GR 92 / Etapa 10 / Sant Feliu de Guíxols - Tossa de Mar

GR92 / Etapa 10 / 21,172 km

Presentació:
Aquesta és una etapa ben diferent de l'anterior, ja que el GR 92 s'allunya de la costa i s'enfila a la serralada de l'Ardenya per a atènyer l'espectacular mirador del Puig Cadiretes (situat a 5 minuts del GR). L'etapa es pot dividir en tres trams amb característiques pròpies: Un primer tram en pujada i per terres interiors des de Sant Feliu fins al coll de la Creu d'en Barraquer. Segueix un segon tram, fonamentalment pla però a gran alçada amb molt bones vistes sobre el mar i sobre l'interior. I un tercer tram, a partir del Pla de les Pinyaques i el Puig Cadiretes, que és el descens cap a Tossa amb noves i precioses vistes sobre el mar i parts costaneres cap al sud.
Si es pretén fer aquesta etapa en el sentit contrari al descrit, cal tenir en compte que el tram entre Tossa i el Pla de les Pinyaques és força perdedor, ja que hi ha molts trencalls i pocs punts de referència. Cal estar molt atent als senyals. En canvi, en el sentit descrit, no hi ha cap problema, ja que Tossa serveix de punt de referència.

Recorregut:    Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

00,000km  0:00h
SANT FELIU DE GUÍXOLS (5 m).- Club nàutic. Se segueix el passeig dels Guíxols i el passeig de Mar sempre ran de la costa, tot resseguint la formosa badia de Sant Feliu. Es continua, ja cap a l'interior, per l'Av. Juli Garreta, Monestir de Sant Feliu i plaça del Monestir, carretera de Tossa, ronda Narcís Massanas (direcció al cementiri) i carrers Doctor Rovira, i del Pecher o carrer Macanada.

01,550km  0:19h
Bifurcació.- Unió dels carrers Pecher i Macanada i sortida del poble. Al davant (oest) es tenen 4 pistes. Es pren la 2a a l'esquerra. Passats 100 m, en una bifurcació, es va a l'esquerra. A l'esquerra es té la riera de les Comes que acompanya el GR durant un tros de camí.

02,240km  0:27h
Bifurcació.- Es deixa un trencall a la dreta.

02,730km  0:33h
Bifurcació.- Es deixen 2 trencalls a l'esquerra que creuen la riera. Es continua amb la riera a l'esquerra. La pista comença a pujar.

03,030km  0:38h
Bifurcació.- Es deixa un trencall a l'esquerra en una corba.

03,415km  0:44h
Carretera.- Cal seguir-la a l'esquerra en direcció a la urbanització de La Casa Nova. Atenció en aquest punt si es va en sentit contrari.

03,815km  0:50h
URBANITZACIÓ LA CASA NOVA.- S'hi entra pel carrer de la Merla.

04,500km  1:01h
LA CASA NOVA.- Casa que dona nom a l'urbanització i gran plaça. Cal prendre el carrer de l'esquerra, continuar tot seguit pel carrer Pardal també a l'esquerra al costat d'un gran dipòsit d'aigua. Aviat el carrer es converteix en pista i surt de la urbanització.

05,040km  1:08h
Bifurcació.- Unió amb el GR 92-1 que s'ajunta per la dreta. Es deixa la pista i es pren un camí a la dreta en suau pujada. Cal no confondre's amb el GR 92-1 que ve de més a la dreta.

05,821km  1:19h
FONT DE LA GUILLA.- A l'estiu molt rarament hi raja aigua. Aviat es deixa un camí carreter a la dreta i el GR 92 segueix un camí de ferradura que primer és planer però que es va redreçant progressivament.

06,871km  1:35h
COLL DEL VIDRE (380 m).- El sender planeja en direcció sud, passa pel "Suro del Duro" i després puja tot revoltant per la dreta el Puig de les Cols o Puig Alt.

07,407km  1:45h
COLL DE L'ESCORPÍ (370 m).- Enforcament de camins. Unió per la dreta amb el PR-C 101 que portaria a Sant Baldiri, amb una derivació al Puig del Montclar, i que més endavant es retroba. El GR 92 pren el camí de l'esquerra que primer planeja per després anar baixant encarat al mar. Pocs metres dins del bosc hi ha el menhir anomenat "Es Terme Gros".

07,810km  1:51h
COLL DE LA CREU D'EN BARRAQUER (330 m).- Hi passa una ampla pista per la qual, a l'esquerra el PR-C 101 es separa del GR 92 i va en direcció a Sant Feliu de Guíxols per un itinerari molt interessant, a trams empedrat. Cal prendre, doncs, l'esmentada pista cap a la dreta. Aviat apareixen noves i esplèndides vistes sobre la costa.

08,644km  2:02h
CAN CODOLAR.- Runes d'aquesta masia fortificada d'estranya construcció.

09,362km  2:11h
LA TRENCADA.- Cruïlla de camins. Per la dreta novament s'uneix al GR 92 el PR-C 101 procedent de l'ermita de Sant Baldiri. Cal seguir a peu pla per la mateixa pista. Es passa a prop d'un antic forn de calç i de la cova dels Lladres.

09,758km  2:16h
Bifurcació.- El PR-C 101 es separa per la pista de l'esquerra en direcció a Sant Grau d'Ardenya. El GR 92 pren el camí carreter de la dreta que puja primer suaument per després redreçar-se.

10,691km  2:30h
ROCA MIQUELA.- Malmesa per una massiva i indiscriminada extracció. En ser al carener es gaudeix d'una dilatada panoràmica: Llagostera i Cassà de la Selva en primer terme, més enllà els massissos de les Gavarres, el Montseny, les Guilleries, Rocacorba i al fons el perfil del Pirineu presidit pel Canigó. El GR 92 deixa definitivament el Baix Empordà i entra a la Selva.

11,965km  2:46h
CAN CABANYES DE MONTAGUT.- Masia fortificada actualment enrunada.

12,422km  2:52h
Bifurcació.- El GR 92 deixa la pista i pren a mà esquerra un sender que revolta el Puig de Montagut. Més endavant un corriol pot permetre assolir aquest cim i gaudir d'una bona panoràmica.

12,986km  3:00h
Carretera GIV-6821 (Llagostera-Sant Grau d'Ardenya).- Cal seguir-la uns 50 m a l'esquerra per llavors prendre una pista a mà dreta que planeja en direcció sud-oest. En els trencalls que no constin en aquesta guia, cal seguir el camí més important.

13,624km  3:08h
MENHIR DE CAN LLACH.- Petit menhir que es deixa a la dreta.

14,232km  3:15h
PLA DE LES PINYAQUES (485 m).- Per la dreta, nord, un camí porta al Puig Cadiretes en uns 5 minuts, cota màxima de la serralada d'Ardenya amb una esplèndida vista i amb una placa commemorativa d'en Llibert Carulla, un dels promotors del GR 92. Un cop visitat el cim, des del Pla de les Pinyaques el GR segueix recte i inicia la baixada cap a Tossa de Mar. Es deixa una pista a l'esquerra i una a la dreta. Si no es diu el contrari, cal seguir sempre per la pista principal.

14,922km  3:23h
BARRAQUES D'EN TORDERA.- Es deixa un camí a l'esquerra. Més endavant se'n deixa un altre a la dreta que porta a la font dels Trèmols i a Montllor.

15,072km  3:26h
MENHIR DE MONTLLOR.- situat en el marge dret. Esplèndida vista sobre Tossa i la costa.

15,272km  3:29h
Bifurcació.- Corba a la dreta de la pista, que baixa. Es deixa la pista de l'esquerra, que puja.

16,322km  3:43h
Bifurcació.- Es deixa l'ampla pista de l'esquerra que puja i que porta a l'Alzina Rodona.

16,622km  3:47h
Cruïlla.- S'agafa la pista de l'esquerra per de seguida agafar la de la dreta, que baixa. La de l'esquerra portaria a Sant Grau.

16,872km  3:50h
ERMITA DE LA MARE DE DÉU DE GRÀCIA (240 m).- En runes. Es deixa l'ampla pista de la dreta i es pren la de l'esquerra, que baixa.

17,072km  3:53h
Cruïlla.- Es deixa la pista de l'esquerra que porta a les Planes de n'Aromir i es pren la de la dreta. Poc abans, una erosionada drecera pot estalviar el revolt de la bifurcació. Més endavant es deixa un camí a l'esquerra.

17,772km  4:01h
Bifurcació.- Es deixa un camí a l'esquerra que portaria a Giverola. 50 m més endavant, a mà dreta es pot admirar el curiós Suro de la Custòdia (alzina surera).

18,072km  4:05h
PINS DEL BISBE.- Es deixa la pista de la dreta i es segueix recte avall.

18,372km  4:09h
COLL DEL SASTRE (225 m).- El camí de l'esquerra portaria a Cala Pola. El GR segueix per la dreta. 50 m més avall es deixa la pista de la dreta que portaria a la Font del Rector.

19,272km  4:20h
Bifurcació.- Es deixa un camí a l'esquerra que segueix la línia elèctrica, i després una altra pista a la mateixa mà.

19,572km  4:24h
ESPLANADA DE CAN MARTÍ.- Cruïlla de pistes al costat del càmping del mateix nom. Es deixa la pista de la dreta que va a can Sants. El GR 92 segueix la pista de l'esquerra entre el càmping i la riera de Tossa. 50 m més avall es deixa a la dreta un nou trencall que més avall travessa la riera.

19,922km  4:28h
RIERA DE TOSSA.- Pont de fusta per vianants sobre la riera i davant de l'entrada del càmping. Es continua per la mateixa riba, ja sobre asfalt. Si així es desitja, també es pot anar per l'altra riba de la riera.

20,392km  4:34h
URBANITZACIÓ MAS FONT.- Es deixa a l'esquerra l'avinguda Pau Casals que accedeix a l'esmentada urbanització.

20,592km  4:37h
RIERA DE TOSSA.- Pont de l'11 de setembre, davant mateix d´un gran supermercat. Cal travessar-lo, i continuar enfront pel carrer Dr. Fleming i després a l'esquerra per l'Av. Puerto Rico.

21,172km  4:45h
TOSSA DE MAR (10 m).- Estació terminal d'autobusos de Tossa.

Etapa que teníem pendent per enllaçar els trams que havíem fet fins ara que comprenia de Begur fins a Lloret de Mar. Pendent ja que nomes es troba transport públic entre aquestes poblacions durant els mesos d’estiu. Una etapa muntanyenca que transcorre integrament per la serralada de l’Ardenya i que ens permet fer una perfecte composició del paisatge envoltat per boscos mediterranis. Naltros vam fer una variant tot baixant del Puig de ses Cadiretes per anar a refrescar-nos un xic. A l’alçada de la Mare de Deu de Gràcia es troba un sender amb direcció a Cala Pola, magnifica i a la vegada preciosa cala. Un agraït bany a les seves transparents aigües. Desprès de reposar una estona seguim pel camí de ronda fins a Tossa. Una variant bastant més llarga però altament gratificant.