Mola d’Estat  1127

Trescant per les Muntanyes de Prades

La Mola d'Estat és un tossal de 1.127 metres d'altitud a les muntanyes de Prades, a cavall dels municipis de Vimbodí i Poblet (Conca de Barberà) i Prades (Baix Camp). Com a fet característic d'aquest tossal, hi ha tres creus metàl•liques clavades a la roca, a frec del cingle, anomenades popularment "les Tres Creus", en una zona que ofereix impressionants vistes de la vall del riu Brugent i de les muntanyes de Prades.

Punt de partida: Farena.
Des de la carretera C-14, a la població de La Riba, prenem la carretera TV-7044 en direcció Farena. Aparcament el vehicle a l’entrada del poble que disposa d’un ampli estacionament.

Farena - PR C20 - Barranc del Tous - Camí de la Bartra - La Bartra - Camí de la Baridana - Font Freda - GR 171 - Refugi de Cogullons - Colletó d’en Serra - Camí dels Cogullons - Clot de Llop - Pista de Rojals - Mola dels Quatre Termes - Taula dels Quatre Batlles (1) - Mola d’Estat – les Tres Creus - GR 171 - Coll de la Cova Fumada - Coll de Viladecabres - Mas del Roquerol - PR C20 - Grau del Roquerol - Farena

Sortim de Farena, pel PR-C 20 en direcció al Barranc dels Tous. El camí ronda per un agradable i fornit bosc que s’ha li ha afegit una boira baixa, donant-li una delicada atmosfera. Passem el riu i més endavant continuem pel Camí de la Bartra. Arribem a la Bartra, passem pel costat d’una cadena que barra el pas, i seguim pel Camí de la Baridana.
Més endavant, cal estar atent, abandonem el camí esmentat i prenem per l’esquerra el PR C20. Seguim amunt, per aquest corriol que es passeja pel mig de l’exuberant bosc fins arribar a la bonica Font Freda que ens ofereix un glop d’aigua refrescant. Continuem pel marcat corriol fins que enllacem amb el GR 171. El camí passa un xic per sota i a l’esquerra del Refugi de Cogullons fins arribar a una cruïlla de camins.
Seguim endavant, ara per pista, pel Camí dels Cogullons fins el Colletó d’en Serra i seguidament arribem al Clot de Llop, un altre cruïlla de camins. Continuem per la Pista de Rojals, xino-xano, fins arribar la Mola dels Quatres Termes, punt geodèsic.
Avancem i en poca estona trobem la Taula dels Quatre Batlles (1) on seiem una estona.
Reprenem la caminada i en breu arribem a la Mola d’estat, cim inclòs en el llistat “100 cims, un repte d’altura” de la FEEC. Excepcional talaia que disposa de les boniques i estètiques Tres Creus que coronen el cim. Aprofitem per fer un mos, mentre gaudim de les esplèndides vistes que ens proposa.
Prosseguim la caminada i uns metres més endavant, davallem pel GR 171 fins al Coll de la Cova Fumada. En aquest punt, abandonem el GR esmentat i prenem per l’esquerra un corriol que davalla. Continuem per aquest fresat corriol, atents a les fites que ens duen sense pèrdua. Més endavant, passem pel Coll de Viladecabres i anem fent camí fins arribar a una allargassada balma que disposa d’un munt de vies d’escalada esportiva. En breu, arribem a les restes del Mas del Roquerol, encaixada sota la balma.
Continuem per sota de la balma amb bones vistes de Farena. Xau-xau, seguim caminant fins enllaçar novament amb el PR C20 per baixar pel Grau del Roquerol. Sense pèrdua, seguim per l’esmentat PR C20 una bona estona fins arribar novament a Farena.

Nota:
(1) Taula dels Quatre Batlles, on convergeixen els termes municipals de Montblanc (Conca de Barberà), Mont-ral (Alt Camp), Vimbodí i Poblet (Conca de Barberà) i Prades (Baix Camp). Diu la tradició que, quan calia fer una tallada de pins, els quatre batlles es reunien en aquest indret per a pactar els termes de la tala, ja que alguns boscos eren compartits.

Ruta ben trobada que ronda per agradables boscos fins arribar al capdamunt d’aquest cim tant estètic com característic. Les Muntanyes de Prades ens ofereixen un ampli ventall de rutes, cims i llocs d’interès.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.