Volta a l’Avetar + Roca Aguda

Trescant per un Espai d’Interès Natural

L’avetar és el nom que rep l’impressionant bosc de l’obaga de Planoles, que és en la seva gran majoria de propietat comunal.
El nom prové del fet que les parts mitges i altes de la vall escarpada i humida que ocupa aquest bosc estan compostes, quasi exclusivament, per avets, alguns d’ells monumentals ateses les seves mides i edat.
Aquest avetar, que es l’últim que hi ha al vessant sud del Pirineu abans d’arribar a la Mediterrània, conté un gran nombre d’espècies animals i vegetals, per la qual forma part de l’Espai d’Interés Natural de la Serra de Montgrony.

Punt de partida: Cal Gasparó.
Des De Planoles, es travessa el poble seguint el carrer principal en direcció a l’estació de tren.
Seguim pel pas de nivell elevat i girem a mà dreta en direcció a Les Casetes.
Més endavant, cal creuar el Riu Rigart i de l’altre vessant, seguim la pista cimentada en direcció a Can Gasparó.
Veure punt de partida a Google Maps

Can Gasparó, Roca Aguda, Avet del Torrent de la Cometa, Camí dels Plans de la Muntanya de Nevà a Prat de Jou, Coll Roig, Coll Garroter, Can Gasparó

Sortim pel darrere de Can Gasparó, en direcció Sud, pel mig del bosc.
Tot i que anirem trobant pals indicadors, el inici pot ser una mica perdedor per l’abundància de corniols del voltant.
Un cop encarrilats, continuem sense pèrdua pel fresat corriol fins creuar el Torrent de l’Aspre i més endavant el Torrent de Roca Aguda.
Cal recordar, per respecte i per fruir de la natura, que transitem per una zona protegida “Espai d’Interès Natural”.
Passem per sota de l’esvelta Roca Aguda i uns metres més endavant, veurem a mà esquerra un indicador per pujar al capdamunt de la Roca Aguda.
Pugem pel corriolet que puja amb decisió per finalment grimpar un xic per accedir al capdamunt de la Roca Aguda que ens brinda unes privilegiades vistes de la zona.
Desfem el camí de pujada i continuem pel mig del frondós avetar fins creuar el Torrent dels Avets i més endavant, el Torrent de la Font de l’Artigás.
Un cop creuat aquest últim torrent, arribem a l’arbre monumental “Avet del Torrent de la Comella” propietat de l’ajuntament de Planoles.
Seguim muntanya amunt pel mig del frondós bosc fins el Pla dels Anells.
Seguint les escasses marques, anem pujant una mica intuïtivament doncs hi ha un munt d’arbres caiguts que embolcallen les traces del camí correcte.
Xau-xau, sortim a la pista del Camí dels Plans de la Muntanya de Nevà a Prat de Jou.
Continuem a mà dreta còmodament per la pista en suau pujada fins a Coll Roig.
Seguint les indicacions, prenem el corriol amb marques grogues que davalla clarament per la vessant Est del Cogulló.
A continuació, caminem una bona estona en mantinguda baixada, gaudint de les vistes, fins a Coll Garroter.
Des d’aquest punt també tenim dificultats per seguir fil per randa les escasses marques grogues, doncs l’herba està força alta degut a les ultimes abundants pluges.
De tota manera, amb sentit comú i orientació, en poca estona ens plantem novament a Can Gasparó.

Agradable excursió que ronda per l’obaga de Planoles, amb molts torrents, fauna i flora.
La pujada al capdamunt de la Roca Aguda i l’Avet del Torrent de la Cometa, li donen els punts d’interès afegits a la caminada per l'avetar.
Una més de tantes rutes i camins que ens ajuden a transitar i conèixer més les entranyes de la Serra de Montgrony.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.