Gran Bachimala  3177

Una gran muntanya

El Gran Bachimala (també conegut com a Punta Schrader) és un pic de la serralada dels Pirineus, situat a la zona aragonesa.
La seva altitud és de 3177 metres, no és dels pics més alts del Pirineu central, però des del seu cim es pot observar amb gran detall altres colossos pirinencs com el Mont Perdut, l'Aneto o el Posets.
Una punta destacada dintre de l’entramat de crestes i cims de 3.000 metres que l’envolten.

Desnivell: +1.500 metres aprox.

Punt de partida: Refugi de Biadós.
Des de Sant Juan de Plan neix una llarga pista (bastant malmesa) que ens duu sense pèrdua fins al refugi Biadós.
Proper al refugi una cadena barra el pas als vehicles. En aquest punt podem estacionar el vehicle pel voltant.

Refugi de Biadós - Barranco Santaeularia - Cabana de Sarrau - Pleta de las Vacas - Coll de la Senyal de Biadós - Gran Bachimala - Coll de la Senyal de Biadós - Pleta de las Vacas - Cabana de Sarrau - Barranco Santaeularia - Refugi de Biadós

De bon matí traiem el nas i el dia està brillant com una patena, bones sensacions.
Després de l’esmorzar (el trampolí del dia) sortim en direcció Nord en costeruda pujada endinsant-nos per un corriol entremig dels bosc fins a la Cabana de Sarrau.
Les vistes de l’imponent Massís de Posets des d’aquesta vessant és espectacular. Igualment les vistes dels Eristes són formidables.
Ara seguim per una carena en sentit Nord-est que va regirant cap a la dreta fins apropar-nos al coll de la Senyal de Biadós.
En aquest punt, mentre el sol ens dóna la benvinguda, ens calcem els grampons per afrontar la resta de la ruta.
També, en aquest punt hi ha una bifurcació que per la dreta ens duria a la Punta Sabre, un altre ruta més tècnica i exigent per pujar al Bachimala.
Naltros seguim per l’esquerra entrant al Circ del Bachimala, mentre els grampons van cruixint al nostre pas.
Un sol radiant i la neu dura ens fan avançar afamats de muntanya, amb ganes de fer cim.
Un cop travessat el circ, anem a cercar l’aresta que puja en sentit Nord-est en fort pendent.
No cal dir que mentre avancem les vistes són espectaculars en totes direccions.
Xino-xano avancem per la neu, seguint la línea de la carena fins a una petita bretxa que dóna accés al cim.
Passem per la bretxa i continuem per una esmolada cresta, força aèria, amb un bon estimball a dues bandes.
Amb cautela fem els últims metres fins al cim del Gran Bachimala (3.177 metres) satisfets i encoratjats per aquest darrer tram d’alta muntanya, elegant i alpí al mateix temps.
Les vistes panoràmiques, hivernals i excepcionals ens permeten distingir : Posets, Eristes, Punta Ledormeur, Punta Sabre, Pics de Culfreda, tota la Cresta de la Pez i un grapat més de cims de renom.
El Gran Bachimala, a banda de ser un gran cim, és un perfecte mirador d’alta muntanya.
Unes quantes fotos dalt del cim i comencem la davallada pel mateix camí.
Amb precaució, doncs la neu ja no està dura, passem per la bretxa i enfilem decididament pel fil de la carena fins al Circ de Bachimala.
Comencem a creuar el circ, però el sol radiant ha transformat la neu de dura a primavera i això canvia molt els nostres plans.
Avancem molt lentament, amb un gran esforç, doncs ens enfonsem fins als malucs tot i dur les raquetes.
Paga la pena matinar de valent per viure això.
Feixugament, alternant el que va davant obrint la traça, anem fent via.
Després d’una bona estona, a l’altre banda del circ, el gruix de neu minva considerablement i ens permet avançar amb més facilitat.
Ara des del Coll de la Senyal de Biadós, ja sense grampons, anem desfent el camí de pujada fins a la Cabana de Sarrau i seguidament fins al refugi de Biadós.
Cansats però satisfets, ens calcem les sabatilles de trekking i recollim els quatre trastets per tornar a la civilització.
Mentre tornàvem cap a la ciutat, anàvem xerrant i programant els pròxims objectius, això de la muntanya es porta dintre, no tenim remei.

Una ascensió amb tots els ingredients d’alta muntanya que donen forma i contingut a aquest destacat cim conquerit segons els plans establerts.
Unes condiciones meteorològiques molt favorables ens han ajudat a gaudir plenament d’una perfecta jornada d'alta muntanya en tots els sentits.

El grup:  Aitor - Alex - Jordi - Josep - Josep Ramón - LuisMi - Maite - Pep - Silvia - Víctor