Olla de Vallter
Gra de Fajol Petit - Gra de Fajol - Bastiments
Pic de Bacivers - Puig d’Ombriaga - Pic de la Dona

l’Olla de Ulldeter

Més conegut com Vallter per la seva estació d’esquí, Ulldeter és un circ muntanyós del Pirineu Oriental situat al nord del municipi de Setcases (Ripollès). El seu nom prové del fet que acull el naixement del riu Ter.
Unit pel nord-est amb el circ de Morens (i limitats tots dos al nord per una carena que els separa del Conflent i per tant de la vall del Tet), està emmarcat pel pic de la Dona a l'est (2.704 m), el pic de Bastiments (2.881 m) al nord, i el Gra de Fajol (format pel gra de Fajol de Dalt, de 2.706 m, i pel Gra de Fajol de Baix, de 2.536 m), al sud-oest. Aquests estan separats pel coll de la Marrana (que separa el Gra de Fajol Alt del Pic de Bastiments), que dona accés a la vall del Freser.
Ulldeter fou un dels primers nuclis de l'excursionisme català: s'hi va edificar entre 1907 i 1909 el xalet-refugi d'Ull de Ter, un dels primers refugis del país (posteriorment dinamitat pel franquisme per evitar-ne la utilització per part dels maquis, i del qual es poden veure actualment les restes prop del naixement del Ter).
Actualment, existeix un altre refugi, més modern, situat a uns 500 m de distància i 150 m de desnivell de l'antic, i al qual s'accedeix a partir de la carretera que duu a l'estació d'esquí.

Desnivell:  + 1.230 metres aprox.

Distància:  14 Km. aprox.

Punt de partida: Estació d’esquí Vallter 2000.
Des de Ripoll, agafem la carretera C-26 direcció Sant Joan de les Abadesses i enllacem amb la C-38 fins a Camprodon.
Seguidament, prenem la carretera GIV-5264 que ens dura fins a Vallter 2000.
Un cop passat el primer pàrquing del telecadira ja trobareu una indicació del Refugi d’Ulldeter en una de les corbes que disposa d’un petit estacionament.
Veure punt de partida a Google Maps.

Vallter, Refugi d’Ulldeter, Estany dels Infants, Pas de l’Isard, Gra de Fajol Petit, Gra de Fajol, Coll de la Marrana, Creu del Bastiments, Bastiments, Pas del Bou, Piolet de Bastiments, Coll de Bacivers, Pic de Bacivers, Estany de Bacivers, Coll de la Geganta, Puig d’Ombriaga, Pic de la Dona, Portella de Mentet, Vallter

Enfilem pel fresat camí que ens duu, sense pèrdua, al refugi d’Ulldeter mentre la silueta del Gra de Fajol treu el cap.
En poca estona ens plantem davant del refugi, on uns quants excursionistes preparant els estris pe afrontar els diferents objectius.
Obviem el Camí de Nùria a Vallter, que ens duria al Coll de la Marrana, i ens desviem per l’esquerra, pasant pel marge esquerra de l’assecat estany dels Infants.
Continuem amunt per un marcat corriol en clara direcció al Pas de l’Isard.
Pugem per una mena petit llom, força sorrenc, que s’apropa al peu de la paret Nord-est per continuar flanquejant cap l’esquerra pel marcat corriol, atents a les fites.
El corriol es torna més costerut a mida que ens aproximen al pas esmentat, per un terreny tarterós i prou descompost.
En breu sortim al Pas de l’Isard on contemplem els dos Grans de Fajol a banda i banda.
Seguim en suau pujada fins al capdamunt del Gra de Fajol Petit, que disposa de les esplèndides vistes d’un espectacular mar de boira als nostres peus.
Després de la contemplació, girem cua i tornem al Pas de l’Isard per continuar caminant, flanquejant per l’esquerra una mena de menuda cresta.
A continuació, remuntem clarament, sense defallir, amb bones vistes del Gra de Fajol Petit entre d’altres, fins al capdamunt del Gra de Fajol coronat per una vistosa creu.
Podem observar amb deteniment, tot el recorregut de l’Olla que ens resta per transitar.
Davallem fins al Coll de la Marrana per tornar a remuntar sense pèrdua i sense presa però sense pausa, fins a la concorreguda Creu del Bastiments.
Seguidament ens apropem fins al cim del Bastiments, que acumula un munt de excursionistes de tota mena. Àrdua tasca fer la foto al cim, hi ha cua per immortalitzar fotogràficament l’ascensió.
Cim que disposa d’un punt geodèsic i que està inclòs en el llistat dels 100 cims de la FEEC.
Fugim de la multitud, tot el que es pot, i continuem fins el Piolet de Bastiments.
Anem fruint de les vistes, mentre un grapat de gralles dansen alegrement pels voltants.
Arribem al Coll de Bacivers i tornem a remuntar, inicialment per un corriol i seguidament per un caos de blocs de pedra fins al cim de Bacivers, cim sovint oblidat per la proximitat del Bastiments. Davallem, igualment per un caos de blocs de pedra fins al marge esquerra de l’estany de Bacivers.
A continuació, anem a buscar un corriol que puja suaument en direcció al Coll de la Geganta.
Xino-xano, caminem en suau però mantinguda pujada i passem discretament pel Puig d’Ombriaga fins arribar a l’arrodonit Pic de la Dona.
Sense més complicacions, davallem fins a la Portella de Mentet, on regirem a la dreta per acabar de davallar fins a l’estació d’esquí de Vallter 2000.
Ja per acabar, seguim uns quants metres més per la carretera, fins on tenim estacionat el vehicle.

Bona caminada que corona un grapat de cims de circ d’Ulldeter que li donen forma a l’Olla.
El primer tram d’ascensió als dos Grans de Fajol, es clarament el més entretingut i atractiu de la jornada.
Xau-xau, anem transitant pels cims més representatius que envolten l’Olla.
Una més de tantes rutes i camins que ens ajuden a transitar i conèixer més les muntanyes d’arreu.
Tot plegat, hem estirat les cames i hem gaudit d’una bona jornada de muntanya.