30 turons del Maresme
Turó del Castell  154

Maresme en estat pur

El repte dels 30 turons del Maresme neix amb la finalitat de conèixer el nostre entorn més proper, la comarca del Maresme, a través dels diversos turons que la configuren.
És una activitat que consisteix en assolir 30 turons, d’un llistat de 40 que han estat seleccionats i assolits pel Comitè dels “30 Turons del Maresme”, d’un total de 248.
Amb aquest llistat es pretén donar una àmplia visió de la comarca.

El Maresme, una comarca abocada a la mar Mediterrània, que comprèn part de les comarques naturals de les serres de Marina, Montnegre i Corredor.
Aquesta riquesa geomorfològica fa que el Maresme sigui una comarca litorenca amb forts contrasts i una gran diversitat de paisatges, fauna i vegetació.

Distància: 5 Km. aprox.

Punt de partida: Església de Santa Maria Assumpta de Palafolls.
Des de la carretera C-32 o des de la carretera GI-682, ens apropem a l’església de Santa Maria Assumpta de Palafolls. Estacionem el vehicle pel voltant.
Veure punt de partida a Google Maps

Església de Santa Maria Assumpta, Camí del Castell, Turó de Vegues, Castell de Palafolls, Turó del Castell, Castell de Palafolls, Camí vell del Castell, Font del Ferro, Pont de Can Monner, Camí de la Font del Ferro, Església de Santa Maria Assumpta de Palafolls

Sortim de l’Església de Santa Maria Assumpta, en direcció Nord pel carrer Major i Passeig del Mestre Pau Casals.
Més endavant continuem, a mà esquerra, pel carrer del Camí del Castell.
En sentit Oest, caminem fins un trencall per on continuem per l’esquerra, per un corriol amb marques verdes, que torna a girar a dreta per passar pel Turó de Vegues.
Prosseguim, sense pèrdua, pel corriol amb boniques vistes del Castell de Palafolls (1), amb la seva privilegiada posició,
Arribem al recuperat Castell de Palafolls (1) i fem un petit tomb per l’interior.
Remuntem fins una mena de mirador que ens brinda unes esplèndides vistes del Maresme.
Per la dreta del castell, seguim pel camí del Castell fins el Turó del Castell amb el seu vèrtex geodèsic corresponent ubicat al damunt d’un roc enlairat.
A continuació, desfem el camí, però per l’interior del Castell de Palafolls (1) per sortir novament a l’entrada del propi castell.
Continuem per la dreta en direcció Sud i seguidament en direcció Sud-est pel Camí vell del Castell.
Xino-xano, sense pèrdua, abans d’arribar a l’institut Font del Ferro, ens apropem a veure l’antiga Font del Ferro.
Seguidament, passem per l’estacionament de l’institut Font del Ferro i continuem propers a la Riera d’en Burgada fins al centre de Palafolls.

Nota:
(1) El castell de Palafolls és un edifici militar medieval situat dalt del turó del Castell al municipi de Palafolls (Maresme) i prop de la costa.
La fortalesa es troba a la cresta d'una muntanya allargada i de poca elevació que s'estén de nord-oest a sud-est i quasi paral•lela al riu Tordera.
Molt enrunat, fou construït dominant la panoràmica del curs baix i la plana fèrtil del riu Tordera, en un lloc estratègic per controlar el camí ral de Girona a Barcelona per la costa.
Va esdevenir centre de la important baronia de Palafolls dins el comtat de Girona, jurisdicció de la qual s'estenia pels actuals termes de Malgrat, Palafolls, Santa Susanna i part de Blanes.
És un edifici declarat bé cultural d'interès nacional.
El nom deriva de Palatiolo i hi ha indicis que l'indret era fortificat de molt abans.
Les aigües de la Tordera, aprofitades amb sèquies i valls, servien per a regar les terres i per als molins bladers, paperers i drapers que s'hi establiren en emfiteusi, monopoli de la baronia.
Sembla que el segle xiii el castell de Palafolls era ja una gran fortalesa.
La major part de les construccions es consideren bastides entre els segles XII i XV.

Caminada per la Serralada Litoral Catalana, un immillorable balcó de la Mar Mediterrània.
Caminem endinsant-nos per camins, turons, corriols, pistes i miradors que disposen aquestes muntanyes. Tot un pulmó, ple de natura, fauna i vegetació.
Per arrodonir la jornada de muntanya hem dut dues rutes properes per anar sumant turons al repte dels “30 turons del Maresme”.
- Turó del Castell (Palafolls)
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.