GR 92 / Etapa 20 / Sant Vicenç dels Horts - Bruguers

GR92 / Etapa 20 / 15,450 Km

Presentació:
Aquesta etapa ens condueix des del cor del Baix Llobregat fins al començament del massís i del Parc Natural del Garraf, a través dels estreps d'aquest massís. Ja des de la sortida de Sant Vicenç dels Horts, aviat es comença a notar el principal al•licient del terreny que travessarem. És la seva frondositat. Així, malgrat la curta distància que ens separa de grans nuclis de població, el GR 92 estarà envoltat d'una rica i variada flora, amb bons trams de bosc de pi blanc, però també amb altres de vinyes, cirerers i un indret especialment ombrívol i exuberant a la font del Miracle, poc abans de Bruguers. Cap a la meitat de l'itinerari hi ha Sant Climent de Llobregat, ben comunicat, cosa que pot permetre dividir l'etapa en dues parts, que així es transformen en dos agradables passeigs.

Recorregut:    Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

00,000km  0:00h
Sant Vicenç dels Horts (22 m).- Plaça de la Vila. Es continua pel carrer Rafael de Casanova.

00,300km  0:04h
Pont sota la via del tren.- No es travessa sinó que se segueix a l'esquerra pel carrer Anselm Clavé.

00,675km  0:08h
Estació dels FF de la Generalitat.- Es passa a l'altre costat de la via (oest) per un pas inferior. Se surt al carrer Ferrés Costa que se segueix en direcció contrària (sud). Aviat es deixa i es pren un corriol al costat de la via del tren, amb una barana de protecció, i es travessa la riera de Torrelles.

01,425km
Bifurcació.- Es pren una pista a la dreta que segueix uns 50 m i es gira de nou a la dreta tot prenent un corriol.

01,785km  0:23h
URBANITZACIÓ DE SANT ROC.- Es pren un carrer cimentat i uns 100 m després se segueix en la mateixa direcció per un camí carreter.

02,145km  0:28h
Petita esplanada.- Davant del núm. 31 del carrer Jaume I. Se segueix en direcció oest, aviat es fa una forta pujada per camí cimentat.

02,775km  0:37h
Bifurcació.- Es deixa un carrer sense asfaltar a la dreta. Passats uns 100 m es deixa la pista que se segueix i es pren un camí carreter a l'esquerra, que està tancat amb una cadena. Es passa pel mig de cirerers i es començat una forta però curta pujada.

03,305km  0:43h
Bifurcació.- Es deixa un corriol a la dreta. Si se'l segueix es puja a l'ermita de Sant Antoni (bon mirador) i seguint unes marques blanques s'enllaçaria amb el punt horari 1:08. El GR 92 continua per la pista pel vessant est de la muntanya bo i gaudint d'una bona vista des del delta del Llobregat fins a les muntanyes de Montserrat i Sant Llorenç del Munt.

04,520km  0:58h
Cruïlla.- Es creua un corriol que per la dreta s'enfila fins a l'ermita de Sant Antoni i per l'esquerra baixa a Santa Coloma de Cervelló, que queda un xic més avall a la esquerra. Es continua per la mateixa pista.

05,150km  1:07h
Bifurcació.- Es deixa la pista que se segueix i se'n pren una altra a la dreta que puja.

05,215km  1:08h
Coll anomenat Pla de les Bruixes.- Situat estratègicament al sud de la muntanya de Sant Antoni. Cruïlla de camins. El de la dreta, tancat amb una cadena porta a l'ermita de Sant Antoni. El GR 92 segueix el de l'esquerra.

05,605km  1:13h
Bifurcació.- Es deixa un corriol a l'esquerra i altres traces de camins. Se segueix sempre la pista més marcada.

06,015km  1:18h
URBANITZACIÓ CESALPINA.- Al final de la pista, tancada amb una cadena. Hi ha un parell de bars propers. Es pren el carrer Progrés en direcció sud.

06,395km  1:23h
Bifurcació.- Al mateix costat de la primera casa es deixa el carrer i es pren un camí carreter a l'esquerra.

06,680km  1:26h
Petita clariana de bosc.- Es deixa el corriol de la dreta.

07,185km  1:33h
COLL DE QUEROL.- Hi ha una creu, unió dels termes de Sant Climent de Llobregat, Santa Coloma de Cervelló i Torrelles de Llobregat. Cruïlla de camins. El de la dreta porta en uns 15 minuts a "Catalunya en miniatura", el GR 92 pren la pista de l'esquerra, que és la que baixa més sobtadament. Cal seguir sempre la pista principal tot deixant pistes menors a dreta i esquerra que menen als propers camps de cirerers.

08,750km  1:50h
Avinguda Querol.- La pista continua per aquesta avinguda asfaltada i amb les primeres cases de Sant Climent de Llobregat.

09,185km  1:55h
Cruïlla.- Es pot baixar pel carrers Pau Casals i Països Catalans o també pel Camí Antic de Torrelles, que de fet és el camí que se segueix des de la Creu del Querol.

09,430km  2:00h
SANT CLIMENT DEL LLOBREGAT (87 m).- Plaça de Francesc Macià. S'agafa el carrer de l'Església, prop de la parada de l'autobús, que fa pujada; es segueix pel carrer Padró i aviat se surt del poble pel Camí del Cementiri.

10,120km  2:10h
Cementiri.- Es deixa el cementiri a l'esquerra, per la pisteta que baixa en direcció al fons de la vall.

10,686km  2:14h
Bifurcació.- Es pren la pista cap a la dreta.

10,946km nbsp;2:17h
Bifurcació.- Es continua per la pista de l’esquerra amb pujada, a 40 metres es pren un corriol a l’esquerra de la pista. El seguirem de pujada.

10,950km  2:24h
Entroncament.- El camí s'incorpora a la pista principal i es continua per ella en direcció a la collada de Can Bori, (sud-oest), situada al davant.

11,550km  2:30h
COLLADA DE CAN BORI.- Hi ha les runes de la masia de can Bori i diverses bifurcacions. S'agafa la pista de més a la dreta, que s'enfila en suau pujada.

11,950km  2:35h
Bifurcació.- Es pren la pista de l'esquerra, planera.

12,300km  2:40h
Bifurcació.- Es continua per la pista de l'esquerra que davalla cap al fons de la vall.

13,140km  2:49h
Bifurcació.- Se segueix per la dreta.

13,370km  2:52h
RIERA DE SANT LLORENÇ.- Es creua a gual.

13,630km  2:56h
CAN AMAT.- Es gira a la dreta i es continua per una altra pista més principal. Al cap de 50 m es creua una cadena. Se segueix remuntant la vall de la riera (oest).

14,150km  3:03h
Bifurcació.- Per a anar a la font del Ferro cal agafar el camí de l'esquerra que en dos minuts hi mena. El GR segueix al recte.

14,790km  3:11h
Bifurcació.- Atenció! En una ampla corba a la dreta, amb vista sobre el castell d'Eramprunyà es pren un camí a l'esquerra que remunta la petita vall. Cal estar atents a la senyalització ja que uns 3 minuts abans d'aquesta bifurcació n'hi ha una altra de molt similar, amb un camí també a l'esquerra que no s'ha d'agafar.

14,890km  3:13h
FONT DEL MIRACLE.- A la dreta, a un lloc espès de vegetació. El camí va redreçant la pujada.

15,160km  3:18h
Doble bifurcació.- Se segueix per la 2a de l'esquerra.

15,230km  3:20h
URBANITZACIÓ DE BRUGUERS.- Parc infantil, es continua per la dreta, per un carreró.

15,350km  3:23h
Carretera BV-2041.- Cal creuar-la i seguir-la uns 40 m a la dreta.

15,450km  3:25h
BRUGUERS (235 m).- Ermita situada en un lloc agradable i molt freqüentat.

Una etapa que ens allunya de l’àrea metropolitana de Barcelona per endinsar-nos pel bosc on van apareixent urbanitzacions de diversa indole. Curiosa la propera existència de boscos, força desconeguts per molt dels habitants de les poblacions veïnes. Una etapa que finalitza a Bruguers sense una bona combinació de transport públic, cosa que obliga o convida a enllaçar amb l’etapa següent per disposar del transport adient. Una etapa que es passeja per boscos de caire mediterrani, amb un desnivell moderat i ben indicada.