GR 92 / Etapa 26 / Tarragona - Cambrils

div style="clear: left; float: left; margin-bottom: 1em; margin-right: 1em;">

GR92 / Etapa 26 / 30,50 Km

Presentació:
Encara que el GR 92 ofereix un itinerari una mica minuciós a Tarragona, la ciutat té tant interès que el més lògic seria dedicar-li un dia sencer per poder visitar els seus monuments i museus, i començar aquesta etapa a la plaça Imperial Tarraco el dia següent. En aquesta etapa, el GR92 transita per terres densament poblades i amb implantació industrial. L'itinerari manté sempre, però, el seu interès, amb varietat d'entorns naturals i humans. Els pobles que es passen estan tots ben comunicats amb Tarragona, el que permet el muntatge d'excursions més curtes si així es desitja. A partir de Salou i fins el final d'etapa a Cambrils, el GR92 retroba la vora del mar, després de diverses etapes de traçat majoritàriament interior. Per això, aquest últim tram és especialment recomanat.

Recorregut:   Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

00,000km  0:00h
Tarragona (30 m). Balcó del Mediterrani - començament de la Rambla Nova - estàtua de Roger de Llúria. Punt emblemàtic de la ciutat de Tarragona i del GR 92. Prendre la Rambla Nova en direcció muntanya, nord-oest.

01,250km  0:17h
PLAÇA IMPERIAL TARRACO.- El GR92 es dirigeix cap a la sortida de Tarragona juntament amb el GR172 i el GR65/5, passant successivament per l'Av. Lluís Companys, pl. de la Generalitat i Av. Francesc Macià. En la propera plaça circular, prendre a l'esquerra el c/Joan Miró en direcció al riu Francolí (sud-oest).

02,500km  0:32h
RIU FRANCOLÍ.- Es creua a gual (hi ha projecte de fer-hi un pont), continuant per l'altra banda (dreta hidrogràfica) cap a la dreta aigües amunt, (nord), per una de les dues pistes paral.leles que hi ha. En cas de que el riu porti massa aigua i no es pugui creuar pel gual, es pot seguir també per la seva riba esquerra, i creuar-lo pel pont de la carretera N-340.

03,500km  0:44h
Pont de la carretera N-340.- Es passa per sota i es continua en la mateixa direcció, amb el riu a la dreta. Es deixen totes les bifurcacions que s'allunyen del riu. Paisatge de ribera bastant ben conservat, malgrat la seva proximitat a la gran ciutat.

05,500km  1:08h
Pont de l'autopista A-7.- Es passa per sota i es continua riu amunt.

06,850km  1:25h
Cruïlla.- Abans, el camí que es segueix s'ha apartat una mica del riu. Per la dreta, es va a Sant salvador, pel davant al Morell, i a l'esquerra, que és per on segueix el GR92, a Constantí. La pista esdevé asfaltada. Es passa pel davant de la masia Plana Solé. En els trencalls, cal seguir sempre la pista més important, en direcció oest.

07,250km  1:30h
VILA ROMANA DE CENTCELLES.- Per a accedir-hi, després d'uns edificis on no s'ha d'entrar, hi ha una porta senyalitzada. Si aquesta portada està tancada, seguir endavant fins a trobar una esplanada amb arbres, des d'on hi ha l'accés normal a aquest important monument arqueològic.

07,650km  1:35h
Primeres cases de Constantí.- Seguir pel c/Centcelles, tot girant a l'esquerra. Continuar per la pl. Generalitat i una mica a l'esquerra pel c/Onze de Setembre i c/Major.

08,250km  1:43h
CONSTANTÍ.- C/Major. Poc abans de l'ajuntament, es deixen els GR's 172 i 65/5 i es pren a l'esquerra el c/Sant Pere. Passats uns 100 mts., en una placeta prendre el camí de les Gabarres en direcció a La Canonja.

08,850km  1:51h
Pont de la carretera TV-7211.- Es passa per sota per pista asfaltada.

09,770km  2:02h
Pont sobre l'autopista A-7.- Un cop creuada l'autopista, hi ha una bifurcació. El GR92 segueix per la dreta, paral.lelament a l'autopista. Si es continués recte, la pista asfaltada també portaria a La Canonja.

10,750km  2:14h
Cruïlla.- Prendre a l'esquerra tot allunyant-se de l'autopista. És el denominat camí de Sant Llorenç. Hi ha parets a un o ambdós costats.

11,550km  2:24h
Entroncament amb una carretera que va a La Canonja.- Atenció en aquest punt si es va en sentit contrari. De seguida es passa per sota de l'autovia Tarragona-Reus. Al davant hi ha les naus del Mercat del Camp. Entroncament amb la carretera principal de La Canonja, TV-3145. Continuar per aquesta carretera.

12,470km  2:35h
LA CANONJA.- Bifurcació de l'Av. De la Florida i c/Camí de Reus. Agafar aquest últim cap a la dreta tot sortint de La Canonja.

12,770km  2:39h
Barranc.- Es creua i es continua al recte, oest.

12,970km  2:41h
Bifurcació.- Es continua per la pista de l'esquerra (sud-oest). Immediatament es creua un altre barranc (Rasa de la Boella) i es continua recte. A l'esquerra queda una llarga paret de pedra que delimita un mas.

13,370  2:47h
MAS BORONAT.- A l'esquerra hi ha l'entrada al mas. Un cop acabada la tanca es deixa a mà esquerra un camí que baixa en direcció sud. Es continua recte sense deixar la pista.

13,770km  2:52h
Creuament.- Es continua recte entre camps, ametllers i la indústria química tarragonina en segon terme.

13,970km  2:54h
Barranc.- Es creua i es continua recte. De seguida s'arriba a la carretera T-315 o autovia de Bellisens. Es creua perpendicularment i es continua recte en la mateixa direcció que es portava. En la següent cruïlla de pistes es continua recte. Agradable paisatge mig rural, mig industrial.

14,670km  3:03h
Pas per sota la variant de la carretera N-340. Després d'aquest pas inferior, cal anar a la dreta uns mts. i prendre llavors a l'esquerra el c/Vilafortuny, ja dins del polígon industrial de Vilaseca.

14,970km  3:07h
Fàbrica metal.lúrgica.- Es pren el carrer a l'esquerra seguint la tanca de la fàbrica. En arribar a l'avinguda de la Canonja cal prendre-la a la dreta tot continuant revoltant l'esmentada fàbrica. Es creua la via del tren per un pas elevat de vianants.

15,570km  3:15h
VILASECA (35 m).- Estació de la RENFE, convertida en un bar. Es creua el carrer Galceran de Pinós i es segueix pel carrer Josep Anselm Clavé. A l'esquerra es veu el parc de l'Hort del Colomí i es segueix pel carrer de vianants que passa paral·lel al Mercat Municipal fins a arribar al carrer Requet de Fèlix, pel qual es gira a l'esquerra. De seguida, a la dreta se segueix pel carrer Tarragona fins a arribar a la Rambla de Catalunya, que es pren a l'esquerra fins al seu final, on es gira a la dreta i se segueix uns metres pel carrer Vic.

16,070km  3:22h
Sortida de Vilaseca en direcció a Salou i Port Aventura. El GR92 continua per l'avinguda Alcalde Pere Moles en direcció a Salou. Cal seguir els indicadors en direcció a "Port Aventura". Es passa per la vorera de l'avinguda. També hi ha un carril bici al costat dret. Es passen diverses rotondes de carreteres on se segueix sempre en direcció a Salou (sud). Aviat comencen a veure's a l'esquerra les instal·lacions del parc de Port Aventura. Agradable passeig amb bona vista a la dreta.

18,500km  3:52h
PORT AVENTURA.- L'entrada del parc temàtic queda just a l'esquerra. A la dreta, també a prop, hi ha l'estació del tren. Compte amb els horaris dels trens, ja que durant la temporada en que el parc temàtic està tancat, hi ha molts trens que no paren.

19,870km  4:10h
SALOU (10 m).- Plaça d'Europa. De grans dimensions. Es creua i s'agafa una mica a l'esquerra (direcció mar) i fins al seu final, l'avinguda d'Andorra.
20,370km  4:17h
Final de l'avinguda d'Andorra.- El GR 92 retorna a la vora de la mar Mediterrània després de diverses etapes de traçat majoritàriament interior. Al davant es veu la font lluminosa de Salou. Es creuea el passeig Jaume I en direcció al mar. En arribar a la platja es pren el pas de vianants que hi ha entre el passeig i la platja en direcció al port esportiu de Salou, oest. Des d'aquest punt fins al final de l'etapa el GR seguirà sempre pel costat del mar.

20,750km  4:22h
MONUMENT A JAUME I.- Es continua per l'esplèndid passeig, vorejat de palmeres.

21,370km  4:30h
Club Nàutic de Salou.- Al final del passeig Jaume I. Es continua en direcció oest pel passeig de Miramar, que també passa ran de platja.

22,440km  4:44h
Caseta d'informació.- En el punt que el passeig es converteix en apte només per a vianants i bicicletes.

22,970km  4:50h
CAP DE SANT PERE.- Un espigó en el mar marca el seu lloc. El GR 92 és un autèntic passeig en aquest tram. El camí que segueix permet guardar l'encant d'aquesta costa malgrat la gran densitat humana de la zona. Dins dels límits del camí s'han conservat alguns pins que eren originaris del lloc. Hi ha bancs per seure i alguna zona més àmplia d'en tant en tant. També il·luminació nocturna. A vegades el mar recorda la seva força, i de tant en tant alguna tempesta cobreix de sorra algun tram del camí.

25,470km  5:22h
PLATJA DE L'ESQUIROL.- Platja de l'Esquirol. Hi ha una torre prop del punt de contacte del passeig de vianants amb la carretera. Poc després un espigó marca la Punta de la Riera de Riudoms. Es creua l'esmentada riera per un pont de vianants. Apareix Cambrils estès al llarg de la costa. Seguint sempre ran de mar, aviat s'atenyen les seves primeres cases.

27,260km  5:46
PORT DE CAMBRILS.- El passeig ran de mar pren el nom d'avinguda Diputació.

27,670km  5:51
Torre del Port.- Queda a la dreta; a l'esquerra continuen les instal·lacions del port.

28,020km  5:55h
CAMBRILS (5 m).- Desembocadura de la Riera d'Alforja. Punt d'inici/final del GR 192.

A banda de la ciutat de Tarragona que mereix un dia sencer per visitar-la, aquesta etapa resulta poc interessant ja que transita per un entorn molt descuidat, amb l’excepció de la vila romana de Centcelles que cal dedicar-li uns minuts. Arribats a Salou l’etapa recupera el paisatge vora de la mar compensant un mica el conjunt d’aquesta etapa.