GR 92 / Etapa 28 / Hospitalet de l'Infant - L'Ametlla de Mar

GR92 / Etapa 28 / 23,45 Km

Presentació:
Aquesta etapa, juntament amb la següent, constitueixen un dels trams més interessants del GR92. Es descobreix un tipus de costa amb una personalitat pròpia, que no és possible trobar en altres llocs del GR. Sortint de l'Hospitalet de l'Infant, aviat es guanya alçada, amb un espectacular itinerari per la muntanya que tanca la platja del Torn. Després d'un tram interior, el GR 92 ateny la costa, que ja no deixarà fins al Delta de l'Ebre. Això permet descobrir aquest atractiu tram de costa, amb un seguit de cales i de penya-segats que constituiran un inesperat regal per a molts.

Recorregut:   Informació extreta de la FEEC (Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya)

00,000km  0:00h
L'HOSPITALET DE L'INFANT.- Riu Llastres / Passeig marítim (Cèsar Gimeno). El GR 92 va pel passeig marítim cap al sud-oest per la plaça de la Marina i la plaça del Coll de Balaguer.

01,100km  0:15h
Final del poble.- Hi ha una plaça rodona. El GR la creua i continua ran de platja pel magnífic passeig/jardí (p/de l'Arenal). Més endavant es deixa a la dreta un camp de futbol i es segueix pel camí rera de la platja.

03,100km  0:45h
BARRANC DE CALA D'OQUES.- El sender s'enfila pel costat dels antics nius de metralladores cap al sud-oest tot deixant la platja del Torn a l'esquerra. En arribar a la tanca del càmping El Templo del Sol es gira a l'oest i es deixa el càmping a l'esquerra, es va per l'antiga N-340 fins a passar per un pont la via del tren.

03,600km  0:52h
Bifurcació.- Es deixa la carretera i es va a l'esquerra per una pista. A 50 metres es deixa l'ample pista i es va a la dreta pujant a l'oest per un camí.

03,800km  0:56h
Antic emplaçament d'artilleria de costa.- Es va a l'oest per un corriol.

04,200km  1:03h
Bifurcació.- S'ajunta un camí per la dreta, el sender va a l'esquerra tot pujant per un llom. Cal posar atenció si es va en sentit contrari. La vista és cada cop més espectacular.

04,800km  1:16h
PUNTA DE LES ROJALES (190 m).- El GR va planejant cap al sud-oest fins a un collet on comença a davallar a la dreta per una pista força pendent.

05,200km  1:26h
Bifurcació.- Pista asfaltada de la platja de Torn, es va a la dreta tot baixant.

05,650km  1:32h
Carretera N-340.- Es travessa just davant mateix i es va al sud-oest per l'antic traçat de l'esmentada carretera.

05,900km  1:35h
Autopista.- Es travessa per un pont. A 250 metres es deixa un parc de distribució elèctrica i l'entrada a una pedrera a mà dreta.

06,900km  1:50h
COLL DE BALAGUER (102 m).- Bifurcació, es deixen a l'esquerra l'entrada d'una gravera abandonada i una antiga bateria de costa. El GR 92 va a la dreta tot davallant per les restes de l'històrica carretera. Es curiós pensar que, no fa gaires anys, tot el tràfic que circulava entre Catalunya i València passava per aquests revolts tan estrets i tancats.

07,800km  2:03h
Fons d'un barranc.- Al costat de l'autopista, es puja per l'altre vessant.

08,200km  2:10h
Bifurcació.- Pista als antics dipòsits d'aigua de les centrals nuclears, es va a l'esquerra, (les centrals estan a mà esquerra).

08,400km  2:13h
BARRANC DE LLÈRIA.- Es creua i es va paral·lel a l'autopista.

09,400km  2:28h
Carretera N-340.- Es passa per sota.

09,900km  2:33hç
Bifurcació.- Es deixa la pista quitranada i es va a l'esquerra.

10,950km  2:48h
Bifurcació.- Al costat d'una caseta es va a l'esquerra i es passa per sota de l'autopista, després es segueix paral·lel a ella. També es pot passar pel proper pont.

11,300km  2:52h
Via del tren.- Es travessa per un pont. En la propera bifurcació, prendre a la dreta. Si es volgués visitar la bonica platja de l'Almadrava, prendre a l'esquerra, fent una petita marrada i recuperant el GR poc després. Continuant, doncs, per la dreta en direcció mar, s'ateny el Barranc de Cap de Terme i se'l travessa prop de la seva desembocadura. A partir d'aquest punt i fins arribar al Delta de l'Ebre, el GR 92 segueix quasi sempre a prop del mar, tot utilitzant el camí de ronda sempre que es pot; d'aquesta manera, en cas de pèrdua, és molt senzill recuperar el Sender.

12,250km  3:05h
Bifurcació.- Es deixa la carretera i es va a l'esquerra per un corriol per sota d'uns xalets.

12,750km  3:14h
URBANITZACIÓ CALAFAT (15 m).- S'entra a la urbanització i es segueix al sud-oest paral·lelament a la costa i per sobre del port esportiu. Atenció si es va en sentit contrari.

13,550km  3:25h
BARRANC DE CALA LLOBETA.- S'hi baixa per unes escales, es travessa en diagonal a l'esquerra i es puja per l'altre vessant tot deixant un bar i uns xalets a la dreta.

13,850km  3:30h
Carrer.- En arribar al carrer de la urbanització es va a l'esquerra tot resseguint la costa.

14,250km  3:35h
Bifurcació.- Es deixa el carrer i es va a l'esquerra tot deixant uns xalets adossats a la dreta.

14,650km  3:40h
CALA CALAFAT.- Es creua en diagonal i es puja per unes escales de la riba dreta, es segueix el camí de ronda, ja fora de la urbanització.

15,250km  3:50h
CALA TRÈBOL.- Es tracta de tres minúscules platges d'una gran bellesa. En direcció nord hi ha la Tossa de l'Alzina, que presideix i presidirà el paisatge durant molt de temps, per la carena de la qual transcorre el sender GR 192. Es segueix el camí de ronda.

15,950km  4:00h
PORT ESPORTIU DE SANT JORDI D'ALFAMA.- Poc abans cal fer un revolt d'una pista. El port és bonic i polit, es rodeja pel camí de ronda i es segueix pel passeig marítim.

16,750km  4:13h
CALA SANT JORDI.- Es travessa cap al sud i es pugen les escales per l'altre costat.

16,850km  4:15h
CASTELL DE SANT JORDI D'ALFAMA (15 m).- A l'esquerra. Es surt de l'aparcament pel seu extrem sud-oest.

17,150km  4:20h
CALA VIDRE.- Cal travessar-la, tot entrant i sortint pel camí de ronda.

17,700km  4:32h
CALA FORN.- Es puja per les escales de l'altre costat i es va al sud-oest, es deixa la primera línia de costa i s'entra en la urbanització de Les 3 Cales. Aviat, però, es retroba la costa i el camí de ronda, que en alguns trams és una mica escabrós, però de gran bellesa.

18,950km  4:55h
CALA MOSQUES.- Es voreja, es puja per l'altre costat i es segueix el camí de ronda.

19,250km  5:01h
Bifurcació.- Desprès de passar entre dos xalets, es va per un carrer a l'oest. A 60 metres es gira a l'esquerra cap al sud-oest i es baixa per unes escales.

19,550km  5:05h
CALA TORRENT DEL PI.- De pedres i sorra. Hi ha un estany d'interès ecològic. Es va cap al sud-oest pel camí de ronda.

20,450km  5:20h
PLATJA XELÍN.- Es va fins la sorra, es puja per unes escales de l'altre costat i es segueix pel passeig marítim de la urbanització.

20,850km  5:27h
Bifurcació.- Es deixa el passeig, es passa per la 2a. porta i es davalla vers el barranc, a l'esquerra.

20,950km  5:29h
CALA DE L'ESTANY TORT.- Es pugen les escales al sud-oest i es va pel camí de ronda.

21,950km  5:45h
CALA CEMENTIRI.- Es creua, es puja i es va pel camí de ronda, tot deixant el cementiri a la dreta.

22,520km  5:55h
PLATJA PIXAVAQUES.- Es travessa i es pugen les escales que van al passeig marítim, s'entra a l'Ametlla de Mar.

22,650km  5:57h
PASSEIG MARÍTIM.- Es va al sud-oest. En acabar-se es va per la carretera d'accés al port tot davallant. Es voreja el port de pescadors.

23,450km  6:10h
L'AMETLLA DE MAR (5 m).- Plaça del Canó.

Una etapa de mar i muntanya, molt completa. Etapa amb bones vistes i un munt de cales de gran bellesa. La primera part s’enfila per la Punta de Rojales per després evitar la central nuclear. Seguidament anem a recuperar el  magnífic litoral marítim que ens oferirà una caminada molt interessant.