GR 92 / Etapa 7 / Torroella de Montgrí - Begur

GR92 / Etapa 7 / 21,910 km

Presentació:
L'itinerari d'aquesta etapa es pot dividir en dues parts ben diferenciades, separades per la fita important que constitueix el conjunt medieval de Pals.
Des de Torroella de Montgrí a Pals es travessa l'amable plana baix-empordanesa, de gran bellesa tant pel seu harmoniós conjunt, com pels detalls de paisatges rurals, d'aiguamolls i dels pobles que es travessen. Un cop feta la recomanable visita a Pals, el GR 92 penetra en el massís de Begur, tot canviant el paisatge pla per suaus desnivells. Després de passar per la masia fortificada de can Pou de Ses Garites, que és una de les mostres clàssiques d'aquest tipus de construcció, el sòl dels boscos que es trepitjaran fins a Begur està constituït per sorra o terreny sorrenc, lloc ideal per descobrir el que són les dunes fixades per la vegetació.

Recorregut:    Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

00,000km  0:00h
TORROELLA DE MONTGRÍ (15 m).- Se surt del poble per la carretera de Pals en direcció cap al Ter (sud).

00,700km  0:08h
RIU TER.- Es creua per mitjà d'un pont i tot seguit es deixa la carretera i es pren a la dreta un camí carreter que segueix el marge dret del riu. Bonic paisatge de ribera presidit pel Montgrí a la dreta. Convé no anar amb pressa per a no perdre's tots els detalls del paisatge i de la fauna.

01,280km  0:15h
Aiguabarreig dels rius Ter i Daró.- > Cal notar que el Daró des de Gualta fins aquí ha estat canalitzat, ja que abans es perdia per la plana empordanesa i no tenia una desembocadura definida.

02,060km  0:24h
Carretera GE-643.- Se la segueix a la dreta just per passar a la riba esquerra del Daró, on es pren una pista que ressegueix aquesta riba.

02,760km  0:32h

RIU DARÓ.- Es creua pel Pont Vell, que actualment només és per a vianants. Té unes profundes roderes marcades a les pedres del seu sòl.

02,790km  0:33h
GUALTA (20 m).- S'hi entra pel carrer Major. Es travessa el poble fins arribar a una creu de terme on es pren a la dreta el carrer Oliveres per sortir de la població.

03,810km  0:48h
Collet.- Es deixa l'asfalt i es pren una pista a l'esquerra en pujada.

04,600km  1:00h
TURÓ DE FONT PASQUALA (92 m).- Vèrtex geodèsic. Punt molt dominant sobre la plana si bé el seu cim pla, ple de vegetació, dificulta una mica la visió. Cal cercar entre la vegetació els millors punts de vista. Es continua per la mateixa pista en direcció sud.

04,930km  1:04h
Bifurcacions. En la primera, es pren la pista a l'esquerra, sud-est. Passats uns 60 m es va a la dreta, sud, i passats 10 m més es va a l'esquerra, sud-est, en baixada. Aviat s'arriba novament a la plana, amb pista asfaltada, tot deixant a la dreta el cementiri de Fontanilles. Es troba la carretera Gualta-Fontanilles i se la segueix a la dreta.

05,650km  1:12h
FONTANILLES (25 m).- Se surt del poble pel carrer de l'Església i el carrer del Castell al final del qual es pren una pista en direcció sud.

06,440km  1:23h
Cruïlla.- Cal seguir per la mateixa pista que se seguia, que gira una mica a l'esquerra.

07,990km  1:43h
RIERA NOVA.- Es creua i immediatament s'arriba a una carretera asfaltada que cal prendre a l'esquerra. Atenció si es va en sentit contrari!

08,320km  1:47h
PALAU-SATOR (20 m).- En el centre de la població neix el GR92-1, que es dirigeix cap a Peratallada i les Gavarres. El GR92 surt del poble pel seu costat est, tot seguint una pista asfaltada.

09,700km  2:04h
FONTCLARA (20 m).- Es continua per la pista asfaltada en direcció est.

10,165km  2:09h
Trencall.- Atenció! Un cop queden enrera les últimes cases es deixa l'asfalt i es pren a l'esquerra un camí carreter vorejat d'arbres.

11,050km  2:20h
Carretera GI-651.- Es creua i a l'altre costat es pren una pista en direcció sud.

11,420km  2:24h
CAN BAC.- Important masia. Aviat apareix en el paisatge la població de Pals, amb aire majestuós. El GR 92 continua per l'acollidora plana empordanesa.

12,200km  2:33h
Bifurcació.- Es pren a la dreta tot pujant a sobre la riba de la riera Grossa. Per la pista de l'esquerra va el PR C-108 en direcció al Molí de Pals. En arribar a la riera, es pot continuar tot entrant al seu llit o bé continuant per la riba, si en el llit hi ha massa aigua. Passats uns 100 m se surt del llit de la riera i es pren una pista a l'esquerra. També es pot creuar la riera uns 50 més endavant. Es continua per la pista en direcció a Pals.

12,980km  2:43h
Carretera.- Cal seguir-la a l'esquerra.

14,160km  2:58h
PALS (45 m).- Es deixa a l'esquerra el carrer de la Font. El GR 92 segueix a la dreta pel carrer Arrabal tot entrant en el conjunt medieval que constitueix el nucli antic. Es continua pel carrer Hospital fins a la plaça Major. En aquest punt es recomana pujar fins al Pedró (dreta) per descobrir millor els detalls del conjunt medieval i veure la bona panoràmica. De la plaça Major se segueix enfront, direcció sud, pel carrer de la Creu i pel carrer Abeurador. Al final d'aquest carrer es travessa la carretera de Torroella a Begur i es surt del poble pel carrer Quermany.

15,310km  3:13h
Pont de la variant de la carretera GE-650.- Es passa per sota. Aviat s'acaben els camps de conreu i s'entra al bosc. Cal seguir sempre la pista principal en direcció est-sud-est tot deixant trencalls menors als dos costats.

16,260km  3:25h
Bifurcació.- Es deixa a la dreta el PR C-108 en direcció a Quermany Gros. Es continua per la pista principal en direcció al Mas Florís. Aviat es passa davant la porta d'aquest mas i es continua tot vorejant-lo.

17,370km  3:39h
Bifurcació.- A l'extrem est de la tanca del Mas Florís. Es deixa la pista principal que segueix revoltant el mas i se'n pren una altra en direcció est. A l'esquerra queda el Puig d'en Pou. Immediatament hi ha una altra bifurcació. Per la dreta s'uneix el PR C-108 provinent de Quermany Gros.

17,700km  3:43h
CAN POU DE SES GARITES.- Es un dels més notables exemplars de la comarca de masia fortificada gótico-renaixentista. Es continua en direcció est. A l'extrem est de la tanca de xiprers que envolten la masia hi ha una bifurcació. Per l'esquerra es va a la font de can Pou per mitjà del seu Sender Local. El GR 92 segueix en la mateixa direcció que portava (est). Als pocs metres hi ha una nova bifurcació. A l'esquerra es separa novament el PR-C 108 en direcció al Molí de Pals. El GR 92 segueix per la dreta i entra en el terreny de les antigues dunes ja fixades per la vegetació. El camí es va decantant cap a la dreta, primer cap al sud-est i després cap al sud, tot prenent suau pujada.

19,350km  4:07h
Collet.- Final de la pujada, sempre per terreny sorrenc.

19,560km  4:10h
Bifurcació.- Davant d'una planta d'extracció de sorra. Es pren la pista de l'esquerra (sud-est) en suau pujada.

20,520km  4:22h
Bifurcacions.- Per l'esquerra s'uneix una pista i una altra de més grossa per la dreta. Més endavant es deixa una pista a l'esquerra.

21,190km  4:30h
Entroncament.- Es va a desembocar al carrer asfaltat Carles d'Homs, que fa diverses corbes i es passa per la plaça Portal d'en Paloma.

21,460km  4:34h
Carretera GE-653.- Es travessa i es puja a l'altre costat per un carrer ample i amb corbes.

21,910km  4,40h
BEGUR (200 m).- Plaça Forgas.

Una etapa que transcorre per paisatges i pobles empordanesos de gran bellesa. El tram de Fontanilles a Palau-Sator es força desagraït degut al excés del recorregut per pista asfaltada. Un cop passat Pals (preciós poble però excessivament turístic) trobem una llarga part molt atractiva que passa pels boscos de pi i les seves dunes corresponents formant les típiques vegetacions de les zones properes a mar. Seguim el sender que ens porta fins a les portes de Begur. Població molt ben situada com a punt neuràlgic per accedir a les seves famoses cales de les que podem citar Sa Tuna, Sa Riera, Aiguafreda, Aiguablava entre d’altres. Una etapa variada.