Pic d’Anie / Auñamendi  2507

Una muntanya sagrada d’Euskal Herria

El Pic d’Anie o Auñamendi, tot i que resta ubicat plenament en territori francès, és la muntanya sagrada dels bascos, perquè segons ens explica la mitologia basca, Auñamendi és una de les morades de la deessa Mari. A part d'això, hi va haver un temps en què la línia fronterera internacional passava pel Pic d'Anie, i en conseqüència, el vessant sud d'aquesta muntanya estava ubicada en Euskal Herria, en territori navarrès. Però en una època posterior es va fer una comprovació més precisa de la línia fronterera i el Pic d’Anie va quedar ubicat plenament en territori francès. Malgrat aquest detall geogràfic, sentimentalment i culturalment, és una muntanya molt apreciada i arrelada a Euskal Herria.
Cim molt estètic amb la seva forma airosa i piramidal que ofereix una imatge molt alpina. També cal tenir en compte la seva altitud, ja que és el primer cim des del Mar Cantàbric o Golf de Biscaia, que aconsegueix la cota de 2.507 metres, altitud que no supera cap muntanya més cap a l’Est fins arribar a la muntanya de Bisaurín.

Desnivell: + 1.000 metres aprox.

Punt de partida: Coll de Hernaz i/o Coll de la Pierre de Saint Martin.
Per la carretera NA-137, que circula per la Vall de Roncal, arribem fins al Coll de Hernaz i/o Coll de la Pierre de Saint Martin que disposa d’un ampli estacionament.
Complicat de descriure, veure el punt de partida a Google Maps.

Coll de Hernaz - Avenc de San Martín - Font de la Contienda - Coll de Pescamou - Coll de Boticotch - Coll de Le Pourtet - Arres d’Anie - caos càrstic - camí d’anada - Pic d’Anie - Camí de baixada - caos càrstic - Arres d’Anie - Coll de Le Pourtet - Coll de Boticotch - Coll de Pescamou - Font de la Contienda - Avenc de San Martín - Coll de Hernaz

Davant mateix de l’estacionament, en sentit Sud surt un corriol que s’enfila inicialment per anar regirant ,en sentit Est. Més planerament per un corriol ben marcat continuem fins a la Font de la Contienda, únic punt d’aigua en tota la ruta d’ara en endavant. Continuem flanquejats, per l’esquerra, amb el proper Pic d’Arlas i una preciosa vall, per la dreta, mentre anem avançant còmodament fins al coll de Pescamou. Seguim el camí ben fresat, en sentit Sud-est, i passem pel coll de Boticotch fins que passem pel costat del refugi d’Espeleòlegs. Seguidament anem alternant els prats de pastura amb la roca calcaria.
Entrem definitivament a l’altiplà calcari flanquejats amb Pic Murlong per la dreta , fins al coll de Le Pourtet i seguidament fins a Arres d’Anie. En tot moment tenim al davant nostre l’estètica imatge de l’esquerp i airós Pic d’Anie o Auñamendi.
Entrem definitivament al caos càrstic que ens obliga a estar atents en tot moment a les fites per anar cercant el pas més adient enmig d’aquest caos d’esquerdes, algunes d’elles amb força profundes. Més endavant sortim del caos càrstic i comencen a caminar per un terreny més definit mentre el camí s’enfila decididament per la vessant Oest del cim. Anem guanyant cota fins situar-nos a l’esquena i/o vessant Sud per on anem seguim un corriol que fent ziga-zagues guanya cota decididament. Mentre anem guanyant cota, a la nostra esquena, disposem d’una privilegiada visió de la Mesa de los Tres Reyes.
Arribem a una cruïlla i enllacem amb un corriol que ve per l’esquerra i continuem pel mateix corriol que puja decididament. Xino-xano, sense defallir, guanyem els últims metres fins arribar al capdamunt del Pic d’Anie amb una cota de 2.507 metres. El Pic d’Anie o Auñamendi, ens brinda unes vistes excepcionals de tot l’entorn. Podem distingir la Mesa de los Tres Reyes, Pic de Countendé i els omnipresents massissos dels Pirineus.
Després de la contemplació i un petit repòs, reprenem la marxa començant a davallar pel corriol que baixa decididament fins a la cruïlla per on hem enllaçat anteriorment la pujada. Ara prenem aquest corriol, per la dreta, per fer una petita variant de baixada.
Xau-xau anem davallant fins arribar novament al caos càrstic i enllaçar amb el camí inicial de pujada. Seguidament, anem desfent el camí de pujada, aturant-nos de tant en tant per admirar la bella imatge del Pic d’Anie. Més endavant passem pel refugi d’espeleòlegs i ens aturem a la font de la Contienda per fer un glop d’aigua fresqueta. Passem altre cop propers al Pic d’Arlas fins arribar a on tenim estacionat el vehicle.

Un cim que per la seva estètica i bellesa, el teníem a la llista d’objectius principals. Anys enrere vam estar fent muntanya per la Vall d’Echo, la vall d’Ansó i definitivament hem arribat a la Vall de Roncal per conquerir el Pic d’Anie i/o Auñamendi.
Un cim altament recomanat que està envoltat d’un paisatge d’alta muntanya excepcional.
Tot plegat, hem complert un dels nostres objectius de muntanya i hem gaudit d’una esplèndida jornada de muntanya.