GR 92 / Etapa 6 / L'Escala - Torroella de Montgrí

GR92 / Etapa 6 / 21,523 km

Presentació:
Interessant i variada etapa a cavall entre les comarques de l'Alt i el Baix Empordà, que alterna trams en 1a. línia de costa, vistes llunyanes sobre el mar, paisatges interiors i els miradors privilegiats del Montplà i del Montgrí. El terreny és molt més accidentat que en les dues etapes anteriors. També hi ha bona quantitat de punts d'interès situats a prop del GR que es poden visitar fent petites derivacions.

Recorregut:    Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

00,000km  0:00h
L'ESCALA (10 m).- Cap de la Punta. A l'esquerra es veu la platja de l'Escala i el nucli antic, amb el campanar de l'església al fons i la casa del Gavià, per on passa el GR 92, actual escola de música, que a modus de baluard tanca aquesta cala. Al davant, la Roca del Caragol, amb el rerafons de les runes d'Empúries, d'on sobresurt el Pirineu des del Puigmal fins a l'Albera, destaca principalment el massís del Canigó. Més a la dreta, el golf de Roses, amb les muntanyes des del coll del Portús fins al Cap de Norfeu. Es comença l'etapa, resseguint la costa en direcció sud. Es passa pel port d'en Perris i l'Olla.

00,420km  0:06h
Passeig de Mar.- Es continua seguint la costa, sempre per zona urbana.

01,400km  0:19h
PLATJA DE RIELLS.- Es ressegueix aquesta important platja.

02,400km  0:33h
Clota Petita.- Un cop passada la petita cala, es segueix pel carrer Romeu de Corbera, just a sobre de les instal·lacions del Club Nàutic.

02,900km  0:39h
Entrada al Club Nàutic.- Port de La Clota. Es vorejen les instal.lacions del Club Nàutic i en el seu final es gira a la dreta en un encreuament, deixant a l'esquerra les instal.lacions del Port de Pescadors.

03,400km  0:46h
Fi del port.- Davant la barrera del port es gira a la dreta, deixant a l'esquerra una drassana. Aviat es deixa el terreny urbanitzat i es pren el camí de ronda que s'endinsa en una zona militar actualment fora d'ús.

03,800km  0:52h
Bifurcació.- El GR 92 pren el camí de l'esquerra tot deixant una pista a la dreta. S'entra en un tram de Camí de Ronda de gran interès.

04,200km  0:58h
CALA DEL BOL ROIG.- Aviat el camí comença una suau pujada per vorejar els penya-segats sobre la Punta i la Cala del Salpatx, nom donat per una curiosa roca situada en el mar a uns 400 m de la costa, anomenada roca del Salpatx, que té una característica forma de bota. La panoràmica que es pot veure des d'aquest punt és extraordinària: un primer terme de costa sinuosa i retallada, que combina el blau del mar amb el verd de les pinedes que l'envolten, miraculosament salvades de l'especulació urbanística gràcies a que aquests terrenys eren zona militar.

04,900km  1:08h
Cruïlla.- Es creua un camí que baixa cap a la Punta dels Cinc Sous. El GR s'endinsa per una pineda a la sortida de la qual es té al davant la Punta Montgó. Després el sender baixa tot costejant sobre el bonic paratge de la cala i l'illa Mateua.

05,400km  1:14h
Gir.- El GR es separa de la costa girant a la dreta (sud) entre les primeres construccions de l'urbanització de la Punta Montgó. D'aquesta manera, el GR92 evita vorejar tota la Punta Montgó i es dirigeix directament a la cala Montgó que ja s'endevina a la dreta.

05,460km  1:15h
Carretera (L'Escala-Punta Montgó).- S'arriba a una plaça on s'agafa el carrer Port del Rei en direcció a la Cala Montgó (sud-est).

05,840km  1:20h
Bifurcació.- Es tomba a la dreta (sud-oest) i es baixa per un altre carrer de l'urbanització a trobar la carretera principal.

05,960km  1:22h
Carretera (L'Escala-Cala Montgó).- Cal seguir-la a l'esquerra. En la propera bifurcació es pren a la dreta en direcció a l'esmentada cala que ja és molt a prop.

06,100km  1:24h
CALA MONTGÓ(5 m).- Es surt d'aquest lloc privilegiat pel costat de garbí pel Camí de Ronda. Fins al pk. 7,600 el GR va a ran de l'estimball amb la remor del mar sota els peus. Cal anar amb compte, sobretot si es va de nit o amb boira. En aquest tram el GR 92 és mediterrani i muntanyenc al mateix temps. Es deixen a la dreta diversos trencalls.

06,955km  1:40h
Cala.- Es baixa a una primera platja de còdols, es travessa una torrentera i es segueix vora del mar per terreny més obert.

07,600km  1:51h
Restes d'una fortificació.- Punt de referència. El GR segueix a la dreta pujant per una petita vall. Si en aquest punt se seguí a ran de la costa s'arribaria a la Punta del Milà, tot enllaçant aviat amb el GR una altra vegada.

08,000km  2:00h
Mirador de Punta Ventosa (90 m).- Impròpiament anomenat Punta del Milà; amb restes de bateries de costa. La panoràmica del litoral és impressionant, amb la presència de la amable cala Montgó i l'extrema duresa del espadats de la costa del Montgrí. Es pren una pista encarada al sud-oest que s'allunya del coster pel mig d'una atapeïda pineda.

08,886km  2:11h
Bifurcació.- Es tomba a l'esquerra direcció sud per un antic camí carreter molt pedregós.

09,250km  2:17h
Doble bifurcació.- Se segueix cap a l'esquerra.

09,770km &nbsp:2:21h
Base militar abandonada.- Es continua per un camí carreter que segueix un tallafocs en direcció sud. Es deixen dues pistes a la dreta i un camí a l'esquerra. Se segueix sempre la direcció sud.

10,998km  2:46h
Bifurcació.- Poc després de l'acabament del bosc. El GR 92 segueix direcció sud. El camí de l'esquerra mena a Cala Ferriola, indret de gran bellesa vorejat per pinedes i parets rocoses.

11,850km  2:56h
Bifurcació de tallafocs.- El camí carreter continua en direcció sud. Cal deixar-lo i prendre un corriol dins del tallafocs de la dreta. A l'esquerra es deixa un camí que mena a Cala Pedrosa, lloc també de gran bellesa i amb l'illa Pedrosa davant.

12,020km  2:58h
Cruïlla.- Es travessa l'ampla pista que va de l'Estartit a l'Escala i se segueix per un camí carreter tot dret cap a l'oest encarat al Montplà i al Montgrí. Es revolta per sender una propietat privada i després es recupera el camí carreter.

13,944km  3:26h
COMA LLOBERA.- Punt baix del camí, que deixa el pla y comença a pujar suaument. S'observa que aquest tram està cobert bàsicament de boscos de pins. Això es deu a repoblacions fetes per l'home, ja que amb anterioritat en el Montgrí hi havia més alzinar; de fet en el sotabosc predomina el garric, que és cosí-germà de l'alzina.

14,133km  3:44h
Bifurcació múltiple.- Per darrera de les cases de la urbanització de la Torre Vella cal seguir la mateixa direcció que es portava. La bifurcació no és problemàtica en el present sentit de la marxa, però cal posar atenció si es va en sentit contrari.

14,603km  3:49h
Bifurcació doble. De primer es pren a l'esquerra i després a la dreta, sempre pel darrera de la urbanització. Es deixa a la dreta un gran dipòsit d'aigua. Immediatament la pista esdevé asfaltada. A la dreta en la propera bifurcació es pren a la dreta.

15,276km  3:57h
Esplanada.- A la dreta de la pista, hi ha restes d'un monument. Es deixa la pista i es pren l'únic camí que fa pujada. La pujada aviat es redreça ja que el sender ataca de front el Montplà. És un tram més propi del GR 11 que del GR 92. El paisatge, però, s'eixampla per moments. Al final de la pujada, prop de les roques del cim, el sender flanqueja cap a la dreta.

16,086km  4:17h
Bifurcació.- El GR 92, molt muntanyenc, segueix a l'esquerra. Per la dreta es va a l'ermita de Santa Caterina i a Bellcaire.

16,206km  4:20h
Caseta blanca de bombers (315 m).- Situada en el començament del cim del Montplà, el qual caldrà travessar. Cap al nord la plana alt-empordanesa s'estén fins a l'Albera i al sud la plana baix-empordanesa s'allarga fins el massís de Begur.

17,086km  4:37h
Coll.- Entre el Montplà i el Montgrí. Cruïlla de camins. El de la dreta va a Santa Caterina, el de l'esquerra cap a Torruella. El GR 92 segueix dret cap al castell de Montgrí. La pujada és interessant i divertida, però cal posar atenció als senyals.

17,526km  4:49h
CASTELL DE MONTGRÍ (297 m).- Punt de referència típic del límit entre l'Alt i el Baix Empordà i mirador privilegiat. Es pren de baixada el camí normal d'accés al castell en direcció nord-oest.

18,236km  5:02h
COLL DE LA CREU (199 m).- Per la dreta hi ha el camí a Santa Caterina. Es pren el de l'esquerra en direcció a Torruella de Montgrí. El sender es va acostant a l'amable plana del Baix Empordà que contrasta amb la duresa del terreny que està passant.

19,056km  5:13h
Bifurcació.- S'empalma amb un camí carreter erosionat que s'ajunta per l'esquerra. A partir d'aquí hi ha diversos trencalls menors als dos costats. El camí a seguir és sempre evident en direcció sud. S'entra a Torroella pel Camí de les Dunes i es segueix pel carrer Fàtima.

19,516km  5:20h
TORROELLA DE MONTGRÍ (30 m).- Passeig Catalunya.

Una etapa atractiva i molt complerta, dons podríem dividir-la en tres parts : camí de ronda, boscos sorrencs tipus altiplà i baixa muntanya.
Igualment aquesta etapa considerem que està molt ben traçada donant-li un variat conjunt d’elements que la fan molt amena.
A la primera part trobem un camí de ronda que costeja, voreja i passa força proper dels espectaculars penya-segats.
La segona part gosarem de boniques vistes i grans extensions de bosc mediterrani.
A la tercera part trobarem com a punt culminant l’ascensió al turons de Montplà i de Montgrí amb el seu característic i fotogènic Castell de Montgrí.
Una de les etapes que més ens han agradat fins ara.