XLII Embardissada

Marxa històrica pel camins de l’Alta Garrotxa

El Puig de Bestracà és una muntanya de 1.056 metres que és Troba a municipi de Camprodon, a la comarca del Ripollès tot i que geogràficament és part de l'Alta Garrotxa.
L'Alta Garrotxa és un ample territori Situat al Prepirineu oriental i que te la consideracions de subcomarca. És Troba a cavall de les comarques de la Garrotxa, l'Alt Empordà i el Ripollès. És un lloc Feréstec id 'orografia extremadament abrupte i te uns 329 km².
L'Espai Natural Protegit de l'Alta Garrotxa va ser incorporat al PEIN pel Decret 328/1992, pel qual s'aprova el PEIN. Aquest espai va ser declarat per primera vegada com a LIC l'any 1997 i com a Zona d'especial protecció per a les aus (ZEPA) l'any 2005.

Desnivell: + 1.260 metres aprox.

Punt de partida: Oix.
Des de Castellfollit de la Roca per la carretera GIV-5221 fins al mateix poble.

Oix - Riera d’Oix - Pineda - Coll Sapell - Montpetit - Toralles - Cal Quic - Coll de Pera - Collada de Rabassa - Coll de Bestracà - Puig de Bestracà - El Pairé - Oix

Sortim d’Oix per un camí que ronda per damunt del càmping i seguidament es baixa fins creuar la Riera d’Oix. Anem remuntant per una pista forestal i passem pel costat dels Alous, la Ferreria i la Pineda, un antic mas que actualment és una segona residència. Just passat el mas, es deixa la pista forestal i s’agafa un camí a mà dreta, primer en descens i després en mantinguda pujada fins al pla de Coll Sapell, que fa de divisòria d’aigües entre les rieres d’Oix i de Castellar. Des d’aquest coll, s’agafa un evident corriol que s’enfila pels estreps llevantins del Montpetit. Es passa per les restes d’un antic forn de calç i serpentejant entre alzines i roques calcàries s’arriba als 898 metres d’altitud del Montpetit, primer objectiu de la jornada. Gaudim de les vistes que ens ofereix com el Bastiments, Gra de Fajol i Costabona, entre d’altres.
Tot seguit baixem decididament fins arribar a les poques restes que queden de l’antic castell de Montpetit. A continuació, baixem ràpidament fins la collada del Mercer, amb el Montpetit a llevant i el Montmajor a ponent. Ara, a la collada de Toralles s’agafa la pista forestal, que, en clar descens cap al nord per una pista forestal ens porta a la vall del Bac. Poc després es deixa la pista forestal, la qual es dirigeix cap a Oix i s’agafa un corriol, a mà esquerra. Aquest corriol, entre roures, boixos i alzines, passa pel sector dels Rostos i s’enfila per la solana del Castell. En ascens per la pista forestal asfaltada, s’arriba al coll de Pera, a la carretera que va d’Oix a Beget. Se segueix uns metres cap a llevant, direcció Oix, l’esmentada carretera i, tot seguit, s’agafa un camí a mà esquerra, cap al nord, travessant uns prats de pastura. Un cop travessats els prats, es baixa a tornar a trobar la carretera de Beget, la qual se segueix uns metres cap a la dreta, direcció Beget. Al cap de poques passes s’agafa, a mà dreta, la pista forestal que puja al coll de Rabassa. Des del coll de Rabassa se segueix pel traçat d’una antiga pista forestal, fins el coll i el veïnat de Bestracà.
Del coll de Bestracà se segueix direcció nord-oest , passant per la font de Bestracà i arribant a la Portella. En aquest punt es deixa el camí i s’agafa el camí que puja directament al cim del puig de Bestracà, cim inclòs en el llistat “100 cims, un repte d’altura” de la FEEC, segon objectiu i punt més alt d’aquesta edició de l’Embardissada amb 1.058 metres d’altitud sobre el nivell del mar. Des del cim, on hi ha les restes de l’antic castell de Bestracà i de l’església de Sant Julià, es gaudeix d’una magnífica vista panoràmica cap a tots costats: les valls de Rocabruna, Beget, el Comanegra, vall d’Hortmoier, el puig de les Bruixes, el Ferran, Bassegoda, Montmajor i Montpetit entre d’altres.
Després de gaudir de la panoràmica, se segueix cap a llevant passant per l’església de Sant Andreu i el mas de Bestracà fins arribar novament al coll de Bestracà. Des del coll, per pista forestal, descendint en direcció sud-est fins al mas del Pairé i finalment s’arriba a la carretera que va d’Oix a Beget. Es travessa la carretera, s’agafa l’antiga carretera (pista forestal) que pujava d’Oix a Bestracà i després un corriol, a mà esquerra i senyalitzat amb pintura groga, que porta fins a Oix, punt inicial i final del recorregut.

Una caminada perfectament organitzada, amb els necessaris avituallaments, que permet gaudir d’aquesta ruta que transita per indrets d’enorme bellesa de l’Alta Garrotxa.
Cal destacar, després de l’esforç de la pujada al Puig de Bestracà, les fantàstiques vistes que disposarem.
Tot plegat, hem gaudit d’aquesta, entre d’altres caminades que permeten conèixer el territori en profunditat i al mateix estirar les cames una bona estona.

Els caminants: David - Josep - Josep M.