Les obagues del Rigart

Rutes de Planoles

Aquesta és una ruta per a descobrir el poble i els seus entorns immediats, passejar pels tres nuclis habitats de Planoles, Planés i les Casetes, i endinsar-se en l’espai d’Interès Natural de les Obagues del Rigart, on notarem el contrast de vegetació i hàbitats entre la solana i l’obaga.
El Rigart, és una bona mostra dels processos de geodinàmica fluvial d’un riu pirinenc.
Cal remarcar els boscos de ribera, especialment la verneda (Alno-Padion), molt rics en plantes centreeuropees i que ocupen una gran extensió tot seguint els cursos dels rius i rierols.
Les pinedes de pi roig dels sòls més secs alternen amb les riques taques de caducifolis diversos -freixe, bedoll, tell, roure de fulla gran, etc., que formen clapes en els sòls més humits.
Els sistemes limnològics del riu Rigart mantenen les característiques singulars dels corrents d’aigua de la vall de Ribes.

Punt de partida: Església de Sant Vicenç de Planoles

Sant Vicenç de Planoles, Plaça del Ventador, Camí de Planès, Riu de Planès, Font de la Serreta, Estació de tren, carretera de Nevà, camp de futbol, palanca sobre Riu Rigart, Font de la Vena, carretera de Planoles a Can Gasparó, Torrent d’Aspre, pont de Cal Peixó, Font de la Boixa, les Casetes, Font de la Serra, Sant Vicenç de Planoles

Sortim de l’església de Sant Vicenç de Planoles en direcció a la Plaça del Ventador per continuar pel camí que uneix Planès i Planoles.
Passem pel Riu de Planès i sense pujar al nucli de Planés, seguim per la mateixa pista fins un banc on podem seure per contemplar les vistes de Planoles.
Continuem en davallada mantinguda pel Carrer Major fins el Camí de la Serreta.
En aquest punt abandonem la carretera i baixem per un corriol ben fresat, amb escales ben arrengades, que ens duen directament a l’estació de tren.
Creuem, amb atenció, per sobre de les vies i davallem per un corriolet fins a la carretera de Nevà. Seguim per la carretera esmentada, passem pel costat de l’entrada de l’Alberg Pere Figuera i abandonem la carretera per l’esquerra en direcció al camp de futbol.
Seguint les marques grogues, pel costat esquerra del camp de futbol trobem un corriolet que ens duu a creuar el Riu Rigart per la seva palanca.
De l’altre costat, seguim per l’esquerra endinsant-nos cap a la baga, per un corriol que poc a poc s’allunya de la llera del riu.
Més endavant, enllacem amb una pista de terra que puja suau però de forma mantinguda fins el trencall d’accés a la Font de la Vena.
Fem una visita a la font citada i continuem per la mateixa pista de terra fins arribar a la pista cimentada o carretera de Planoles a Can Gasparó.
Continuem, en clara baixada, per la pista cimentada fins que creuem el Torrent d’Aspre i més endavant el Riu Rigart pel pont de Cal Peixó.
De l’altre vessant, continuem per la dreta en direcció al nucli de les Casetes.
Passem per sota d’un pont elevat de la via del tren i en mantinguda pujada, arribem a la Font de la Boixa.
Seguidament, creuem el nucli de les Casetes i més endavant trobem dues bifurcacions per la dreta que obviem, mentre continuem per l’esquerra.
Continuem per pista de terra, més suaument, entre camps, prats de pastura i vistes de la baga.
Abans d’entrar a Planoles, visitem la propera Font de la Serra, acollidor racó per gaudir de l’ombra i d’un glop d’aigua fresca.
Entrem a Planoles i ens dirigim a l’església de Sant Vicenç de Planoles.

Interessant caminada per conèixer l’entorn urbanístic i paisatgístic de Planoles aixi com la baga del riu Rigart.
Una més de tantes rutes i camins que ens ajuden a transitar i conèixer més aquestes contrades.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una passejada de muntanya.