GR 92 / Etapa 11 / Tossa de Mar - Lloret de Mar

GR92 / Etapa 11 / 13,200 km

Presentació:
La tendència del GR en aquesta etapa és anar en primera línia de costa, però aixó no sempre és possible degut a la presència d'urbanitzacions que tallen el camí de ronda. Malgrat aquest inconvenient, l'etapa constitueix una excursió "mediterrània" que no perd l'interès en cap moment. Hi ha varis trams de primer ordre del GR92, com per exemple la última mitja hora de camí. Per a assaborir suficientment Tossa i els seus voltants convé fer les tres petites derivacions que es descriuen durant el primer quart d'hora de camí.

Recorregut:    Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

00,000km  0:00h
TOSSA DE MAR (10 m).- Estació d'autobusos. Es segueix l'avg. del Pelegrí, al final de la qual el GR 92 gira a la dreta pel carrer La Guàrdia. Abans, però convé anar a l'esquerra per no perdre's els punts més emblemàtics de Tossa. Continuant pel GR, l'esmentat carrer fa unes esses i després pren a la dreta la pujada a la Torre dels Moros.

00,540km  0:09h
Bifurcació.- Trencall a la dreta que porta a la Torre dels Moros, restaurada l´any 97, que és a tocar. Val la pena anar-hi per gaudir d'una magnífica vista de Tossa, el Cap i la Badia. El GR 92 continua pel camí de l'esquerra en pujada.

00,820km  0:13h
Bifurcació.- Trencall a l'esquerra que, passant pels Suros del Santos, porta al proper paratge de Els Cars des d'on es pot contemplar una altra meravellosa vista de la vila de Tossa. El GR 92 continua per la pista principal. Més endavant, a l'esquerra (direcció mar) hi ha alguns camins que porten a la cornisa marítima amb vistes espectaculars. Cal, però, anar amb compte. Es deixa una pista a la dreta.

01,200km  0:19h
Collet.- Al final de la pujada hi ha una cruïlla de diferents camins. Se segueix per la pista principal en direcció a un repetidor de TV que es veu a l'oest.

01,520km  0:23h
Repetidor de TV.- Es deixa a la dreta, l'esquerra es deixa un caminet que baixa. Se segueix recte per la pista principal.
01,790km  0:27h
Xalet Vermell.- Queda a la dreta aquesta construcció i un caminet que baixa. Immediatament ve una bifurcació on s'agafa la pista de la dreta, que és la principal.

02,350km  0:34h
Cruïlla.- Se segueix per la pista que baixa en direcció oest.

02,585km  0:37h
Carretera a Lloret, GE-682.- Es pren cap a l'esquerra en un tram d'uns 2,200 km. Al començament, es pot seguir paral·lelament a la carretera per uns carrers a l'esquerra a tocar de la mateixa.

04,800km  1:12h
Bifurcació.- Esplanada a l'esquerra de la carretera en una corba a la dreta (Km. 16,800). Es deixa la carretera per un camí a l'esquerra que baixa.

04,825km  1:13h
Dipòsit d'aigua.- Es segueix el carrer de terra d'una urbanització mig abandonada. En totes les bifurcacions cal anar a l'esquerra. Atenció a la senyalització.

05,750km  1:27h
Entrada de la urbanització.- El carrer de terra passa a ser asfaltat. Es segueix a peu pla, deixant carrers a dreta i esquerra.

06,200km  1:33h
Bifurcació.- Es deixa el carrer i per l'esquerra s'agafa un camí carreter en direcció a Cala Morisca.

06,350km  1:35h
Bifurcació.- Es segueix el camí d'enfront i es travessa una porta. A l'esquerra queda la pista que baixa a la cala.

06,650km  1:39h
CAN JUNCADELLA.- Aquesta important casa queda a l'esquerra. És un punt alt de l'itinerari i es té una magnífica panoràmica de la Costa Brava. Es voregen les instal·lacions de la casa pel nord-est i en arribar a un dipòsit s'agafa el camí de la dreta tot deixant a l'esquerra la pista que entra a la finca particular. En aquesta zona pot haver-hi algún problema de continuïtat del sender.

07,000km  1:44h
Urbanització.- Es pren el carrer de terra que baixa i, seguidament, a l'esquerra s'agafa un carrer asfaltat que se segueix fins a la cala Canyelles (carrer Gènova).

07,800km  1:53h
CALA CANYELLES.- Poc abans es passa per la plaça de les Nacions Unides. Indret de la Costa Brava amb personalitat i encant. Es gira a la dreta i abans d´arribar al port esportiu, es pugen les escales a la dreta (camí de Iugoslàvia).

08,100km  1:57h
Carrer de França.- Al final de les escales, s'agafa a l'esquerra i tot pujant, s'arriba a un túnel, que no s'ha de travessar, sinó agafar un carrer a la dreta (Ronda d'Europa), en direcció a un conegut restaurant.

09,100km  2:12h
Plaça del restaurant.- Es segueix endavant pel carrer d'Anglaterra, fins a prendre, passats uns 100 m, un camí a l'esquerra; immediatament es troba una bifurcació on cal prendre a la dreta. Es planeja una estona fins trovar un carrer sense asfaltar que cal remuntar i seguir en la mateixa direcció. Es passa per l'entrada de la urbanització La Llevantina, que queda a l´esquerra. Es pren el camí cimentat que baixa a la dreta.

09,800km  2:19h
Cases de La Llevantina.- Immediatament a l'esquerra es pren un carrer que porta a la urbanització Cala Tortuga.

10,250km  2:25h
Punt baix del carrer.- Es gira a la dreta; passats uns pocs metres i per un petit corriol s'arriba a una plaça que pertany a la urbanització Mongoda.

10,550km  2:28h
Bifurcació.- Es pren el carrer Costa de Llevant, que puja. També es pot fer drecera baixant d'un carrer a l'altre sense arribar al final del carrer i a la plaça del punt anterior.

10,800km  2:34h
Punt alt del carrer.- Es deixen dos carrers a la dreta i es baixa; tot seguit es pren a l'esquerra el carrer de les Gavines i es continua també a l'esquerra pel carrer de la Tortuga. Finalment aquest carrer queda tancat i cal prendre a la dreta unes escales que baixen en direcció al mar.

10,900km  2:37h
CAMÍ DE RONDA.- Cap a la dreta. S'enceta un tram molt interessant del GR 92 i plenament identificat amb el seu caire "mediterrani". El camí de ronda en aquest tram és com una balconada sobre el mar que contínuament ofereix noves vistes i detalls sobre el paisatge marí. Es pot dir que aquest tram és un bon lloc per a redescobrir la incomparable Costa Brava. Es passa per cala Trons i després pel popular castell de Lloret.

12,000km  2:55h
SA CALETA.- Començament del passeig marítim de Lloret, el qual cal seguir.

13,200km  3:15h
LLORET DE MAR (10 m).- Final del passeig i començament de l'avinguda Just Marlès i del GR92-2 a la dreta.

Aprofitant l'estada a Tossa de Mar vam fer un tram del GR 92 que ens va permetre conèixer autentiques cales de la Costa Brava. Hem de dir que la part central d'aquest tram del GR està excessiva i caòticament urbanitzat. Malauradament en alguns trams hi ha un excés de restes d'humanitat (brossa de tot tipus) que hi trobes sobre tot quan travesses les urbanitzacions (en molts cassos semi-abandonades) així com els trams de la carretera GE-682 que uneix Lloret de Mar i Tossa de Mar. Malgrat l'empremta de l’home, hi han trams molt fotogràfics que justifiquen prou la caminada.

Etapa de la que no disposem de fotos per una pèrdua total de les mateixes en una greu errada informàtica.

(*) Una alternativa, encara que més llarga i exigent, passar per fer el camí de ronda més proper a la costa que enllaça trams arran de mar i trams del GR 92 VEURE ENLLAÇ