La Trona  795

Trescant per la vall estreta del Sot del Bac

La Trona és un gran esperó rocós que sobresurt de les dretes parets assolellades dels Cingles de Bertí, dominant la vall del Sot del Bac, tot i pertànyer a Sant Martí de Centelles. El nom segurament li ve de la seva curiosa forma, ja que ben bé podria ser la trona d'algun gegant.

Punt de partida: Figaró.
Per la carretera C-16 arribem a la població del Figaró. Entrem al poble i ens dirigim cap a l’estació de Rodalies. Passem per sota de la C-16 i girem a mà dreta. Continuem pel carrer Ramon Mestre fins al final, estacionem el vehicle al costat d’una fabrica.

Figaró – PR C33 – Sal del Prat – PR C33 – Coll de la Pedra Dreta – La Trona – Coll de la Pedra Dreta - PR C33 – Figaró

Prenem el camí que surt en front. Passem la via de tren i continuem pel mateix camí que esdevé el PR-C33, que ens durà sense pèrdua tot l’estona. Passem per sota del Tap de xampany i arribem a una gran bauma. Més endavant, abandonem momentàniament el PR-C33 i davallem per la dreta fins la base del Salt del Prat.
Tornem enrere i continuem pel mateix camí que havíem abandonat fins situar-nos al damunt del Salt del Prat que disposa de excel•lents vistes del Sot del Bac. Podem identificar les agulles del Salt, la Papallona, Germana Gran, Germana Petita i Tap de xampany.
Continuem xino-xano, anem guanyant cota, mentre les vistes dels Cingles de Bertí es deixen veure majestuosament. Un cartell ens indica que anem en la bona direcció. Més endavant el camí puja fent marrades fins un collet. Girem i prenem per l’esquerra un corriol que s’enfila fins al capdamunt de La Trona.
Esplèndida talaia que permet gaudir de les amplies vistes que disposa. Podem distingir el Tagamanent, Matagalls i Puiggraciós entre d’altres. Una estona per la contemplació i reprenem la tornada que passa per desfer el mateix camí d’anada.
Xau-xau anem davallant mentre gaudim de tot l’entorn que ens envolta. Ens aturem novament al damunt del Salt del Prat per fruir de les vistes del Sot del Bac, erosionat durant milers d’anus pel Torrent del Bosc Negre. Continuem tranquil•lament el camí fins al Figaró on s’acaba l’excursió.

Caminada que transita per la vall estreta del Sot del Bac per anar a cercar l’esperó que sobresurt dels Cingles de Bertí. Caminada senzilla, còmoda i sense pèrdua, per anar fent i fruint del paisatge. Tot plegat, hem estirat les cames i gaudit d’una bona jornada de muntanya per aquestes contrades.