La ruta de cicloturisme més popular d’Europa
El Danubi és l'únic dels grans rius d'Europa que va cap a l'est, recorrent 2.852 km fins a finalitzar el seu curs al Mar Negre, formant el Delta del Danubi (4.300 km²) a Romania i Ucraïna. De manera curiosa, aquest riu es mesura a partir de la seva desembocadura (i no a partir de la font com és habitual), essent el seu naixement a prop de Donaueschingen.
El Danubi (en alemany: Donau; en eslovac: Dunaj; en hongarès: Duna) és el segon riu més llarg d’Europa desprès del Volga.
Més que un gran riu, el Danubi és un fil conductor, la primera gran autopista de l’Europa central. Diuen que on hi ha un gran riu floreixen grans civilitzacions. El Danubi és grandiós, tant que pel seu recorregut de 2.858 kilòmetres que separen el seu naixement a Alemanya de la seva desembocadura a la costa romanesa del mar Negre hagin trobat assentament gods, romans, saxons, sueus, xecs o bàvars. En tota aquesta llengua d’aigua amarronada, ja que no és blau, es dilueixen 2.000 anys d’història i a temps d’ara encara i circulen mercaderies, persones, art, cultura i coneixement.
El Danubi en bicicleta és el somni de tot amant del cicloturisme amb 1.300 kilòmetres de vies perfectament senyalitzades, que es desenvolupa per boscos, grans paisatges, camps de conreu, grans palaus, abadies, grans ciutats i belles poblacions amb terrasses plenes de vida i color.
Dades i estadístiques:
Recorregut: 1.300 quilòmetres
Països: Alemanya, Àustria, Eslovàquia i Hongria
Etapes: 18 (amb una mitja de 75 quilometres per etapa)
Aturades de recuperació i turisme: 4 estades, a Ratisbona, Linz, Viena i Budapest
Pujades: 7% aproximadament
Terreny: majoritàriament asfaltat i/o cimentat
Etapes:
01 Donaueschingen — Hausen im Tal (72 kms)
02 Hausen im Tal — Riedlingen (55 kms)
03 Riedlingen — Ulm (79 kms)
04 Ulm — Dillingen (60 kms)
05 Dillingen — Neuburg (75 kms)
06 Neuburg — Neustadt (Donau) (62 kms)
07 Neustadt (Donau) — Regensburg (55 kms)
08 Regensburg — Kleinschwarzach (67 kms)
09 Kleinschwarzach — Passau (70 kms)
10 Passau — Linz (106 kms)
11 Linz — Grein (70 kms)
12 Grein — Krems (84 kms)
13 Krems — Klosterneuburg (Viena) (77 kms)
14 Klosterneuburg (Viena) — Bratislava (78 kms)
15 Bratislava — Györ (81 kms)
16 Györ — Komáron (55 kms)
17 Komárom — Visegrad (82kms)
18 Visegrad — Budapest (55 kms)
Curiositats:
1) El Danubi blau és potser el vals més conegut entre les composicions de Johann Strauss (fill) i ha estat una peça musical àmpliament utilitzada en nombroses pel•lícules, de les quals poden destacar la dirigida per Stanley Kubrick,2001: Una odissea de l'espai (pel•lícula que també utilitza l'obra de Richard Strauss Així parlà Zaratustra en l'escena inicial de la mateixa), una pel•lícula de dibuixos animats de 1942 de l'Anec Lucas (A Corny Concerto), una pel•lícula japonesa de l'any 2000 (Batalla Reial), en un capítol del programa de TV Els Simpsons, als tres mosqueters (Mickey, Donald, Tribilín o Goofy) de Walt Disney (2004), entre d'altres.
2) Gat negre, gat blanc dirigida per Emir Kostunica, tracta sobre la vida d'un grup de gitanos que fan negocis i viuen a la vora del 'Danubi'.
3) La guerra a Bòsnia va originar el bloqueig del trànsit fluvial pel Danubi, quan l'OTAN va destruir tres ponts a Sèrbia. El restabliment d'aquest trànsit es va aconseguir completament en 2005
Motivació:
Aventura i turisme, un còctel que permet combinar esport, turisme i cultura.
La bicicleta permet gaudir, amb la seva proximitat, de l’entorn i del paisatge en tot moment.
Una ruta que travessa 4 països amb les seves cultures i costums ben diferenciades.
En el nostre cas, buscàvem un gran projecte per canviar de registre, ben diferent del nostre terreny habitual de muntanya.
Estat físic:
Tot i que no fa falta ser un atleta, si que s’ha de tenir un mínim d’estat físic acceptable ja que algunes de les etapes son llargues i cal tenir una mínima resistència. Naltros som gent que fem muntanya assíduament i ens vam trobar força còmodes damunt de la bicicleta.
Desnivell:
La ruta del Danubi no és planera ni constantment en lleugera baixada. Hi ha un 7% aprox. de pujades, tot i ser poc hi ha rampes i s’han de pujar.
Tàctiques d’etapa:
1) Llevar-nos molt aviat ens ha permès anar menys estressats en l’hora d’arribada, donat que en aquets països l’hora de dinar és sobre les 12:00 i la del sopar a les 18:00.
2) Aturar-nos per fel l’àpat de migdia a mitja etapa com a mínim (si potser) i a una població amb interès cultural o mercat.
3) Aquests dos principis ens han permès arribar a una hora raonable, perfecta per endreçar-nos un xic i tot seguit fer un tomb, prendre una bona cervesa i sopar al mateix temps.
Meteorologia:
Es clar que amb vint dies per davant ens trobarem tot tipus de situacions meteorològiques. Naltros, aproximadament, en la primera meitat del recorregut vam tenir sol brillant amb calor abundant i en la segona meitat del mateix vam tenir el cel ennuvolat amb ruixats constants de diversa intensitat.
Trasllat i transport:
El més habitual, encara que hi ha més opcions, és volar fins a Stuttgart i seguidament prendre el ferrocarril fins a Donaueschingen. En el nostre cas vam volar amb Air Berlin i tot seguit vam prendre el tren; cal remarcar la gran xarxa ferroviària així com el seu exquisit funcionament que desplega DB Deutsche Bahn per tot el territori.
Referent al transport de les bicicletes, és obligatori dur-les degudament embalades. No ens costarà gaire apropar-nos a qualsevol botiga de bicicletes per a demanar una caixa de les que reben habitualment amb les seves comandes. A Internet trobarem una infinitat de pàgines on ens mostraran amb tot detall (vídeos inclosos) la manera d’embalar i d’introduir les bicicletes a les caixes esmentades.
La tornada la vam realitzar amb Wizz Air.
Igualment a Budapest, potser amb més dificultat, trobarem cases de bicicletes per realitzar correctament l’embalatge per la tornada.
Senyalització:
Alemanya i Àustria tenen una gran cultura i respecte per la bicicleta i ostenten una senyalització que podem qualificar senzillament de perfecta.
Eslovàquia no deixa de ser respectuosa amb la bicicleta i la seva senyalització no deixa de ser correcta però justa en determinats moments.
Hongria significa un canvi radical, dons la cultura per la bicicleta baixa en picat i la seva senyalització desapareix casi per complert, cosa que fa molt útil l’ utilització de mapes.
Idiomes:
La llengua anglesa serà el nostre interlocutor vàlid. Als pobles petits la gent jove ja domina l’anglès i a les grans ciutats ens entendrem perfectament.
Gastronomia:
El principal problema el vam trobar en las cartes de menú en l’idioma del país, que ens pot dur alguna que altra sorpresa culinària a l’hora de rebre el que has demanat; pel que es recomana demanar la carta amb anglès. Per terres alemanyes hi trobarem per qualsevol racó les famoses “biergarten” que ens complauran amb la seva popular gastronomia.
Allotjament:
Trobarem tot tipus d’allotjaments, càmpings, albergs, zimmers, hostals, etc..
Normalment l’allotjament va lligat a la meteorologia de las etapes “in situ”. Es clar que una etapa amb pluja continua obliga a cercar un allotjament tipus alberg i una etapa solejada convida fer nit en tenda a un càmping. Igualment si volem fer turisme a les ciutats, es recomanable instal•lar-nos a un alberg que ofereix més opcions de confort i mobilitat. En els albergs es recomanable fer la reserva amb suficient antelació prèvia.
Breu:
Tot plegat la ruta del Danubi en BTT és una experiència molt satisfactòria en tots els sentits. Una combinació perfecte d’esport i turisme que ens ha permès conèixer pausadament els països que hem trepitjat. El fet d’anar en bicicleta alenteix la manera de percebre i entendre les coses que habitualment formen part del nostre dia a dia, sense adonar-nos compte, com el paisatge, la llum, la vida , els costums, els colors, les persones, la natura, etc...
Els Danubians:
Felipe – Gloria – Josep – Mercè - Miquel
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada