Camins de Montserrat
Camí del Pont - Camell de Sant Jeroni - Albarda Castellana
Sant Jeroni - Camí Nou de Sant Jeroni - Camí del Pont

Trescant pels Sostres Comarcals

Montserrat és un massís muntanyós de Catalunya força prominent que ha destacat en la tradició catalana, entre altres motius, gràcies a una geologia i una topografia pròpies molt característiques, que han estat valorades estèticament de forma positiva. Situada a cavall de les comarques del Bages, l'Anoia i el Baix Llobregat, s'hi aixeca el monestir de Montserrat, una abadia benedictina consagrada a la Mare de Déu de Montserrat, una marededéu trobada.
El nom prové de la paraula mont, muntanya, i serrat, cadena muntanyosa. Tant serrat com serralada provenen de serra (un seguit de muntanyes), i, precisament, aquesta paraula deriva del llatí serra, que és el nom de l'instrument per serrar (o xerrac), per la forma que tenen les muntanyes encadenades una al costat de l'altra, que fan pensar en dents de serra.

Distància: 8,80 Km. aprox.

Punt de partida: Vinya Nova.
Des del Bruc ens dirigim cap al Bruc Residencial.
Creuem fins al darrera d’aquest complex residencial i seguidament per pista arribem fins a la Vinya Nova.
Deixem el vehicle a l’estacionament inferior.
A data d’avui, es l’únic accés permès amb vehicle dintre de la zona protegida, per limitar el transit motoritzat al Parc Natural de Montserrat.

Vinya Nova, Camí del Pont, Camí del Clot de la Sajolida, Bassal de la Sajolida, Camí dels Francesos, Camell de Sant Jeroni, Coll de les Pinasses, Albarda Castellana, Coll de les Pinasses, Camí Nou de Sant Jeroni, Monument a Verdaguer, Sant Jeroni, Camí Nou de Sant Jeroni, Ermita de Sant Jeroni, Camí del Pont, Vinya Nova

Sortim de la Vinya Nova, en direcció Nord, pel Camí del Pont que s’enfila muntanya amunt.
Passem per sota del Serrat dels Pollegons amb un munt de vies d’escalada que solques les seves insolents arestes.
Xino-xano, caminem en mantinguda pujada pel sinuós camí mentre les vistes s’eixamplen de forma espectacular.
Progressivament, al nostre pas, van apareixent les majestuoses Albarda Castellana i Puntal de l’Albarda, el Camell de Sant Jeroni, el Cigronet i un munt de fantàstiques agulles.
Passada la Roca Mala, en una cuïlla evident, abandonem el Camí del Pont i continuem per l’esquerra tot seguint, amb marques vermelles, el Camí del Clot de la Sajolida.
Ara, en curta davallada, arribem a la Bassa de la Sajolida per continuar, un altre vegada, muntanya amunt.
Ens apropem al Camell de Sant Jeroni mentre les vistes milloren a cada volta.
Passem propers a l’esvelt Camell de Sant Jeroni i enllacem amb el Camí dels Francesos.
Sense pèrdua, en poca estona, arribem al Coll de les Pinasses.
Abandonem el Camí dels Francesos i girem a mà dreta per apropar-nos a l’Albarda Castellana.
Seguint les marques blaves, arribem al collet previ que dona l’accés amb una petita corda que ens ajudarà a superar els tres metres de grimpada.
En breu ens plantem dalt de l’Albarda Castellana, sostre comarcal del Baix Llobregat, que disposa d’unes vistes impressionants del massís de Montserrat.
A continuació, desfem el camí fins al Coll de les Pinasses i continuem fins al monument a Verdaguer que també ens ofereix unes vistes espectaculars del Camell de Sant Jeroni, Montgròs, Plecs del Llibre, Roca Plana dels Llamps i un grapat d’agulles de renom.
Seguim pel Camí Nou de Sant Jeroni fins al capdamunt de Sant Jeroni, sostre comarcal de l’Anoia i del Bages.
Gaudim de les impressionants vistes de tota la Cara Nord d’Ecos i Frares Encantats.
Reprenem la caminada i davallem pel Camí Nou de Sant Jeroni fins a l’ermita de Sant Jeroni.
Xino-xano, davallem pel Camí Nou de Sant Jeroni mentre fruïm de les vistes del Cap de Mort, entre d’altres.
Passat el Cigronet, atents, prenem a mà dreta, un altre vegada, el Camí del Pont.
Xau-xau i sense pèrdua, davallem força estona pel pedregós Camí de Pont fins a la Vinya Nova.

Caminada pel cor de Montserrat, endinsant-nos per camins i corriols amb una petita grimpada afegida.
Una caminada que transita pels 3 sostres comarcals del Baix Llobregat, Anoia i Bages.
Una més de tantes rutes i camins que ens ajuden a transitar i conèixer més les entranyes d’aquest massís tan espectacular.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.