Miranda de Santa Magdalena  1132

Trescant per les canals de Montserrat

Montserrat és un massís muntanyós de Catalunya força prominent que ha destacat en la tradició catalana, entre altres motius, gràcies a una geologia i una topografia pròpies molt característiques, que han estat valorades estèticament de forma positiva. Situada a cavall de les comarques del Bages, l'Anoia i el Baix Llobregat, s'hi aixeca el monestir de Montserrat, una abadia benedictina consagrada a la Mare de Déu de Montserrat, una marededéu trobada.
El nom prové de la paraula mont, muntanya, i serrat, cadena muntanyosa. Tant serrat com serralada provenen de serra (un seguit de muntanyes), i, precisament, aquesta paraula deriva del llatí serra, que és el nom de l'instrument per serrar (o xerrac), per la forma que tenen les muntanyes encadenades una al costat de l'altra, que fan pensar en dents de serra.

Punt de partida: Estacionament Canal del Pou del Gat.
Per la carretera BP-1121, obviem entrar al pàrquing oficial de Montserrat i continuen per la carretera BP-1103 en direcció a Can Maçana.
Es pocs metres, a mà dreta, hi ha l’àrea de descans de Sant Jaume on estacionem el vehicle.
Veure punt de partida a Google Maps.

Canal del Pou del Gat - Camí de l’Arrel - Canal Plana - Coll de la Canal Plana - Pla dels Ocells - Mirador de la Serra de les Paparres - Camí Nou de Sant Jeroni - Coll de Tisores - Sant Martí - Miranda de Santa Magdalena - Santa Magdalena - Escales de Jacob - Camí Nou de Sant Jeroni - Santa Anna - Camí Vell de Sant Jeroni - Pas dels Francesos - Escales dels Pobres - Monestir de Montserrat - Camí dels Degotalls

Sortim de l’aparcament en direcció a Can Maçana i caminem uns 50 metres aprox. fins l’entrada a la Canal del Pou del Gat, de l’altre banda de la carretera.
Anem pujant costerudament per la canal, sense grans dificultats, tret d’alguna grimpada que altre. Sortim al Camí de l’Arrel pel que continuem uns pocs metres, i continuem per la Canal Plana prenent un corriol a mà esquerra.
Xau-xau arribem al Coll de la Canal Plana i caminem escassos metres per la dreta fins trobar un corriol, a mà esquerra, que davalla suau i decididament fins el Pla dels Ocells.
Situats al Pla dels Ocells, obviem altres indicacions i prenem el corriol que s’enfila decididament cap al Camí Nou de Sant Jeroni.
Prenem el Camí Nou de Sant Jeroni per la esquerra i en escassos metres pugem al Mirador de la Serra de les Paparres per gaudir de les esplèndides vistes que disposa. Podem observar bona part de la zona de la Plantació amb el Sentinella i el Fusell, Cara de Mico entre d’altres esveltes agulles.
Continuem pel Camí Nou de Sant Jeroni, gaudint de les vistes de la Panxa del Bisbe i companya, fins que ens situem entre la Gorra Frígia i la Magdalena Superior, on prenem a mà dreta un corriol que puja amb decisió.
Pel abrupte corriol trobarem un tram amb una corda instal•lada que ens ajudarà a superar-ho amb millor fluïdesa, doncs la roca està prou polida. Arribem al Coll de Tisores i davallem fins a Sant Martí.
Fem una visita pel voltant i continuem rodejant la Magdalena Superior per la seva part inferior fins trobar una canal que puja, sense dificultats, al collet de la Miranda de Santa Magdalena.
Continuem per la dreta fins al capdamunt de la propera Miranda de Santa Magdalena. Cim inclòs en el llistat “100 cims, un repte d’altura” de la FEEC, que disposa d’esplèndides vistes del massís de Montserrat.
Després de la contemplació i reconeixement de les múltiples agulles, reprenem la caminada i en direcció Nord-est ens apropem fins a Santa Magdalena. Continuem davallant i passem per les Escales de Jacob fins al Camí Nou de Sant Jeroni.
Seguim pel Camí fins passat la Gorra Marinera, on quasi al final, prenem un corriol que davalla en direcció a Santa Anna.
Arribem a les runes de Santa Anna i més endavant enllacem amb el Camí Vell de Sant Jeroni.
Sense pèrdua, passem pel Pas dels Francesos i continuem per les Escales dels Pobres fins sortir al Monestir de Montserrat.
Fem un tomb turístic per l’abadia de Montserrat i continuem per la carretera fins que prenem, a mà esquerra, el Camí dels Degotalls. Entretingut camí, ple de representacions religioses d’arreu de Catalunya, que ens duu sense pèrdua fins al propi aparcament on tenim estacionat el vehicle.

Caminada amb aïllades grimpades, pel cor de Montserrat, endinsant-nos per camins, corriols, escales i canals.
Una més de tantes rutes i camins que ens ajuden a transitar i conèixer més les entranyes d’aquest massís tan espectacular.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.