GR 92 / Etapa 1 / Portbou - Port de Llançà

GR92 / Etapa 1 / 9,220 Km

Presentació:
Primer i curt tram del GR-92 català, però amb un atractiu especial, ja que no només és tracta del començament de l’esmentat GR, sinó que d’alguna manera en constitueix una perfecta introducció. Tothom que vulgui tastar el què vol dir, o si té sentit, això de “Sender del Mediterrani”, té aquí una bona oportunitat però amb el greu perill de trobar-li, no poder-se’n “desenganxar” i convertir-se en un nou amant d’aquest GR. Amic senderista, l’aventura amable del GR 92 comença a Portbou, i pot durar molts dies feliços. Aquest tram és curt, com a molt una matinal, i en cas de voler-se fer una excursió més llarga, pot ser completat amb una prolongació fins a Port de la Selva, o bé fins a Palau-Saverdera.

Recorregut:    Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

0,000km  0:00h
PORTBOU (10 m).- El GR92 comença a les escales de la cruïlla del carrer Frederic Marès amb N-260. Es pugen unes primeres escales i després unes altres entre el carrer Muntanya i el carrer Barca, que es converteixen aviat en un corriol que guanya alçada ràpidament sobre la població.

0,430km  0:15h Entroncament amb l'antic traçat de la carretera N-260.- El camí desemboca a la carretera al costat d'una edificació. Se segueix pujant amb compte per la carretera fins al següent revolt tancat a l'esquerra.

0,915km  0:24h
Revolt tancat a l'esquerra.- A la dreta surt una pista, que no s'agafa, i un sender, en direcció cap al coll que hi ha a sobre (sud), que és el que segueix el GR. Impressionen les dimensions de l'estació ferroviària que va quedant cada cop més avall.

1,165km  0:34h
COLL DEL FRARE (205 m).- Es creua la carretera N-260. Una esplèndida vista permet abastar al nord tota la badia de Portbou, cap el sud es presenta tota la retallada costa nord del Cap de Creus. Se segueix pel camí que hi ha a la part sud de la carena, que planejant en alçada ens ofereix una excel·lent visió de la Badia de Colera. Aquest tram és com una carta de presentació del GR 92, ja que és representatiu de l'esperit que tindrà el sender en el seu camí cap al sud, sempre prop de la costa.

2,495km  0:56h
Trencall en un pla herbat.- Es deixa el camí horitzontal que se seguia i se'n pren un altre a l'esquerra (sud), tot iniciant la baixada a Colera. Hi ha un parell de curts trams en que el sender és una mica perdedor, però és terreny senzill, amb molta visibilitat i el sender es retroba tot seguit.

3,555km  1:16h
COLERA (10 m).- S'enllaça amb la carretera de Portbou, just darrera l'església. Es creua la carretera i se la segueix uns metres a la dreta.

3,585km  1:17h
Trencall.- Es deixa la carretera i es baixa a l'esquerra per un camí cimentat que porta al carrer Església que se segueix també a l'esquerra; acabat aquest es baixa a la dreta tot creuant la població, de la qual se surt pel carrer Escorxador.

3,880km  1:22h
RIERA DE MOLINÀS.- Es creua l'esmentada riera amb el llit cimentat i es continua pel camí de terra. A l'esquerra hi ha el gran pont del ferrocarril, que travessa Colera.

3,985km  1:24h
Bifurcació de la pista.- Es gira a l'esquerra.

04,040km  1:25h
Final de la pista.- En acabar-se la pista hi ha 2 corriols. S'agafa el de la dreta al costat d'un pal de ciment d'electricitat. El camí puja per una agradable zona de bosc de pins i alzines que s'agraeix pel contrast amb les zones de matolls i algunes bastant recremades que s'han passat.

04,410km  1:32h
COLL DE SANT ANTONI (75 m).- Es creua la carretera N-260. Mirant al sud es té al davant la platja del Garbet i el Cap Ras, després tota la costa fins a l'extrem del Cap de Creus. Del coll surt una pista en direcció oest que va al Castell de Molinàs i Sant Miquel de Colera. El GR92 baixa cap el sud per un corriol que hi ha a tocar de l'indicador de la pista.

04,920km  1:40h
RIERA DE GARBET.- Pel mateix llit de la riera es passa per sota dels ponts de la línia de ferrocarril i de la carretera.

05,050km  1:42h
PLATJA DE GARBET.- Després del tram recorregut, amb vistes llunyanes sobre el mar, s'arriba a primera línia de costa. El sender recorre l'encantadora platja cap el sud.

05,490km  1:49h
Trencall.- Cap el final de la zona de platja un pi indica el corriol que puja per salvar els penya-segats. El camí travessa una pineda entre la línia de costa i la carretera.

05,710km  1:54h
Sot.- Es va davallant, el GR voreja un sot. Cal anar amb atenció ja que el sender és una mica perdedor. La possible pèrdua no és greu ja que el sender es manté sempre entre la costa i la carretera.

06,010km  1:59h
Sortida del bosc.- El camí va baixant.

06,370km  2:05h
CALA DE LES ASSUTZENES.- Es va cap el sud i es travessa el Cap Ras. Si es disposa de temps, és interessant vorejar-lo completament per retrobar després el GR.

06,450km  2:07h
Cruïlla.- Se segueix al sud. Davant apareix Llançà, ja ben a prop.

06,610km  2:10h
PLATJA CANYELLES.- En arribar vora el mar es gira a la dreta i es ressegueix la costa.

06,960km  2:15h
PLATJA DEL CAP RAS.- En el seu extrem sud es puja per unes escales que porten a un camí asfaltat que se segueix a l'esquerra.

07,075km  2:18h
Carretera de Portbou N-260.- Se segueix la carretera cap a l'esquerra. Posar atenció al trànsit.
07,380km  2:22h
PLATJA DE GRIFEU.- Cal seguir pels carrers paral·lels a la carretera.

07,600km  2:26h
Carretera.- Es torna al costat de la carretera. Es passen les platges de Santa Creu i de l'Argilera.

08,040km  2:32h
Trencall.- Es deixa la carretera a l'alçada de la platja de Sant Jordi i es segueix ran de mar.

08,350km  2:37h
Petit embarcador.- Es voreja.

08,615km  2:41h
Cruïlla.- S'acaba el passeig empedrat, se segueix pel carrer Barcelona.

08,775km  2:44h
RIERA DE LLANÇÀ.- Passat el pont es continua pel passeig marítim de Llancà, tot seguint la platja fins al port.

09,220km  2:50h
PORT DE LLANÇÀ (5 m).- A partir d'aquest punt el GR 92 segueix cap al sud en direcció al Port de la Selva i Cadaqués. Punt d'inici de la variant GR 92-0 que es dirigeix cap a Llançà i les muntanyes de Sant Pere de Rodes.

El GR 92 tot just comença en pujada, passant pel coll del frare, fent una mena de presentació de la filosofia d’aquest sender de gran recorregut. Un GR que voreja la costa mediterrània però que en cap moment perd l’essència de muntanya fent-nos passar per colls, tossals, turons i carenes que ens brindaran una magnifica perspectiva i situació geogràfica. Igualment ens oferirà unes magnifiques vistes de tot el litoral. Una primera etapa que transcorre per una Costa Brava força verge on podrem descobrir indrets espectaculars com la cala de les Assutzenes.