Roca Tallada  1667
pel pas del Grau i pas de la Mona

Un mirador privilegiat

Punt de partida: Gréixer.
Des de Bagà per la carretera BV-4024, en direcció a Gréixer i Coll de Pal.
Entre els quilòmetres 3 i 4, estacionem el vehicle en un aparcament a mà esquerra.
Veure punt de partida a Google Maps.

Aparcament, GR-107, Gréixer, Estanyet de Gréixer, trencall, Coll de l’Abiol, Pas del Verdai, Collada de Coma Castellana, pas del Grau, Roca Tallada, pas de la Mona, trencall, Pas del Verdai, Coll de l’Abiol, Pont de Sant Nazari, Aparcament

Iniciem la caminada per la pista, GR-107, en suau i mantinguda pujada.
Deixem a mà esquerra el Pont de Sant Nazari, per on tornarem, i seguim fins passar per sota del petit nucli de Gréixer. Camps de pastura i bestiar, ronden pel voltant d’aquest silenciós paratge.
Continuem pel GR-107, sense pèrdua, passem per un pontet de fusta i seguim fins arribar a l’alçada de l’Estanyet de Gréixer.
Abandonem momentàniament el GR-107, per apropar-nos a visitar el bonic Estanyet de Gréixer. Tornem a la pista per continuar muntanya amunt pel mig d’una frondosa fageda fins que arribem a un pal indicador on abandonem el GR-107.
Seguim per la pista de l’esquerra fins el Coll de l’Abiol, on s’acaba la pista transitada.
A continuació, prenem un corriol a mà dreta, que puja decididament fins a la Bauma de Verdai i Pas de Verdai, mentre anem gaudint de les esplèndides vistes de Gréixer, Penyes Altes, Tossa d’Alp i Puigllançada.
Més endavant, arribem a un trencall, obviem l’esquerra que es per on tornarem i continuem per la dreta fins arribar a la Collada de Coma Castellana.
Des d’aquest punt podem observar la monumental Roca Tallada i la Serra dels Trulls.
Prenem un corriolet que s’enfila decididament, atent a les marques i fites, fins que ens plantem sota el Pas del Grau.
Un parell de cadenes i un seguit de grapes, ens ajudaran a superar aquest tram, vertical i sovint humit d’uns 7 metres aprox. d’alçada.
Tot i que el pas equipat no presenta grans dificultats, potser sigui un fre per qui no estigui avesat en aquest tipus de situacions.
Superat el grau, continuem per la costeruda i rocallosa pendent fins que sortim al capdamunt de la Roca Tallada amb una cota de 1667 metres.
Aquest cim, injustament obviat, disposa d’unes esplèndides vistes panoràmiques de 360º des d’on podem distingir el Pedraforca, Tossa d’Alp, Penyes Altes, Puigllançada, Cadí i Serra d’Ensija, Bagà, Sant Julià de Cerdanyola, Roc Gros, Mare de Déu de les Esposes i Guardiola de Berguedà entre d’altres.
Després de la contemplació, anem fins la vessant oposada per acabar de fruir amb les vistes.
Ara, pel mig de la ampla cresta, un corriolet davalla per la vessant Sud-oest de la Serra dels Trulls. Corriolet poc definit, amb alguna que altre gastada marca de color vermell, que va davallant per aquesta isolada vessant amb feréstega vegetació.
Xino-xano, atents a l’orientació, arribem a l’evident collet o Pas de la Mona que dona accés a la vessant Nord-est de la Serra dels Trulls.
Un seguit de cables plastificats, ens ajudaran a transitar per aquest corriol que davalla amb decisió. Cables, al nostre entendre, excessius en necessitat i quantitat.
Continuem, en direcció Nord, anant a cercar el trencall que havíem obviat en l’anada.
Xau-xau, atents, continuem pel fresat corriol fins que enllacem amb el camí que ens duu novament al Pas de Verdai i seguidament fins al Coll de l’Abiol.
En aquest punt, obviem la pista de l’esquerra i continuem per una malmesa pista forestal.
Pista que davalla sense contemplacions, tot dret, una llarga estona fins arribar al Pont de Sant Nazari. Creuem pel pont esmentat i per la dreta arribem al punt d’inici de la caminada del dia.

Interessant caminada que assoleix un excel•lent mirador panoràmic de les muntanyes més representatives del Berguedà.
Esplèndid i solitari cim que mereix més visites de les habituals, per les esplèndides vistes que ens ofereix.
Igualment el fet d’anar i tornar per diferents passos equipats, li afegeixen un xic de sal i pebre a l’excursió.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una profitosa jornada de muntanya en tots els sentits.