Camí del Clot de la Mònica. Anem davallant fins a una cruïlla i deixem a mà dreta el Camí de les Artigues. Naltros seguim per l’esquerra, ara pel Camí del Clot de la Mònica que va davallant entre el Serrat d’en Muntaner i el Serrat de la Pastereta. Anem fent camí mentre a mà esquerra observem les parets de La Pastereta. Un xic més endavant a mà dreta observem el Frare de Baix amb la seva peculiar via d’escalada amb l’espectacular canvi d’agulla. Arribem a la pista i/o Camí de la Vinya Nova que prenem per la nostra dreta fins a l’aparcament inferior de la Vinya Nova.

Ruta circular per anar coneixent diferents camins i vessants d’aquest simbòlic massís. Montserrat ens ofereix un bon grapat de camins i canals que ens permeten una infinitat d’excursions de tota mena. Anem ampliant aquesta nova sèrie anomenada “camins de Montserrat”, una excusa més per sortir a estirar les cames. Un dia solejat ens ha permès gaudir d’una esplèndida jornada de muntanya per aquestes contrades.